E S E U
Noemi BOMHER
Jocuri si cuvinte despre Broaste săritoare,
cu sugestii despre
ODE adormitoare bahlu ENE
poezia
rostită, privită, mirosită, auzită, pipăită si
dansată
de către BROASTE DE BALTĂ si BROASTE
DE USCAT din jurul fostei capitale
ce titlu serios este acesta?
Subiectul acestui articol îl reprezintă relatia de joc, dintre autor si
materialul pe care se transmite poezia; la început, lirica depindea de cuvinte si
de sunetele lirei , apoi rostirea se fixează pe diferite suporturi, sprijin care
schimbă si tipul de întelegere al imaginilor; discutiile de aici se referă la un stil
poetic special, ce reflectă o vastă suprafată secretă, miscată si absorbită în
valurile ritmului grafic, poezie concretă, ecou al modulatiilor interne semantice
si sonore, se corelează pe internet drept un cod poetic/ verbal combinat cu un
cod plastic/ non-verbal; imaginea dinamică are calitatea de a fi „universalaccesibilă“,
în vreme ce „imaginea poetică“ stă deschisă numai pentru cel ce
cunoaste codul verbal, limba respectivă.
P OEZIA / vară 2010
216
ce semnifică o poezie figurată ?
Grafemele obisnuite, versuri, strofe, nasc
farmecul poeziei numită carmen figuratum / carmina
figurata, (la plural) , poezie, ce are ca prim spatiu nu
sunetul, ci locul LITEREI/ DESEN, pe o pagină de
mătase, de pergament, de hârtie, construieste de altfel
un nou corp poetic. Campionii unui aticism vizual reiau
această plasticitate acrobatică si mimetică a temeliei de
transmitere, fundament care atinge în 1914, prin
Caligramele ( cali / frumos si grama / literă ) lui
Apollinaire substanta unei oglinzi a cărei suprafată
reflectă ascuns lumea cuvintelor, pictopoezie prin
reflectia posibilă lumea lucrurilor, fără a altera
substanta omogenă
Apollinaire, Autoportret .
ce argumente filozofice se aduc?
Desenul aparent mimetic exterior, ori descoperit sistemic si treptat
putea fi usor înteles, poezia religioasă utilizează de la început valoarea simbolică
a soclului, secretul realizat în poezia vizuală, prin imagine sugerată liniar, uneori
dinamic ori abstract, precum o reprezintă linia unui peste pentru crestini ca
semn de recunoastere secretă (Isus Christos este pestele, conform sensului
ascuns al cuvântului Ihtios / peste, în greceste/
Salvatorul, . Pentru C. G. Jung pestele ar putea simboliza
continuturile inconstientului colectiv care tin de zestrea
noastră filogenetică, ce reprezenta o importantă pentru sincronismul perceperii,
indiferent de limba de comunicare.
ce argument politice există?
De la început textul figurat, probabil perceptibil
imediat în suport aerian, devenit permanent în sustinere de
piedestal din piatră, desen mai mult sau mai putin magic.
Poezia desenată debutează aproximativ în 1700 î. H. cu Discul .
care sunt termenii?
Poezia gravată, pictată, desenată, scrisă, tipărită, imprimată digital,
depinde acum foarte mult de directia de scriere si de forma literelor din rimă,
precum se observă în spatiul teoretic si sofisticat numit, în functie de organizare
grafică: carmen figuratum , poezie desenată, poezie vizuală, care devenit o
creatie dinamică, opera aperta , c aligrame , ori, cum sugera St. Mallarmé o
azvârlire de zaruri, Le livre: Un coup de dés ,două coperte între care paginile se
puteau misca de lectori. În diferite limbi, constructia mobilă apare definită în
functie de sustinerea din Galaxia Gutenberg sau Marconi.
ce caută broastele în poezie?
Am ales amfibianul broască, drept simbol al poetilor ieseni pentru că
ironic se răspunde la întrebarea „la ce bun poetii?” Poetii sunt ”făcători de
sunete / cuvinte”, forma poeziilor este legată de poiein / facere, si de poietas /
P OEZIA / vară 2010
217
cel care face. (Platon, Fileb , 51b, Timeu , 28a) „ceea ce e frumos, e frumos pentru
totdeauna si e frumos pentru sine”.
Acest model etern de ritm al cuvintelor este privit de prin intermediul
cunoasterii / creatie provenit din latină si adaugă la poiein, o facere ajutată
de creatie, comparată cu melodia naturală a broastelor, pe care unii le cred
frumoase si benefice, altii se tem si le văd urâte / deformitas ; ei nu înteleg
natura particulară a corpului acestora, simetria bilaterală a membrelor,
armonia părtilor, modul de apărare al integritătii trupului. Răul nu există în
natură decât ca diminuare a binelui. Subiectul poeziei nu mai este res pictae , ci
res gestae, de la un element al naturii spre unul uman către unul filozofic.
