Debut
Nicolae CORNESCIAN
Acest poet, necunoscut nouã, vine de acolo de unde cel care seamãnã
este încãrcat cu darurile cerului si nu vorbeste cu nimeni,
pentru ca paserile vãzduhului sã nu mãnînce holda,
de acolo unde si plînsul copilului ajutã la neuitare, cînd
oamenii pun semne de hotar, de acolo unde purificarea prin apã si
prin foc îl aseamãnã pe om cu o bucatã de lut,
închipuindu-l pe Adam. Acolo a fost tara zimbrilor si acolo se stie
furatul laptelui cu ajutorul magiei negre. Si astãzi, în acele
locuri se alegea o pãdure surdã pentru ritualul mãtrãgunii,
înfãptuit numai de femei. Cîndva, în Valea Mãtrãgunii,
doi poeti, Gheorghe Pîrja si Dan David, erau la cosit sub privirile
celor douã fete care le-aduseserã merinde. O ploaie dumnezeiascã,
venitã din senin, i-a prins, pe toti patru, într-un dans plin
de erotism. Rãsãritul lunii i-a aflat goi pe fînul proaspãt
cosit. Mãtrãguna purtatã în sîn de cele
douã fete îsi fãcuse efectul. Acolo, bãrbati vrednici
tin lumea în loc cu harul lor: ei stiu sã facã hainã
albã din cînepã, opinci si, mai ales, clopul care, pentru
ei, este ca un acoperis de bisericã. Acolo, moartea si viata se tin
de mînã trecînd pe sub împãrãtesti
porti de lemn, în cele patrusprezece stãri, pe Calea Crucii.
Acolo e Tara Maramuresului si din silabele sfinte care picurã din
cerul ei, si numai de el auzite, Ioan Es. Pop si-a turnat poemele, contopindu-se
cu lumea care l-a zãmislit. Pe urmele lui, purtînd în
suflet aceastã zestre, vine Nicolae Cornescian, cel nãscut
la Sighetul Marmatiei. Îl vor fi stiind, desigur, si cei trei crai
ai poeziei sighetiene: Vasile Muste, Gheorghe Mihai Bîrlea si Inchim
Vancea. Aceastã realitate, plinã de magie, produce fascinantul
joc al unei alcãtuiri prin limbaj, ca material. Eul mitic ne aratã
mecanismul facerii prin îmbinãri de cuvinte, care întretin
între ele relatii stranii. Neologismele, si ele, procurã o dinamicã
aparte a limbajului, a plenitudinii lui. Este un alt fel de a spune, cu care
ne atrage atentia poetul. Mai observãm si acea rupturã a scriiturii,
care acordã puteri depline cuvîntului, provocînd rezonante
cu valoare esteticã. Metafora, la Nicolae Cornescian, este, folosind
spusele lui Bachelard, un „compromis” necesar „între ratiune si imaginatie”.
El reînnoieste, cu puterile sale, lumea care l-a nãscut, împãcînd-o
cu Cerul. Asadar, ajunsi aici cu prezentarea noastrã, lãsãm
timp si spatiu criticilor literari sã se pronunte despre poet.
(Vasile PROCA)
Eternul Gerar
Ne ancolãm pe aripi flori de aur, ferigi ce-n barbacane lîncezesc.
Zãpada incifratã-n arabesc ascunde hãrti, intrãrile
în faur.
În labirint cu ziduri diafane, între oglinzi si glasvand de granit,
privind seva zborului printre arcane rotiri de fulgi, cãderi în
infinit.
Privirea convertitã în secantã se-scrie în vãzduhul
inerent.
Împrumutînd fosforicul ament umbra arinului sporeste-n antã.
Pe ramuri încadrate-n ambrazurã luciri acuminate oglindesc
seninul sters de curgerea azurã a mugurilor plini de colb ceresc.
Împovãrate de argint, asterii de nea palpitã-n geam multiplicat.
Se tes pe-apuntamentul ancorat culori sau alungiri ale vederii.
Privelisti ambardeazã. În aprinderi de alb lãptos se
risipeste-un gol
si zãri configurate de întinderi ce se-ncadreazã-n arii
de atol.
Rãsfrîntã-n aer aripa tangentã cu balsa reflectatã
de balas
taie în gheatã formele de tas si creturi. O silfidã inocentã
strãbate depãrtarea-n crug crescutã. Sub aticul apexului
si cat
rãmîne urma zborului arcat întipãrind pe cer un
nor si-o cutã.
Pe istmuri urmele esentiale devin dangale demarcînd drumlin.
Ghetarii ordonati în anfiladã marcheazã valuri cu piloni
de var.
Zãpezile ruinelor din radã împodobesc peisajul selenar.
În amintiri cresc vãi de azalee, distante inundate de balsam.
Ne bat în geam ninsori brodate-n ram. Petalele Cîmpiei Elizee
pe irisi se imprimã. Amareazã serafii rãdãcinile
în nori,
În vînt si-n fulger înnodat cu razã ce-n inimi ne
sculpteazã zãri cu flori.
Cu aripi rãstignite pe bairace, cu umbre ce în viscol baccelesc
se-depãrteazã colorit ceresc de sticlã ce în gheatã
se preface.
În sferele rostogolite-n vaduri cresc crengi de jar si cuiburi de aplit.
Aduc aminte arcele de jaduri cãrãrile din crîng anecoid.
Pãsim spre crug. Dînd zborului crezare ne lepãdãm
de sufletul glasiu.
Înfãsurate-n nimbul nisipiu, ca ancore, ard inimi prin frunzare.
