L A   A N I V E R S A R Ă
 
VALOAREA "ENERGIEI VISULUI"


                           

 
   Titlul unei reviste care se numeste „Poezia" nu poate fi decît vîrful aisbergului  unui gest extrem de orgolios; corpul acelui aisberg este continutul celor douãzeci si cinci de numere, douãzeci si cinci de cãrti care dau seamã despre (cam) tot ce miscã în „teritoriul" poeziei lumii. Rostul unui aisberg este sã pluteascã si sã se ciocneascã, din cînd în cînd, cu cîte un vas „Titanic", cu cîte un continent, cu cîte o insulã. Rostul unui „aisberg de poezie" este sã se ciocneascã, mãcar din cînd în cînd, cu Cititorul. În aceste conditii cititorul (de poezie) nu trebuie sã se considere, neapãrat, victimã, ci sã constate cã aisbergul topit dã apã dulce, bunã de bãut, bunã de trãit. Cam asta a vrut sã fie, timp de douãzeci si cinci de numere (anotimpuri), revista pusã la cale de Cassian Maria Spiridon, în complicitate cu mai toti poetii români în viatã, în eternitate, cu mai toti poetii lumii pusi sã se mai nascã o datã în limba românã.
   Am sã reiau, „la aniversarã", un fragment dintr-o poezie a unui francez, Charles André, cetitã de domnia sa la Congresul Asociatiei Internationale a Criticilor Literari, de la Lyon, în 1993, si care se numeste Drepturile poetului: „El are dreptul/ sã citeascã/ El are dreptul/ sã scrie/ El are dreptul/ sã se culce tîrziu/ si sã se trezeascã devreme/ El are dreptul sã viseze/ la bogãtia cãlcatã în picioare/ de altii/ el are dreptul sã astepte/ în dosul usii la antecamera biroului/ editorului// El are dreptul/ sã fie considerat cam sui/ de cãtre editor/ deloc sensibil/ de cãtre femeia sa/ are dreptul sã se amestece/ printre sãrmanii confrati/ si sã fie considerat dezolant/ de cãtre critici// (…) El are dreptul/ la «cinci dintr-o sutã»/ adicã în loc de bani/ primeste cinci exemplare/ dintr-o sutã/  sã le vîndã/ sã se descurce// El are dreptul/ sã asiste la onorurile acordate/ editorului/ cînd acesta este lãudat cã a mai/ descoperit un geniu/ El are dreptul/ la o hainã întoarsã/ poate sã poarte pãrul lung/ i se permite sã umble cu pantofii/ scîlciati/ un lucru la modã/ printre autori// El are dreptul/ la tãcerea dispretuitoare/ a confratilor de scris/ El are dreptul/ sã stea prin librãrii/ cu lingusitorii mãrunti/ El are dreptul/ sã fie aruncat pe scãri/ de editorul îmbogãtit…// El are dreptul/ sã urle:/ Trãiascã libertatea!/ … si sã o ia de la capãt". Dacã s-ar pune cap la cap zilele si noptile de scris ale tuturor celor care au semnat în cele douãzeci si cinci de numere ale revistei „Poezia"? Dacã s-ar pune la un loc toatã „energia visului" din cele douãzeci si cinci de tomuri? Atunci am avea adevãrata dimensiune si valoare a Poeziei, care ar putea sã se comporte, da, ca o Cenusãreasã, dar care are constiinta posesiei secrete a straielor fermecate!
   Din fericire nu toatã lumea stie acest secret.
   Din fericire nechematii îsi încurcã privirile în mãrãcini.
   Ei, si acesta este un drept al Poetului!
  
