P R I M A V E R B A
Carmelia LEONTE
Stefan IVAS (Botosani)
Jocul de-a viata si de-a moartea, care începe ca o glumă si devine
brusc terifiant, oscilatia între cultivarea obstinată a platitudinii unor imagini
aparent bidimensionale si glisarea intempestivă în abisul existentei vă
recomandă drept un autor curajos. Mînuiti condeiul cu perspicacitate,
deseori cu detasare, dar si cu stiintă regizorală. Un stop-cadru neasteptat
opreste în loc degringolada acoladelor interioare pe care orice poet se
străduieste să le surprindă. Alteori, viteza derulării evenimentelor poetice
este atît de mare, încît lumea rămîne pe margine, derutată. Quo vadis?
***
îmi prind mintea cu pioneze pe pereti / îmi infig ace cu gămălie în
retină / ascult cu urechea interioară zgomotul industrial / produs de
fabrica ochilor la /procesarea imaginilor / obosesc / îmi tremură
picioarele / simt cum îmi putrezeste limba în gură / văd rosu în fata
ochilor / iar pentru pulsatiile repetate ale membranei / din interior nu
găsesc imaginea potrivită / sunt un fel de solist interpret al propriilor /
miscări somatice
Octavian PETRESCU (Ploiesti)
Sunteti diferit de orice matematician care abordează poezia sau poate
că prejudecătile noastre, ale literatilor, în această privintă trebuie
demontate. Citind în scurta dumneavoastră prezentare că ati absolvit
facultatea de matematică, mă asteptam la o conceptualizare a limbajului, la
dorinta apăsată de a abstractiza universul mult prea concret, si deci agresiv,
în care trăim. Nimic din toate acestea. Se pare că dimpotrivă. Foamea
dumneavoastră de concret este de nepotolit, vă însusiti fata văzută a lumii,
cu voluptate, vă cufundati în efemer cu bună stiintă. Se cere totusi o adîncire
a locuirii în cuvînt, ceea ce, în mod paradoxal, ne eliberează de greutatea
vietii, ne înseninează. De asemenea, trebuie spus că, asa cum matematica
are un limbaj al ei fără de care nu ar fi functională, si poezia îsi impune
prezenta si existenta prin limbaj. Vă recunoasteti în versurile pe care le
scrieti? Simtiti că le-ati amprentat cu propriile stări, cu propria fiintă? Sau
preferati, dintr-o prea mare modestie, să vă pierdeti în universul colosal al
P OEZIA / vară 2010
247
literaturii, pentru a nu mai fi...? Însă prin poezie, stimate domnule Octavian
Petrescu, nu se cîstigă moartea, ci viata.
Iată o mostră: Frumoasă fată cu ochi verzi, /De o sălbatică
finete,/Purtând Sevanul în priviri/Si Araratul în noblete,/Lăcas al
sufletului meu,/Si-a noptii caldă mângâiere,/În care mă închid mereu/Să
nu simt ură si durere etc., etc.
Ioan V. MAFTEI (Buhăiesti)
Curajul de a fi sentimental, usor romantic într-o lume cinică,
potrivnică oamenilor sensibili trebuie neapărat consemnat, ca si volutele
unui joc sapiential, discret, deloc ostentativ, care si-a propus să reziste
modelor si modelelor literare, să nu adopte retete de succes. Rămîne de
observat si dorinta de asezare într-un punct unic si irepetabil al realului,
pentru a da amploare reflexivitătii.
Ochii tăi au rămas împrejurul meu.../ Fluturi si flori,
ploi si însoriri, / crevase si izvoare, / ritmuri si rime, / chemări si
tipete de ajutor.../ O pace în miscare de rotatie, / de gratie, / de revolutie, /
de contra-revolutie, / războinică si anti-războinică, / de dragoste si ură...
Dana-Alina UNGUREANU (Vatra Dornei)
Versuri sensibile si delicate precum crengutele de cires care apar în
geam după o iarnă grea ne trimite Alina, elevă la Liceul Teoretic Ion Luca
din Vatra Dornei. Atât de sensibile sunt versurile, încât mi-e greu să
formulez un răspuns convenabil, din teama de a nu răni, din emotia de a nu
cutremura, si atât de gingase, încât aproape că nu am despre ce să spun
vreun cuvânt. Pentru că versurile cu pricina se pierd în eter, devin
evanescente si siderale înainte să apuc eu să-mi dau cu părerea. E surprinsă
aici o vârstă a căutărilor, a înfiorărilor, dar si a tristetii, a suferintei
premature, o cunoastere de sine precoce revelată si în acelasi timp grăbit
repudiată, undeva, în adâncul fiintei. Mobilul ascuns al acestui joc aparent
inutil nu poate fi decât unul poetic: acela de a-si construi diverse chipuri sau
actanti lirici pe care îi trimite în lume, unul după altul, să vadă care dintre ei
va avea succes, pe cine să mizeze. Prea marea seriozitate dă uneori efecte
comice. De pildă, atunci când tânîra si cruda noastră poetă îsi imaginează
că este o functionară obosită, de vîrsta a doua, cu cearcăne, riduri, dosare,
pixuri, agrafe de birou si cu ochii pe ceas, în dorinta de a birui programul
obligatoriu de serviciu. Tot în comic esuează si spiritul autocritic exagerat:
Nu stiu eu cui mai apartin/ Si gândul mi-e putin... senil!
