Mircea Bujor – Visul unui impegat de miscare
Mircea Bujor, actualmente medic si fost redactor al „Opiniei Studentesti”
de la Iasi, în anii 70, intrã în literaturã cu
o carte de versuri, apãrutã la „Corgal Press” din Bacãu,
care poartã un titlul oarecum surprinzãtor, chiar prozaic,
„Visul unui impiegat de miscare”. Ce-i drept, suficientã miscare,
întrucît poezia lui Mircea Bujor nu este lipsitã de
o anumitã dinamicã a unor elemente din universul liric
pendulînd constant între stele si adîncuri, purtate pe
aripi de pãsãri mari „ciocãnind discret sticla înãltimilor
reci”.
Felix Nicolau – Salonul de inventii
Universitar în filologie la Bucuresti, Felix Nicolau vine cu o
scriiturã plinã de complicatii pozitive, la Editura Multimedia,
scriiturã din care se detaseazã clar o anumitã esteticã,
îndelung studiatã. Suficient de inventiv, Felix Nicolau îsi
intituleazã volumul „Salonul de inventii”, ceea ce are, în
fapt, o încãrcãturã provocatoare, mai ales dacã
rãsfoiesti cuprinsul si ajungi la „Critica Lungimii Pure”, poem
dedicat postmodernistilor optzecisti. „Bunãoarã/ cum ar fi
sã uit deschisã/ cismeaua poemului? – ce prilej minunat/
pentru el sã-si întindã trupul bãltat în
jurul/ gîtului – gîtul amiezii!?”
Ecouri de pe meridiane
Editura Academiei Internationale Orient – Occident îsi continuã
consecvent proiectul de a aduce în atentia cititorilor poezie a autorilor
din strãinãtate, avînd si noi ocazia de a rãsfoi
trei noi aparitii, îngrijite de neobositii traducãtori si
scriitori Dumitru M. Ion si Carolina Ilica. Cãrtile fac parte din
Colectiile Festivalului International „Noptile de Poezie de la Curtea
de Arges” si onoreazã inspiratia a trei autori care au fost prezenti
la aceste colocvii.
Sena SÜleyman – Stigmatul cuvintelor
Tînãra constãnteancã Sena S(leyman a apãrut
destul de des, în ultima vreme, în paginile revistelor literare
din tarã si a hotãrît sã-si adune încercãrile
poetice într-un volum, „Stigmatul cuvintelor”, care a apãrut
anul acesta la editura „Ex Ponto”. Lucru bun, de altfel, întrucît
autoarea are substantã, e aproape de literaturã si comite
bine, arãtîndu-si reale disponibilitãti pentru scriitura
de bunã calitate. Deocamdatã, transpare în poeziile
sale lectura aplicatã, se regãsesc modelele postmoderne pe
cere le cultivã si este chiar optimistã, cum îi si
stã bine unei tinere. Îi plac fluturii, apele limpezi si stelele
clare, dar nu evitã experientele existentiale, prin care se sondeazã
si se autocunoaste. Dar, dupã cum spune, „daca-i sti cît de
lung e timpul/ n-ai mai crede ca-i citit tot ce se poate citi”, ceea ce
înseamnã cã mai este timp…
Valeriu Valegvi – Mãsura de nectar
Cu cel de-al doilea volum de versuri, intitulat „Mãsura de nectar”
(editura Geneze – Galati 2002), Valeriu Valegvi încearcã sã
ia o optiune serioasã pentru poezia bunã, începînd
sã cristalizeze cîteva teme si motive poetice importante,
urmãrind, dupã cum spune, „o loviturã iute în
plexul orizontului” sau, altfel spus, o vedere pãtrunzãtoare
în nucleul unor sentimente care-l coplesesc printr-un suflu de fortã.