                                                                                                Adrian  ALUI GHEORGHE
 
* * *
Cred cã POEZIA este mai mult decât o revistã, este un fenomen, un loc în care cei care viseazã cã pot trãi într-o lume a versului o pot face alãturi de altii aidoma lor si care ne face sã simtim cã, uneori, astfel, universul poate fi si repetabil. 25 de numere (primul a apãrut în primãvara lui 1995) înseamnã deja foarte mult într-un timp care transformã, adesea, vietile în cenusã fãrã amintiri mai repede decît putem simti cu sufletul. Poate vom putea visa cã trãim în lumea versului dintre paginile POEZIEI si prin degetele sufletelor copiilor nostri care vor mîngîia alte si alte pagini cu poeme, dincolo de timpul pe care-l avem noi drãmuit

                                                                                                        Marius CHELARU

APUD VEXILIA

Revista Poezia a apãrut si s-a afirmat în timpuri cutremurate si sfîsiate de toate cele ale sufletului omenesc si suflului tenebrelor, cînd nu cã verbul, ci chiar simpla virgulã, minusculul punct, aplicate pe pustiul alb al vreunei pagini, obtin ca si cum un diabolic sens politic. Sens acaparator/devorator, care strîmtoreazã sau „anuleazã” teritoriile si spatiile de creare si rãspîndire a artei. Ea veni si ca un rãspuns-faptã la nelinistita, dramatica interogatie dacã însãsi literatura ar putea supravietui în aceste timpuri cînd ne copleseste pericolul subculturii aproape oficializate, cînd se ajunge chiar mai jos decît se putea crede: de la omnidevoratorul kitsch se merge spre ceea ce, astãzi, se numeste trash, adicã – gunoi, rãmãsitã ca material de împelitare a ceea ce pentru unii substituie arta, cultura propriu-zise. Astfel cã revista ieseanã de cuprindere panromâneascã, inclusiv basarabeanã, confirmã cã si într-un complex monoton-emotiv si gri-emotiv al cotidianului în derutã pauperizantã mai sînt posibile impulsri vitaliste care sã confirme cã poezia rãmîne în continuare un mod de existentã spiritualã contributiv întru diversificarea si aprofundarea cunoasterii si trãirii emotiv-intuitive a ceea ce se aflã dincolo de suprafata lumii/realitãtii. Cele mai selecte pagini românesti sau traduse în româneste si inserate de revistã confirmã cã, pentru anumiti oameni, poezia mai rãmîne un mod de civilizare a sufletului prin înminunare si multiplicarea stãrilor noastre de gratie. De aici si statornicia plãsmuitorilor revistei si a colaboratorilor ei de a fi, precum spuneau anticii, apud vexilia – sub (aceleasi) steaguri: ale Poeziei.

                                                                                    Leo BUTNARU
                                                                                                Chisinãu

* * *
„Poezia” – iatã un spatiu al interferentelor, al rigorii inefabilului si generozitãtii. Dupã 25 de numere, o întreagã bibliotecã. Îi dorim sã supravietuiascã realului...
                                                                                                            Mircea A. DIACONU
 