De umbre albe fulgii se agatã. În ochi depãrtãrile
lucesc.
Surpate-n zãri, sub puntile de gheatã albori ambroziace înfloresc.
Inocentei
Cînd doar cu aripi te mai pot întoarce si cu privire te mai pot
opri,
în mine-ngheatã florile tîrzii si-un cuib de nea în
hãu de suflet zace.
O pasãre abstractã te mai zboarã. O aripã îti
taie drumul stîng.
Sub boltã, dintr-o lacrimã de cearã, îti intuiesc
plecãrile si plîng.
Copil ce-nveti a crede-n sentimente, lucoarea ta în vãz strãin
respir.
În ploi de grindinã cu gust de mir te recunosc în umbre
inocente.
Refuz sã te ating, sã fac risipã de rãsuflãri
prin spatiu sideral.
De te închipui mã rãneste clipa înfrîntã
de chemãri surpate-n val.
Din zi în zi devii tot mai secretã; o tainã zãvorîtã
dinadins
în naos de nisip si nufãr nins, între copaci si cearcãne
de cretã.
Te inventez în zborul frunzei. Parcã-n zidiri ciudate-n umbra
ta mã-nchid.
Te-mbracã crengi în straie de mesteacãn. Pe trunchiul
tãu cu crini de nacru ning.
De dorul tãu, strãino si iubit-o, mã întrupez
din vijelii prelungi.
Incendiatã de surpãri de fulgi, reinventez lumina ce-ai strivit-o.
Sînt doar un rãtãcit printre hotare ce se dilatã
între muri de fum.
Un duh pribeag îngenuncheazã-n zare; ne osîndeste la acelasi
drum.
Ca vifor transformat în strãlucire, cu-o ultimã dorintã
de înalt,
ning cu sclipiri de irisi si bazalt, ning fãrã milã-n
cer din amintire.
Ning cu nãlbari înapoiati de razã, cu mucava si stele
de velur.
Înfãsuratã în zãpadã rozã,
aprinzi în turn opaitul azur.
Cît umbra ta tãrîm silhui strãbate si sîngele
pulseazã-n lemn încins,
tot prevestind venirea ta din vis, în carnea mea o pasãre se
zbate.
Din fîlfîiri tãiate-n vãl de ceatã croiesti
pe batolit un duh damnat.
Pãcat cã te întorci din altã viatã în
timpul meu la iarnã condamnat.
Si n-am nici ramuri sã te pot cuprinde; si mîinile îmi
ard în flori de mosc.
Abia mai stiu în crug sã recunosc aceastã aripã
ce-n ochi se-aprinde.
Un zbor de înger în adînc mã doare. Nu-mi mai sãrutã
umbra ta.
Te rãtãceste-n zi de sãrbãtoare lumina focului
erupt din stea.
Doar din ecouri si vibrãri de nufãr te recompun în orele
de vînt.
Te reînvît din verbe de nicicînd. Privirea ta prin vise
o mai sufãr.
Cînd pasãrea albastrã te mai zboarã si te omit
din orice anotimp,
abia mai stiu de-ai fost în zi de soare copilul ce-a crezut o clipã-n
timp.
Rememorînd prezentul
Tu singurã aici tãrmul tãcerii. În casã
doar fumul norului. Aproape – nimeni. Doar o umbrã de foc brãzdeazã
cãrãrile golfului. Nici o rãsfrîngere de suflet.
Nici o prevestire a inevitabilului. Nici un freamãt refuzat de ecoul
scoicii de chihlimbar. Si totusi rãmîi sã astepti. Poate
va trece trecutul în straiele sale de amintire. Va reveni irepetabilul
vis. Poate solzii îti vor reflecta albastrul astral al ochilor si astfel
toate aceste exercitii de solitudine se vor rezolva printr-o simplã
necunoscutã: Tãcerea.
Rãmîi sã speri: zefirul înnoadã lacrimile
naufragiatilor în lanturi de rouã. Cresc zboruri în intersectii
de respiratii marcate cu pene. Aerul asemenea apei se sparge în valuri
în cercuri concentrice si spirale de raze amintind strunele harfei
purtate în inimã de o ultimã sirenã. Aidoma tesãturilor
de luminã nãvoadele de fum acoperã umerii primului înger
din acest anotimp denumit Asteptare. E el. El a venit de niciunde si plecat
spre prezent.
Si totusi drumul se opreste doar în preajma neantului. Acolo unde un
adînc incomensurabil se surpã prevestind ivirea zorilor de foc.
Acolo urma pasului amprenta aripii de mãrgean siragul solzilor amintesc
existenta vietii. Acolo totusi ceva se întîmplã cît
timp urmele devin atît de vizibile si verosimile. Cît timp el
taie umbrele arborilor cu lamele senelor pãstrate pliate între
coperti de piatrã si indigouri. Acolo totul e astfel si mult mai prezent.
Mai prezent ca niciunde ca nicicînd si aici.
Astfel însusesti adevãrul. Stii cã nu se va mai recunoaste
nimic din ceea ce era destinul eternului. Chiar si aripile încoltesc
în sertarele semideschise. Usile tãiate în lemnul arborelui
de cauciuc devin mai degrabã oprelisti decît golurile murilor
împovãrate cu liane si forme de lut. Flori de fum si cenusa
ocupã un sfert din lumina ferestrei. Partea rãmasã liberã
e locul în care duminica îti cuibãresti sufletul. Privesti
oceanul incendiat de atîta lucoare de vînt si valurile zborurilor
rãsfirate în cele patru directii. Înveti sã existi.
Home