La 17 ani?! Alina, te rog! Nu mă fă de rusine!
P OEZIA / vară 2010
248
Dana TABREA (Iasi)
Un caz interesant de întoarcere în timp prin intermediul poeziei ne
oferă Dana Tabrea. Dumneaei ne trimite creatiile literare din adolescentă,
desi acum are 32 de ani si e doctor în filozofie. Detasarea de propriile scrieri,
pe care în general o asigură patina timpului, dar si întregirea formatiei
intelectuale, se pare că la Dana Tabrea nu s-a produs. Un puternic
atasament fată de propriile versuri persistă peste ani si peste... diplome.
Optăm pentru o interpretare pozitivă a acestui fapt. Si anume, autoarea se
autocondamnă la o perpetuă adolescentă. Vrea să rămână prinsă în emotiile
vârstei de 16 ani pentru tot restul vietii. Este o idee sublimă, de un curaj
admirabil. În definitiv, la ce bun să permiti anilor să te transforme, să te
încarce cu întelepciunea lor greoaie si inutilă? Pentru ce să devii blazat,
cerebral, sastisit, încorsetat în scheme comportamentale si de gândire
impuse de societate, actionând mereu cu teama de ridicol? Care ar fi
avantajul? Că Dana Tabrea nu s-a schimbat deloc în ultimii 18 ani e un lucru
cât se poate de clar si dovedit o dată în plus de un text recent amestecat
printre cele vechi. Acesta e datat, altfel nu as fi putut ghici saltul cronologic.
În ce măsură această stagnare este benefică din punctul de vedere al creatiei
poetice, asta e altă problemă. Se pare că o concluzie se impune: nu este
benefică deloc. Refuzul maturizării de expresie ne fereste, poate, de căutări
dureroase, dar nu ne asigură satisfactii profesionale. Iată si un exemplu:
M-am zăvorât în propriul trup/pentru ca tu/să/ nu/ mă/ mai/
găsesti/ /palmele tale pe sânii mei crestau/ răni de sânge/ in inima mea /
pentru că/ gura ta / imi spunea că nu sunt// eu// ochii tăi simtind in abis/
plângeau/ ca in mine/ pentru că privirea ta/ nu/ mă/ vedea// mângîierea
mea niciodată de ajuns / pentru că eu nu pot coborî/ la tine … etc., etc.
Ovidiu CIOBICĂ
Dacă am avut ocazia să cunosc vreodată un domn hotărât, acesta este
Ovidiu Ciobică. Dumnealui ne scrie clar: vrea să devină poet în viitorul
apropiat! Îi atragem atentia că termenul este totusi relativ. Ce înseamnă
viitor apropiat? Un an, doi, trei? O viată? Uneori nici o vesnicie nu poate fi
suficientă. Dacă ne gândim la formarea planetelor, la stingerea stelelor, la
măsura greu definibilă a eonilor, totul devine foarte complicat. Dar iată ce
scrie domnul Ciobică:
Patria ce mi-o iubesc, e aici, si nu o las, / sa plece de vor cei ce-au de
strambat din nas, / eu aici traiesc, muncesc si sper / ca maine va fi mai
frumos, altfel / tot ce-avem e-al nostru, de strabuni lasat, / ei sunt cei ce
pamantul roditor ni l-au arat, / sa avem hrana cereasca, suflet nobil si
curat, / sa stim sa apreciem ce conteaza cu-adevarat. // Ce stiti voi,
sarmani cretini puhavnici / Ce radeti de noi, oamenii cei harnici / Sa vandestulati
matzul, asta va e al vietii scop, / Dar voua va e dat sa va
P OEZIA / vară 2010
249
pulverizati in praf si foc / Sunteti mici si trecatori pe aici, / Si ar trebuia sa
cunoasteti asprimiea unui bici, / Fiindca noi vom reface tot ce s-a-ntinat in
timp, / Iar copiii nostri vor inalta iar sus drapelul, cantand.
Desi sigur pe steaua lui, autorul ne întreabă dacă e cazul să urmeze
această cale (N.B. – a poeziei!). Răspunsul nostru e la fel de sigur: nu, nu e
cazul.