ESEU
PERSONAJUL FEMININ LA EMINESCU (I)
Marian CONSTANDACHE
S-a observat mai putin în critica de specialitate că Eminescu si-a
conceput personajul feminin ca pe un antierou.
Lectiile de desacralizare pe care pajul le insuflă eroinei încep prin
negarea cerebralitătii, a meditatiei. I se cere fetei să fie veselă, să nu
mai stea pe gînduri, să păstreze legăturile cu viata si cotidianul
obisnuit.
Pajul cunoaste functia cathartică a rîsului, care este un instrument
primar al desacralizării, rîsul fiind antimetafizic prin excelentă:
înteleptii, cerebralii si eroii civilizatori nu rîd, este binecunoscută
respingerea de către patristică a răsului, acesta fiind considerat o actiune
prin care dumnezeirea este negată, suprimată, micsorată. Nici mînia
nu este recomandată de către lectorul acestor cursuri de vară care este subtilul
paj, mînia este o actiune psihică decompensatorie, în regimul
diurn mînia nu-si găseste rostul, este un factor perturbator. … oglinda
cît si luciul lacului sînt două modalităti autonome în
sistemul metatextului eminescian… avem de a face cu o producere de lectură,
citim semne pe aceste suprafete care sînt acum pagini… tremurul eroului
în oglindă dar si cercurile care le face în apa în care
cade sînt toate semne ale scriiturii… putem citi în ele un enunt…
dar totodată se produce si fenomenul de scriptibilitate, gesturile miscările
pe care le întîlnim pe suprafata acestor operatori de sens sînt
posibil a fi decodate… „textul modern, scriptibil, acel text-productie a
cărui generare continuă în actul lecturii, prezent perpetuu asupra
căruia nu se poate aseza în nici un caz definitivul, este textul care
se transformă în propriul său refren, care se povesteste pe sine, invocîndu-si
literalitatea sau chiar generarea” (Hăulică)… iată un astfel de text-generator
„si apa unde-au fost căzut/ în cercuri se roteste/ si din adînc
necunoscut/ un mîndru tînăr creste” … stim de la romantici: clarul
apei povesteste ceva… el recită, narează, este mereu în schimbare,
aidoma cărtii de nisip borgesiene… este un text care generează, si care se
generează încontinuu, este un enunt, este un text care face conexiuni,
are biografie, posedă propria scenografie si actorii proprii, el pune în
scenă, orisice briză a vîntului îi modifică textura, este capabil
– cum spunea Barthes – să primească oaspeti, el putîndu-se auto-imita
la nesfîrsit…
„dar nu mai cade ca-n trecut/ în mări din tot înaltul”
Hyperion nu mai vrea să citească semnele, scriitura dispare… nemaicitind
semnele nici în oglindă, nici pe suprafata mării el nu mai participă,
si astfel se situează în „locus refrigeri” nemuritor si rece, părăseste
textul… o disparitie atît a lectorului cît si al scriptorului…
„ea îl privea cu un surîs/ el tremura-n oglindă”
… a tremura, a vibra înseamnă a continua să actionezi, înseamnă
a te opune modificării, a persista să vibrezi înseamnă a ocupa din
ce în ce mai multă se repetă, durată, este o expansiune, unduirea si
murmurul fiindu-le complementare, freamătul, o altă imagine poetică romantică,
fluturarea, această vibratie acest tremur este o temă muzicală, care se repetă,
este un nerv care suspendă timpul si spatiul, care face substanta să nu mai
fie încremenită în sine care dă un impuls electric trupului pentru
a-l feri de înghet, de nemiscare, trebuie să-l fi simtit si Baudelaire
cînd a scris despre vaporizarea si centralizarea eului.
Totul este aici, nervul care palpită inima care bate vaporizînd trupul
si centrîndu-l pe unica vointă de a trăi, de a exista. Lupta neîncetată
pentru a nu rămîne în încremenirea momentului. Vaporizarea
tremurului, a palpitului înseamnă disolutia, explozia eului liric care
contaminează astfel totul.
Visul alături de opiu, de reverie duce la o expansiune imaginativă. „Eroul
este acela care se află necontenit în centru” (Emerson).
Hyperion este aidoma unui pescar care se joacă cu prada sa. Citesc din Poulet
„… de la concentrare la dispersie si de la dispersie la concentrare printr-un
proces reînnoit sufletul se epuizează, ca un peste pe care pescarul
îl manevrează la capătul unditei sale. Acest pescar este Satana. Prada
lui este sufletul iar pentru a o ademeni ajunge să o obosească…”pe perna
răului Satan Trismegist/ el leagănă îndelung spiritul nostru vrăjit/
iar pretiosul metal al vointei noastre/ este în întregime vaporizat
de acest savant alchimist” Tremurul din oglindă pe care-l induce Hyperion
are menirea de a tine trează constiinta eroinei, a fetei de împărat.
prin această miscare el prinde într-o retea deasă de abur spiritul
fetei. În cercurile concentrice pe care le propagă tintuieste sufletul
fetei, îl coagulează, îl centralizează. „Si-n apa unde a fost
căzut, în cercuri se roteste” vertijul, turbionul, spirala care ce
semnifică? dacă nu centralizarea care urmează după vaporizare. Aici este
ideea. Din adîncul necunoscut din care creste mîndru un tînăr.