De la 1 la 25

Prin 1991, cãutînd cãi mai propice de exprimare si manifestare poeticã, urmînd un vis mai vechi, de pe vremea dictaturii care nu dãdea voie sã se editeze reviste noi (cele cîteva inventii editoriale, cum ar fi Pagini bucovinene, la Suceava, si Caiete botosenene, la Botosani, apãreau strategic în marsupiile revistelor „Convorbiri literare” si respectiv „Ateneu”, am proiectat, dupã modelul revistei omonime americane, o revistã de poezie care sã aparã la Botosani, motivat si sentimental de prezenta spiritului eminescian, prezentã care nu a fost niciodatã de-ajuns, fiind nevoie si de o putere economicã, aspect ce-a lipsit mai tot timpul în aceste locuri sãrace. La ce bun poezia în vremuri sãrace, sã-l parafrazãm pe poetul german, la ce bun o revistã de poezie în vremuri de grea subzistentã – pãreau a se întreba mai toti cãrora le povesteam despre proiectul meu. Pînã în 1993 am tot adunat materiale pentru un prim numãr. Apãruse si un patron, el însusi poet, la Botosani, Lucian Alecsa, un perdant în fond, care se apropiase de idee, înfiintînd si o editurã – Dionis –, sub patronajul cãreia ar fi putut fi editatã revista. N-a mers. Materialele adunate, aflînd de intentia lui Cassian Maria Spiridon de-a edita o revistã „Poezia” (eu îi dãduse titlul de „Poesia”!), i le-am cedat celui ce pînã atunci avusese cîteva initiative bune, reusite pînã la un punct, dar înghitite de lãcomia unora din juru-i, initiative ce se concretizeazã în revista „Timpul”, asimilatã de alte interese, cu hapca mai exact, editura Timpul, pe care Cassian n-a cedat-o, dar era încoltit mai din toate pãrtile, de inamici, de mostenitori de tipul nepotului lui P. Tutea sau alte invidii care nu-l ocolesc nici în ziua de azi, cînd conduce revista „Convorbiri literare”, Editurile Timpul si Convorbiri literare, revista „Poezia” care, iatã, cu toate contraponderele „amicale” a ajuns la numãrul 25. De la numãrul 1 pînã la numãrul 25, redactorul sef nu a schimbat nimic din structura revistei, care s-a subintitulat, si la sugestia regretatului Laurentiu Ulici, revistã de culturã poeticã, publicînd în paginile ei pe mai toti poetii români contemporani, în texte originale sau traduse în limbi strãine, interviuri cu poeti, studii despre poezie, cronici literare, recenzii despre cãrtile poetilor, breviare, vitrine de carte de poezie si, de fiecare datã, încheind revista cu cîte un poem de Eminescu. Proiect reusit, cu evidente perspective de îmbunãtãtire a fondului, Cassian Maria Spiridon fiind un generos, dînd sansã tuturor numelor de poeti sã se manifeste în paginile revistei „Poezia”. Deci (fãrã a plãti amenda de zece mii de lei!), mã bucur cã, timp de peste sase ani, Cassian a reusit sã scoatã o a doua revistã de poezie din România, prima fiind revista „Poesis” de la Satu Mare care, iatã, si ea face 150 de numere tot toamna aceasta. Se vede cã toamna se pun în evidentã numerele revistelor de poezie. Cassian Maria Spiridon meritã toate laudele pentru acest fapt si îndemnurile de-a pune ochii mai atent pe texte pentru a face cu adevãrat din revista „Poezia” revista care sã atingã modelul revistei americane omonime, un reper de exceptie în istoria poeziei universale. N-ar fi rãu ca si Cassian sã-si atragã colaboratorii asa cum fãcea poeta americanã, initiatoarea revistei, Henriete Moore, care le oferea masã, cazare celor ce veneau sã-i aducã textele spre publicare. Dar, pînã atunci, la mai multe numere de revistã bunã!

                                                                                                        Gellu DORIAN
* * *
Revista „Poezia” e în al IX-lea  an de aparitie; are, deja, „cei sapte ani de acasã”; si, ajunsã la numãrul 25, e ca o domnisoarã de 25 de ani, învãtatã, sensibilã, serioasã, manieratã, poliglotã, îmbrãcatã frumos (în tinutã de carte, onorînd orice bibliotecã).
Ea se prezintã de fiecare datã altfel, pe cîte o temã anume, cu arte poetice, cu autori tineri, cu interviuri si recenzii, cu poeti strãini prezentati în româneste si cu poeti români transpusi în alte limbi.
Ea este nepoata celor patru anotimpuri si fiica liricã a singurului sãu pãrinte, Cassian Maria Spiridon. Îi doresc tot mai multe numere, maturizîndu-se fãrã a îmbãtrîni vreodatã.
                                                                                                Carolina ILICA