Simbolul oferit de broaste, aparent malefic, poate fi un mod religios si ironic
de a percepe cântecul din unghiul de vedere laudativ ori ironic. Fr. Rabelais
afirmă în Dictionar obscur că broastele sunt grini cu ochi si o coadă si prostii
sunt numiti grini după Platon, Pliniu sau Aristofan, adică simbol al flecărelii si
prostiei si… Totusi… simbolul oferit de broastele flagel biblic sunt fiinte
selenare, cinstesc noaptea melodios prin muzică aleatorie si sunt în continuă
metamorfoză, asociate ploii si fecunditătii, barometru al vremii, iar primii
crestini simbolizau Învierea prin o broască asezată pe o floare de lotus.
Masca animalieră apare încă din epopeea comică atribuită lui Homer
Batrahomiomahia, ori din străvechea populatie a fabulei cu diferite etape
teatrale (Aristofan, Broastele ) până la laude contemporane literare (A. Zanca)
sau politice, cu sărutul pentru Printul fermecat, cu accent pe săritură, fie pe
cromatică sau muzică aleatorică, nouă ne apare ideală. În visuri broasca
reprezintă un simbol al supunerii si al refuzului de a crede orice, de aceea Ion
Iovan re-scrie un Mateiu I. Caragiale despre Făt Frumos si carâta de sticlă.
Orăcăitul broastelor are mii de imitatii, unele în context laudativ (Antonio
Patras îl citează în contextul gratiei ).
cum era spatiul râului Bahlui?
Am numit aceste mici chemări spre poezie, bahlu / ene , aromitoare /
adormitoare, cum sugerează versurile ironice ale lui Vasile Alecsandri din Odă
către Bahlui, râul ce trimite spre bahnă / mlastină cu negre unde, ce străbat
fosta capitală a tării, Iasul:
„Adeseori departe de-a lumei triste valuri,
Cu pasuri regulate eu măsur al tău pod,
Bahlui! locas de broaste! râu tainic, fără maluri,
Ce dormi, chiar ca un pasă, pe patul tău de glod.”,
adică ode ironice, adresate măsurat de pe un pod al timpului , cu
îndoieli asupra unor structuri ale imaginarului LAUDATIV, detasate de poeticul,
ne- măsurat .
Fabulele sunt ascunse în locasul broastelor / POETI, de lângă
Bahlui, râu din centrul IESEAN, cu trimiteri spre parcelele poetilor
dinafara râului, priviti din perspectiva câtorva autori bahluieni, contemporani,
adepti ai unei mistice spatiale, asumându-si rolul de fixare în eterna,
CARMEN FIGURATUM / formă de poezie, cu sugestii vizuale, de desen.
În oda lui V. Alecsandri se sugerează opozitia fată de formele odorate,
într-un dialog de tip Gogol (încă nu este în discutie termenul matematic Gogol ,
ci scriitorul rus / ucrainean), ci realitatea păstrată timp de 170 de ani:
P OEZIA / vară 2010
218
"Trecut-au, zic atunce, a tale negre unde
Ca gloria, ca viata, ca visul de noroc!"
"Ba n-au trecut, stăpâne! trist nasul îmi răspunde
Eu le simtesc prea bine, căci mă cârnesc din loc".
Întrucât îmi permit să mă despart de glorie, viată si visul de noroc,
trimise încă din epoca ieseană din 1844, izvorâte de la râul / pârâu cu etimologie
necunoscută, BAHLUI, termen de la care unii au creat cuvinte , cu jocuri
glumete: politehnica Bahluviasiotă, crâsmele Dulcelui Târg al Bahluviasiotilor
( Luca Pitu ) ori titluri precum Inertii de tranzitie, altruisme & bahluviuni
literare (Ovidiu Nimigean) să ascultăm, să mirosim fără să cârnim nasul, altă
percepere a dramaticului, ca spatiu al mâlului fertil, glod tainic, elogiat de
poeti si prozatori din secol XX (G. Bacovia si M. Blecher) .
Azi se scrie mult, se citeste enorm poezie, ritmul apare ca element de
percepere într-o nouă deschidere cosmică si universală, poetii ieseni din
grupulopt, crescut pe aceleasi maluri reusesc să publice propriile lor muzici
aleatorii, în germană, engleză si franceză, nu neapărat ca ironicul op de acum un
secol jumătate, care probabil era anti, dar acum poate fi privită prin răsturnare
dublă, laudativ :
„Când luna se iveste pe-a muntilor gol umăr,
Când pasii mei, ca gândul, prin aburi rătăcesc,
Îmi plac acele imnuri de broaste fără număr,
Ce, chiar ca oarecare, în hor orăcăiesc.”