Poetul are un ton grav, elementele urmãrite cu predilectie se subsumeazã
registrului cosmogonic, o anumitã eticã transcendentalã
guvernînd implicit tendintele lirismului. Autorul crede într-o
misticã a poeziei pe care trebuie sã o trãiascã
poetul, lasã lumina sã aducã inspiratia si apoi „împrospãteazã
episoadeleGenezei” cãutînd unirea lor într-un tot coerent.
Pentru linia evolutivã aleasã, autorul de la Galati scrie
suficient de bine, uneori chiar foarte închegat prin centrarea „elementaliilor”
si a „egregoriilor” Poeziei, motiv pentru care sîntem de credinta
cã va continua sã se dedice „binevenitei suciri a mintilor
prin poezie, precum în rugãciune!”
Aurel Stefanachi – Amintirile verbului-Poezii-Lîngã
Dumnezeu”
Cu sigurantã, cei mai multi dintre noi înteleg, la ora
actualã, cã o carte de poezie înseamnã o plachetã
sau cel mult un volum de 150 de pagini, în care cutare autor adunã
zbaterile dintr-o anumitã vreme si se elibereazã de ele odatã
cu luminoasa cernealã a tiparului.
Fiind înclinat cãtre arta plasticã (este membru
al Uniunii Artistilor Plastici), Mircea Ciobanu preferã o scriiturã
plinã de imagine, cu peisagii evidente si pline de cromatici, de
„o mantie de purpurã lichidã” în care se ascunde cosmarul,
visul, reveria unui impiegat de miscare, nimeni altul decît creatorul
„anulînd/ marile enumerãri ale fatalitãtii”.
Uneori trãgîndu-si verbele din Nichita Stãnescu,
alteori lãsînd impresii din Bacovia (poate si Bacãul
natal e „vinovat”), dar mai ales preferînd tãisul direct al
amprentei personale, Mircea Bujor poate continua poezia prin „Noaptea samanului”,
educîndu-si apetenta pentru culoare si formã, într-o
zicere elevatã, cum este cea din cartea de fatã: „Plouã
si e rosu/ ca într-o moarte neasteptatã/ care îti bate
în frunte ca o mãnusã de fier/ cu un deget de aer/
monoton, în silã/ ca o greatã rãu ascunsã/
de parcã s-ar cunoaste o lege/ a spontaneitãtii vîntului,
a mãrilor/ mãcinînd scrierea tremurãtoare a
samanului.”
În altã parte, citim: „ai lãsat timpul deschis”,
„tristetea îmi umblã prin mãruntaie”, iar cum si „cismeaua
poemului” este deschisã, întelegem cã Felix Nicolau
preferã o lume a procesului, a transformãrilor, a timpului
amplu, chiar dacã e plin de ironie si de multe ori devastat de îndoialã.
„tîrnoseste Doamne/ trupul acesta uns cu toate/ sudãlmile
fericirii si/ nãucirii”, si întelegem astfel cã poetul
se naste dintr-o complexã si miscãtoare experientã
prin care se explicã multele semne de întrebare pe care le
foloseste. Cum ai putea sã te întrebi, dacã nu cunosti?...
Concret, este vorba de Franca Bacchiega – „Calea Cinabrului”, editie
bilingvã româno-italianã, Dobrilo Pavi( – „Turturi”
si Ivan Golubnici – „Înger trist”, apãruti între copertile
generoase ilustrate de graficile lui Marcel Chirnoagã.
*
Italianca e o îndrãgostitã prin care se strãbat
destul de des gînduri adînci si mirãri filosofice, desi
„sunt zile care trec fãrã zgomot” într-un „zbor
perfect în umezeala noptii”, dar rãmîne peste toate
o apãsatã amprentã a feminitãtii care îsi
asteaptã identitatea într-o lume a puritãtii, într-o
„zãpadã” nesfîrsitã” care sã evite orice
complicare perisabilã a lumii.