O splendidă transformare. Un tînăr. O constiintă. Nasterea din cercuri
care se rotesc, această crestere este o imagine poetică des întîlnită
în reveriile imaginatiei poetice.
… „privea în zare cum pe mări, răsare si străluce
îl vede azi, îl vede mîni, astfel dorinta-i gata”
… în ebraică cuvîntul Ayin-ochi înseamnă si „cursă”… fata
de împărat îi întinde o cursă, o capcană zeului. Ea este
cea care asază capcane asemănătoare cu zeita sumeriană Avstar… ochiul avînd
în textele vechi si conotatia de străpungere… are si o lectură deci
transcendentală… Citim din Annick de Souzenelle „în registrul psihologic
ochiul este legat de vinovătie”… fata de împărat se simte vinovată,
ea fiind urmărită pretutindeni de un al treilea ochi…
… o încercare de a povesti poema… a fost odată ca niciodată o preafrumoasă
fată de împărat, deci nu una oarecare, ci o „persoană” investită cu
semnele puterii, cu semnele imperiale ale strălucirii, ea este singură si
este îndrăgostită de un astru, avem de a face cu două entităti, una
umană, cealaltă astrală, una este blocată în pură determinare (Cătălina),
cealaltă, Luceafărul, este apeirontică, fără hotare, fără margini, eul imperial
suferă. Dar este o suferintă delicată, fără mari gesturi corosive asupra
sistemului endocrin, dar este o suferintă constantă, repetitivă. Si mai ales
nocturnă. Fecioara este eul denial, cel care refuză. Există un transfer de
energii între astru si fată mai întîi sub formă vizuală,
mai apoi si calorică, atunci cînd raza rece o însoteste prin
încăperea, habitatul imperial si mai apoi există un transfer de posesiune
refulată, căci fata nu intră în vibratiile ontologice cu celălalt.
Ea este omenescul, el este mineralul, opacul. Nu se realizează conjunctura,
transferul, nunta alchimică…
… pajul este un alexipharmakon – antidot – este principiul care produce maturizarea
si perfectionarea fenomenelor… este atît salvator (mîntuitor)
cît si servitor (salvator)…
… utilizînd un termen din esoterism pajul actionează asupra fetei într-un
mod psihurgic îi dirijează pulsiunile psihice către un scop bine determinat…
… Hyperion, într-o altă lectură si pe un alt palier al semnificatiei
poetice poate fi asemuit licornei. „licorna e numit animalul necunoscut în
tinuturile noastre ce simte o dorintă arzătoare pentru fecioare, e greu de
îmblînzit, fiindcă e plin de viclenie „licorna este un simbol
al lui Mercurius.
Citim din Jung „fecioara reprezintă aspectul feminin, pasiv iar licorna forta
sălbatică, neîmplinită, masculină, penetrantă a spiritului mercurial”
„scenariul mitului este călătoria ambivalentă, care comportă un dus, în
general o coborîre (cobori în jos, luceafăr blînd) si un
întors mai mult sau mai putin triumfal” (Durand)
… simbolul mării…
… „primordială si supremă înghititoare este marea” „un abysus feminizat
si matern care pentru numeroase culturi este arhetipul coborîrii si
întoarcerii la fericire” …Hyperion trebuie mai întîi să
treacă prin stadiul de renastere, prin matricea mării, prin pîntecul
ei pentru a renaste… lîngă rîu renaste Moise, în Iordan
renaste Hristos… „marea este aquasterul alchimistilor” … am citat din Durand…
prin prăbusirea în mare „el asculta tremurător/ se aprindea mai tare/
se arunca fulgerător/ se cufunda în mare”… eroul celest suferă botezul
în marea cristelnită… trecut de proba aquatică, fiind domolit, temperat
poate să se adreseze muritoarei… marea a spălat caracterul stelar, astfel
de-consacrat poate intra în inductie magnetică… apa are atributele
noptii ale golului, a căldurii, a feminitătii… marea mai este si doica, cea
care leagănă… Lamartine scria undeva „apa ne poartă, ne leagănă, ne adoarme,
apa ne-o restituie pe mama”… eroul se aruncă în apă pentru a dobîndi
si o altă identitate…
Home