Poezie vs. globalizare

Putinã lume mai credea, în avalansa de procese care de care mai post-iste, cã libertatea spiritului va cîstiga un teren pierdut, cel putin în unele tãri europene. Poezia este aceea care, în vremurile nivelatoare de azi, contribuie decisiv la afirmarea individului si la sustinerea încrederii în forta lui – multã, putinã, cît o mai fi avînd.
Revista ieseanã „Poezia”, aflatã la cel de al douãzeci si cincilea numãr (scriu cifra dinadins pe îndelete, pentru a sublinia performanta), se aratã o coloanã de sustinere a încrederii în lirism, teritoriu pe care nu putini încearcã sã-l dinamiteze. O face cu un profesionalism cu atît mai demn de apreciat, cu cît stie sã se fereascã de capcanele amatorismului, prin numere tematice de tinutã elevatã, prin traduceri de un bun nivel si prin care cititorul ia cunostintã cu tendintele manifestate în mai toate tãrile.
Dar, în primul rînd, revista promoveazã lirica româneascã actualã, asa cum este aceasta scrisã peste tot unde se vorbeste si se gîndeste româneste. Tabloul oferit astfel numãr de numãr este incitant prin bogãtie si diversitate, cultivînd si întretinînd gustul pentru lirism.
                                                                                                            Dan MĂNUCĂ


Gînduri de sãrbãtoare

„Poezia“ nu rîvneste la luarea în stãpînire spiritualã a lumii.
Dar, chiar si în aceste (ano)timpuri abia întredeschise fiintei liricului, revista „noastrã“ se defineste ca spatiu protector al senzorilor si agregatelor sale fragil-plutitoare.
Desi poeme, eseuri si exegeze din si despre toate pãrtile lumii vin sã-i populeze cuprinsul, aceastã heterogenie topograficã si babilonie de limbi  nu-i tulburã în nici un chip convergenta.
Impresionînd prin dense spatii contrapunctice si fascinatii de caleidoscop, unitatea revistei este asiguratã îndeosebi prin optiunea tematicã.
Poezie si Vis, Poezie si Teatru , Poezie si  Adevãr/ Poezie si Minciunã, Poezie si Luminã/Poezie si Întuneric etc. nu reprezintã doar simple sintagme polare, dedublãri de esente ori jocuri de-a tainele, ci promisiuni de introspectie, demascare si  autosentintã, de detasare si  implicare. 
Revista „Poezia“ rãmîne tînãrã, pe cît cei care o scriu sau citesc, desi cãlãtori, vor rãmîne în poezie, adicã vor trãi  într-o comuniune a eului cu exteriorul existential. Fiindcã omul, asa cum aprecia si Friedrich Hölderlin, e hãrãzit sã „locuiascã poetic pe acest pãmînt“.

                                                                                                            Francisca RICINSKI-MARIENFELD  
 
Într-o lume de dezordini triumfãtoare

Între revistele de poezie care apar în România, cea de la Iasi, „Poezia”, pare a fi una dintre cele mai percutante/analitice si functionale în privinta interesului celor ce publicã în ea si sînt interesati de, sã-i zicem, cultura poeticã ce-o oferã numãr de numãr! Nu numai românilor, ci tuturor celor ce trãiesc în mirifica ei luminã, în „suferinta dureros de dulce”, oriunde în Europa si oriunde în lume.
Stãruinta si continuitatea în aceastã impresionantã initiativã, ce apartine acum tuturor celor ce-o stim si vrem s-o perpetuãm, prin colaborarea noastrã, este datã, fireste, de fondatorul, nimeni altul decît Cassian Maria Spiridon, poetul iesean strãluminat de farmecul divin al propriei decantãri în arealul poetic. La numãrul 25, credem cã meritã din plin semnul si însemnul bucuriei care-i leagã cu fire nevãzute, dar trainice, pe poetii din toatã lumea, pe toti cei ce au fost pomeniti într-un fel sau altul în paginile „Poeziei”.
Timp mai nemãsurat ca oricînd, un timp al destelenirii spirituale si conexiunilor de exiguitate scurs de la primul numãr al „Poeziei”, 25 de numere (întelegînd cãrti sau volume), acesta fiind si un prim bilant al faptelor de culturã poeticã asumate de Fundatia Culturalã Poezia, sub egida onorantã a Uniunii Scriitorilor din România.
De altfel, de la colectivul (colegiul) redactional, la cei ce asigurã schema de conduitã redactionalã, cu totii ilustreazã cum nu se poate mai bine ideea cã poezia a fost si este „vehicolul” nostru cel mai sigur, singurul cu adevãrat liber în universul acestei lumi de un socant si imprevizibil destin.
Apãrînd nevoia de poezie, scriind sau cultivînd poezia, ne însufletim propriile demersuri într-o lume mai mult decît agasantã, descumpãnitã de bolile ce-o macinã, dar si de dezordinea triumfãtoare ce-o invadeazã. Si totul, uitînd cã segmentul de vietuire umanã este doar cît-ul ce se adunã cu 99,999% al evolutiei în general.
Drept pentru care, îl invocãm pe Albert Camus, cu „Existã un timp în care trebuie sã trãiesti si un timp cînd trebuie sã depui mãrturie despre ceea ce trãiesti”. Mãrturia noastrã, a poetilor, se va regãsi mereu în paginile „Poeziei”, pentru cã noi existãm apãrînd fiinta cuvîntului, adicã chiar fiinta noastrã de cînd ne stim si de cînd gîndim despre noi si despre rostul nostru.
La multi ani, POEZIA!

