Rainer MALKOWSKY
Pentru
Wallace Stevans, autorul a
Treisprezece feluri de a privi o mierlã
I
Din cînd în cînd, poezia trebuie sã
se lase întrebatã de ce existã de fapt. O problemã
tipicã minoritãtilor. Hotãrîtor este, desigur,
cine chestioneazã poezia cu privire la relevanta sa. Cel mai rodnic
este atunci cînd însusi autorul face aceasta. Nu zilnic, pentru
cã astfel nu ar mai scrie poate nici una – dar mereu si mereu, pentru
cã atunci scrie poate una mai bunã. Conteazã mai putin
cum rãspunde autorul la aceastã întrebare, mai important
este cã el îsi pune întrebarea serios. Dacã de
aici întelege cã el nu poate fi ajutat, atunci se aflã
pe drumul cel bun.
II
Perceperea ca eveniment – aceasta este ceea ce trebuie
sã existe înainte în constiinta autorului, pentru ca poezia
sã poatã lua nastere. Aceasta indicã în acelasi
timp si ce are poezia de oferit cititorului în evenimentul limbii.
Perceperea ca trãire. Poeziile noastre preferate sînt, probabil,
acelea la care simtim cel mai clar cã ne fac sã vedem.
III
Faptul cã o poezie este greu de înteles poate
avea patru cauze. Prima: sãrãcia cu duhul a autorului. Lui
nu îi este clar ce urmãreste si ce trebuie sã urmãreascã
poezia. A doua cauzã: calitatea poeticã este scãzutã
si autorul încearcã sã ascundã aceasta într-o
neclaritate creatã artificial. A treia cauzã: poezia nãzuieste
spre o realitate interioarã, de care poetul se poate apropia doar
într-o corespondentã alegoricã, printr-un model logic
din limbã. A patra cauzã: poezia vorbeste de o experientã
pe care cititorul nu a fãcut-o sau de care nu doreste sã-si
aminteascã. Fãrã dispozitia de a te lãsa radicalizat
– în primul rînd împotriva ta – nu poti deveni cititor.
IV
Poezia este o solitarã. O poti întîlni
doar dacã tu însuti mergi pe drumuri singuratice.
V
Nu concizia care comprimã este cea care face poezia.
Unele poezii sînt lungi. Nu este nici structura graficã. Unele
poezii sînt scrise ca un text continuu în prozã. Nici
ritmul nu este. Unele poezii sînt sustinute de o respiratie usoarã.
Tonul este cel care dã viatã poeziei. El singur este locasul
personalitãtii ei.
VI
Romanul le este aproape si celor care nu citesc romane
sau în orice caz nu romane „pline de pretentii”. Poezia este aproape
doar celor care citesc poezii. Ea nu poate exista diluatã. Atunci
cînd îsi pierde rigurozitatea, care nu se preocupã de
comoditatea cititorului, înceteazã sã mai fie poezie.
VII
O poezie nu este un motiv sã devii ceremonios.
Ea urãste sensibilitatea celebratã. Suferã dacã
cineva crede cã trebuie sã-i adauge importantã prin
felul în care o recitã. Ei îi plac oamenii care o poartã
la ei, ca pe un bilet.
VIII
Despre August Stramm, poetul expresionist, fiica sa a
spus odatã ceva memorabil. Tatã, a spus ea, compunerea versurilor
este mereu asa de grea. Da, cum altfel? Nu existã nici un vocabular
poetic, de care sã te poti servi. Cuvîntul singur este neutru
pentru poezie. Abia într-o combinatie cu altele – combinatie care nu
este niciodatã previzibilã si care se descoperã altfel
de la o poezie la alta – renuntã la neutralitatea lui. Aceastã
greutate ascunde în acelasi timp, desigur, o mare libertate. Cine are
destul talent sã o întrebuinteze, precum William Carlos Williams,
aceluia îi reuseste si aceasta: sã vorbeascã de cîteva
prune din frigider, cãrora nu le poate rezista, în asa fel încît
sã nu putem întelege de ce ieri priveam viata ca pe o chestiune
îndoielnicã.
IX
O scrisoare care nu mai este asteptatã,
Care, într-o dimineatã, stã singurã în cutie.
O usã deschisã departe,
spre o camerã,
care nu are podea.
Vînt care se ridicã
Dupã o zi fierbinte.
Copita unicornului
Pe o foaie albã.
X
Despre poeziile scurte, care evocã o singurã
scenã, se spune cu plãcere cã sînt instantanee.
Dacã este vorba într-adevãr de poezii, aceastã
afirmatie este falsã. Orice poezie bunã atrage un întreg,
în care sînt cuprinse trecutul si viitorul. Existã timpul
ca întreg – ca experientã, ca fenomen.
XI
Metafora a ajuns sã fie rarã la noi. Nu
imposibilã, fireste cã nu. Poezia nu suportã nici o
dogmã. Este deschisã pentru fiecare, care o cunoaste în
felul sãu. Dar noi am citit prea multe metafore, care erau doar ornamente,
podoabe pretentioase. Chiar si o podoabã special cãutatã
uneori, cînd un autor voia sã ne arate cã nu scrie de
ieri de azi. Dacã metafora este doar o altã expresie, nu una
mai bogatã, dacã ea nu creeazã în plus nici o
valoare poeticã – atunci, pentru ce mai existã? Si o a doua
întrebare, cãtre o altã reprezentantã a genului:
cînd metafora este ca o ghicitoare de nedezlegat, cum putem mãsura
atunci calitatea ei? Îndrãzneala ei o putem aprecia doar atunci
cînd recunoastem cît de mult se apropie.
XII
Despre unele poezii se poate spune putin tocmai datoritã
desãvîrsirii lor. Le respirãm pur si simplu si ne rãmîne
un cîstig pentru totdeauna, despre care abia dacã dãm
socotealã vreodatã. O dezbatere criticã ar fi la fel
de inutilã ca o discutie despre o frunzã de artar, care strãluceste
în lumina toamnei.
XIII
Simplitate a la o poezie trebuie sã fie accesul
neschimbat spre Totalitate. Unde aceasta reuseste, poezia simplã nu
mai este la a doua lecturã la fel de usor de înteles cum pare
la prima. Mierla – ca sã dãm un exemplu si sã facem
o plecãciune de încheiere în fata lui Wallace Stevens
– este o pasãre simplã.
Traduceri de Magdalena Gheorghe