*
Ivan Golubnici, cu al sãu „Înger trist” se revendicã
din nesfîrsita întindere a Rusiei si intrã în
suflet cu o cîntare dulce si jalnicã a unui însingurat
care scrie pentru cã nu are cum comunica altfel. Si poate nu are
cu cine. O pendulare între spatii închise (camere, case umbroase)
si întinderi fãrã final, o plimbare permanentã
prin orasul vechi, plin de surprize, amaruri înecate în alcool
sau iubiri atît de vechi de parcã ar veni din alte timpuri
compun un univers profund, uneori esenian, care place direct si te prinde.
Multã muzicalitate, vers ritmat si rimat definesc un poet autentic,
bun, plãcut.
*
Muntenegreanul Dobrilo Pavi( îsi trage sevele din eseisticã
iar poezia rezultatã are o tinutã sobrã, filosoficã
si e plinã de substantã conceptualã, „culcatã
în ieslea Cãii Lactee” de unde se revarsã felurite
energii ceresti care-l cuprind iremediabil si-l poetizeazã. Scrie
bine, e plin de „stele” si de zei, crede în poema universalã
si gloseazã solid despre toate întîmplãrile ciudate.
„Nu îti duc dorul în iarna aceasta/ Voi sãri si peste
primãvara prea timpurie/ Din pricina croielii hainelor mele/ A miscãrilor
tale cînd pictezi chipuri”, spune poetul, care se lasã descoperit
ca un îndrãgostit prea exigent, cãruia nu-i rãmîn
spre vindecare decît spatii îndepãrtate pe care le cunoaste
fãrã sã le fi vãzut. Cã va ajunge într-o
zi la împãcare, e greu de crezut pentru un om blestemat la
poezie.
*
Aceeasi editurã ne supune atentiei o tînãrã
autoare de la noi, de numai 14 ani, care se aflã la a doua aparitie
editorialã cu o carte, „O impresie a frumusetii”, surprinzãtoare
si provocatare. Lana, cãci asa semneazã, te surprinde cu
versuri de genul „As vrea ca dragostea ta/ Sã fie fatalã.//
As vrea ca sãrutul tãu/ Sã fie mortal.// As vrea ca
doar eu/ Sã fiu nemuritoare.” Avea doar 12 ani cînd scria
versurile de mai sus, de unde se subîntelege orgoliul nemuririi,
dar mai degrabã ar trebui remarcatã o imaginatie debordantã
prin care transformã lumea în cele mai neasteptate chipuri.
Tusa pare sigurã, chiar dacã inegalitãtile apar normal,
dar faptul cã tînãra noastrã a ales poezia,
înseamnã cã e ceva…
Sã ne închipuim totusi cã apare o carte, format
mare, de vreo 450 de pagini, toate pline de sus si pînã
jos cu versuri, cele mai multe dintre ele lungi si îndesate! Este,
desigur, o închipuire pe care multi ar refuza-o. Nu si dacã
ar pune mîna pe recentul volum al lui Aurel Stefanachi, apãrut
la editura Tipo Moldova Iasi, care aratã chiar dupã descrierea
de mai sus. O asemenea întîlnire nu poate fi lipsitã
de prejudecãti, într-o vreme cînd se teoretizeazã
rafinarea poeziei pînã la sticlutele mici, însã
este cazul sã lãsãm deoparte astfel de prejudecãti,
în primul rînd pentru cã este vorba de o antologie si
în al doilea rînd pentru cã o astfel de scriere, densã
dar si voluminoasã, îl caracterizeazã pe Aurel Stefanachi
de la primele încercãri literare, dupã cum ne asigurã
postfatatorul volumul de fatã, criticul Ion Holban.
Greu de precizat aici cum scrie si ce scrie ieseanul nostru, întrucît
nu poti rezuma peste 400 de pagini de poezie într-o sintagmã.
Mai bine urmãrim si opiniile semnate Constantin Husanu, Cassian
Maria Spiridon si Adi Cristi, prezente în finalul cãrtii si
citim un vers: „apologie si mizerie a cunoasterii”...