                                                                                                                                Ioan TEPELEA
De la E.A.POE la POE-ZIA
Însumati de seri culturale indescriptibile, în Casa lui Vasile Pogor-fiul, junimistii din vremea lui Titu Maiorescu visau la realizarea unei prime antologii a poeziei românesti (proiect, din pãcate, neîmplinit)...
În Iasii de astãzi, infatigabilul scriitor si manager Cassian Maria Spiridon a reusit sã cultive poezia printr-o publicatie de elitã, în paginile cãreia se întîlnesc/ reîntîlnesc Sofocle si Cezar Ivãnescu, Goethe si Mihai Ursachi, Shakespeare si Cristian Simionescu, Gellu Naum cu Gellu Dorian, Emil Botta cu George Vulturescu etc. etc., în numere tematice bine articulate, cu o ofertã spiritualã de calitate (de la interviu la traduceri, de la eseu la posta redactiei).
Efort, temeritate, insomnii administrative. Felicitãri cordiale echipei bravului Cassian, zbor lin în cerurile binecuvîntate de Dumnezeu, în bibliotecile (personale sau publice) reanimate de noile generatii de cititori si creatori.
                                                                                                                    Lucian VASILIU
                                                                                                                                    Casa POGOR August, 2003


* * *

O revistã de poezie e o himerã: pentru cã nu existã poet care sã nu-si viseze propria revistã si poezie. Dar dincolo de lespezile de aur ale visului urmeazã terenul gloduros, prozaic, al societãtii, mereu în tranzitie, peste care sfichiuie vîntul întrebãrii lui Hölderlin: „La ce bun poetii în vremuri sãrace?”…
Iasi, oras eminamente liric, merita o revistã de poezie. În 1995, cînd Cassian Maria Spiridon scotea pe piatã „Poezia”, la Satu Mare, „Poesis”, era în al saselea an de aparitie, dar fiecare numãr îmi pãrea a fi ultimul. Starea de „betie a începuturilor” se risipise, cum si „redactia” exista doar pe hîrtie. Ce sã-i spun unui încãpãtînat precum Cassian? Am tras de coadã aceastã metaforã: o revistã are o combustie de stea, cu cît strãluceste mai tare cu atît se consumã mai repede…
Dar Cassian se dovedi nu numai un lucrãtor în „metafore” ci si un manager „cu program”: revistã – editurã – zile culturale pentru „Convorbiri literare”. Personalitatea revistei s-a conturat în scurt timp: aparitiile trimestriale (primãvarã – varã – toamnã – iarnã) lãsau loc pentru tratarea unei „teme” de culturã poeticã: Poezie si vis, Poezie si închisoare, Poezie si transcendentã, Poezie si libertate, Poezie si religie etc. Formatul elegant – tip carte –, neostentativ ilustrat, impune si prin constanta si dialogul rubricilor: interviu, calupuri de creatie originalã, eseu, criticã literarã, traduceri (si ce traducãtori: George Popa, Adam J. Sorkin, Leo Butnaru, Al. Husar, Geo Vasile, Miron Kiropol, Emil Iordache, Andrei Zanca, Olimpia Iacob etc. etc.). Un adevãrat dar (în sensul pe care i l-a dat poeziei José Hierro: „cel mai nobil dar pe care o fiintã umanã poate sã-l ofere celorlalti”) fiecare numãr, cu aerul lui de laborator miraculos cu o mie de usi, pentru o mie de „voci” ale poeziei contemporane.