După ce i-am privit pe câtiva poeti ca pe niste Cavaleri în raiul iesean ,
azi mă refer la aceeasi autori, de data aceasta, fără imaginea restrânsă la
numărul patru, ca pe NISTE BROASTE DULCI DE BALTĂ, devenite BROASTE
DE USCAT, ce transferă credinta poetică din interior spre exterior:
„Atunce în credintă a mea inimă saltă
Ca un glas prietin iubit si asteptat,
Căci gingasele broaste sunt dulci poeti de baltă,
Precum multi poeti gingasi sunt broaste de uscat.”
1844, Iasi
cum apare adecvarea la subiect în 2009?
Alături de uitatul si modernul poem al lui V. Alecsandri vă propun
ASTĂZI un sonet al unui student de exceptie, situat între alti colegi similari a
căror fericită amintire săltăreată apare magic realizată, ÎN PLAN literar, după
două decenii, înainte de a apărea alte discutii ironice despre râul iasan ,
publicate auto - glumet. Sonetul a fost scris de un alumn refugiat de la
Politehnică în anul întâi Litere , am recuperat acum scriptul, din care timp de
douăzeci de ani mi-a răsunat rima cu Bahlui , în stil ce apartinea lui V.
Alecsandri, nu pentru versul alexandrin, ci pentru sugestiile enigmatice.
Personalitatea celor doi protagonisti din minunate săltărete si reale tinereti a
apărut în viziunea relatiei dinspre rostire spre spatiere la un curs despre sonet,
despre o reală posesoare a bijuteriei si a numelui combinat religios si monden,
în planurile: real, în sonet si în peisaj iesean. Autorul, distinsul conferentiar de
azi, Dragos Cojocaru a descoperit rima perfectă în forma: sui / Bahlui / cui ,
lângă verbul ce ne interesează în relatia cu materialul de transmitere si cu
termenul: văzui, toate cu trimitere la relatia cu unicul cercel în formă de cruce si
cu dragostea, posibilă pentru eleganta colegă, patimă posibil carnală, detasată
P OEZIA / vară 2010
219
divin, prin apelul la cuvinte. Nu ne permitem să comentăm rima a doua; streche,
pereche, ureche, veche, întrucât si azi functionează straniul tabu. Am păstrat
ortografia veche si vă reamintesc, sonetul trebuie înteles din versul final, usă
tainică pentru secrete vizibile pentru initiati.
Sonet
Venindu-i chef să se gătească sui,
drăguta Maribel, la-ndemn de streche,
îsi cumpără cercel fără pereche:
cruce fixată-n carne printr-un cui.
Stiau destui că umblă-ntr-o ureche
(la rîndul meu, înfricosat, văzui),
însă moment mai sadic, pe Bahlui,
nici nu visam, măcar că vestea-i veche.
Cînd se iveste brusc într-o instantă,
priveste-o bine, judecă si tu,
admir-o-n gratioasa-i elegantă!
Că zău că-i sade bine, nu zi nu:
urechea-i creste mult în importantă,
atinge culmi de sacru si tabu.
ce reprezintă fantezia între broaste ?
Frumosul a fost definit drept un element uman, un element particular
al filozofiei, un element relativ al rezultatelor. Capacitatea de a crea imagini pe
care le-ai văzut exterior sau le-ai perceput interior, acest model lăuntric, numit
idea , a fost discutată de Platon si a stat la baza interpretării entuziaste a poeziei
în functie de intuitie sau de reguli. Experienta comună ne face să interpretăm
natura opusă artei, conflictul între frumos si plăcere, între logic si rational, între
formă si continut tinzând să stea la baza oricărui tratat de teoria a literaturii.
Apropierea dintre poezie si paradigma vizuală ( ut pictura poesis ) sau paradigma
muzicală ( ut musica poesis ) face ca judecătile despre poezie, niciodată fixe, ci
întotdeauna cu răspunsuri variabile, să contină întrebările fundamentale
specifice contemporaneitătii.
unele
cuvinte bahluiene sar de pe un pod:
Scopul acestor rânduri rămâne recitirea poemelor citate, fie
dansul delicat / dur de la cenaclu, fie cu privirea, si cu ritmul răsfoitului, fie cu
odorat de cerneală, fără miros de Bahlui, cu zgomot provenit de la un CD, si cu
imagini, ce sar după ce sunt pipăite prin clickul mausului si prin noul mod de a
citi ziarele în viitor, auzindu-le!
P OEZIA / vară 2010
220
există o fantezie între broaste continentale?
Vă reamintesc un Haiku de M. Basho (1644-1694), cu ritmul 5-7-5
Balta cea veche.
O broască sărind în ea.
Sunetul apei.