Despre greutãti? Pe Cassian îl vãd din cînd în cînd: osul fruntii îi strãluceste tot mai mult, cucuiele îi tin loc de pãr. Prin gazete se vãicãresc copii teribili clamînd cã „Uniunea” nu le oferã o revistã. Sînt sigur cã revistele nu trebuie sã se nascã prin cezariana aprobãrilor, ci au nevoie de o scînteie aprinsã într-un loc prielnic flãcãrii. Si flacãra este o „valoare luptãtoare” (G. Bachelard).
Cã trebuie sã sãrbãtorim cele 25 de numere? Da, cu sigurantã. Pentru cã fiecare numãr este o victorie împotriva dezinteresului general pentru culturã, fiecare numãr este o victorie împotriva spiritului gregar care si-ar dori sã vestejeascã rolul poetului si al poeziei în societate. Felicitãri Cassian, felicitãri colegilor de redactie, „Poezia” de la Iasi este un act de curaj literar!

                                                                                                                            George VULTURESCU


* * *
„Si aici e doar poezie, doar literatura?“ – este întrebarea care mi s-a pus deseori de cãtre pritenii literati germani, în momentul în care le-am arãtat revista Poezia din Iasi. Si iatã, revista îsi aniverseazã zilele acestea al 25-lea numãr de aparitie, fiind de pe acum în mod curent cunoscutã ca „revista lui Cassian”…
Ea este însã fireste si revista care îsi datoreste aparitia ei de exceptie si colegiului ei redactional, din care fac parte nume de pe acum foarte cunoscute în peisajul literar românesc, însã – si este deosebit de îmbucãrãtor si de dãtãtor de sperante acest lucru –, si nume ale unor scriitori români din afara granitelor spatiale ale Tãrii. Este o revistã care în ultima vreme si-a organizat aparitia, sub egida unei tematici, a unui titlu de aparitie, asa cum o fac si revistele de prestigiu din întreaga Europã: este deci fãrã îndoialã o revistã europeanã, în care calitatea materialului prezentat este secondatã de diversitatea autorilor prezentati, continînd si o masivã selectie de poezie / poeti români tradusi în diferitele limbi europeene, precum si o puternicã reprezentare în traducerea liricii europene în numeroase traduceri, într-un adevãrat potpuriu de poezie universalã. Ea reprezintã un fenomen de pe acum unic în peisajul literar românesc, o aparitie ce justificã reiterarea încrederii si sperantei, si care – departe de orice închidere de clan literar, de orice canonizare preferentialistã –, este o deschidere înspre Europa. „Domnule”, îmi spunea acum doi ani cunoscutul scriitor german Hans Magnus Enzensberger, „este o adevãratã minune cã în actuala si cunoscuta situatie tranzitorie a României, poate apãrea o revistã de o asemenea anvergurã…”. Este într-adevãr o minune, cãreia pe aceastã cale îi dorim o sporire pe deplin meritatã a „corolei” sale, multã sãnãtate si succes colaboratorilor, autorilor si sustinãtorilor ei pe acest drum, care marcheazã benefic o cale absolut deschisã înspre Europa, înspre un viitor, pe care – nu-i asa -,  i-l dorim cu totii din inimã.

                                                                                                                                            Andrei ZANCA
 
Home