Pogorându-se în profan prin mesagerii
sãi – îngerii –, sacrul i-a dat acestuia o altã dimensiune
– spiritualã, tot astfel cum el însusi, prin inhabitarea în
uman, se vrea înteles de acesta. Astfel se poate explica faptul cã
„Atunci când le apar oamenilor, îngerii iau întotdeauna
formã omeneascã” – precizeazã Episcopul Ignatie Brianceaninov.
1) Cine vede îngerii lui Voiculescu (unul paznic la poartã,
altul culegând spice ori altul cu chipul de fatã – „îngerul
din odaie”), cei ai lui Radu Gyr – „cu pasul stins, cu glasul ostenit”,
ca si cei ai lui Blaga – „serafimi cu pãrul nins”, luând „chip
zburãtor, de pasãre-om”, ar putea crede cã acesti
poeti au desacralizat aceste elemente ale sacrului. Nimic însã
mai eronat! Spre a întelege intentia celor trei, vom reproduce
opinia lui Mircea Eliade din capitolul Existenta umanã si viata
sanctificatã, din cartea sa Sacrul si profanul: „Mijloacele prin
care se poate ajunge la sanctificare (sanctificarea vietii – n.n.) sunt
numeroase, însã rezultatul este aproape întotdeauna
acelasi: viata este trãitã pe douã planuri, desfãsurându-se
ca existentã umanã si participând în acelasi
timp la o viatã transumanã.” 2) – s.n. De-a lungul
timpului, omul a pierdut semnificatia religioasã a experientelor
si gesticii, încetul cu încetul acestea fiind desacralizate,
mai cu seamã de cãtre omul modern. Ideea pe care cei trei
poeti o sintetizeazã metaforic este aceea cã omul, chiar
dacã s-a depãrtat de cer, el nu a rupt total puntile de contact
cu acesta. Desi l-a alungat din rai, Dumnezeu nu l-a abandonat pe
om, nu l-a dat uitãrii: prezenta Sa în viata omului se face
simtitã si în mod indirect, prin acesti mesageri înaripati.
În fond, este vorba – cum spune acelasi Mircea Eliade – de camuflarea
sacrului în profan, 3) iar îngerii îi faciliteazã
omului credincios sã vadã fata ascunsã a nevãzutului.
Din aceste considerente, îngerul din poeziile celor trei creatori
amintiti mai sus devine „mai mult decât un simbol, el este elementul
de legãturã dintre Dumnezeu si om, agentul prin care lumea
cotidianã poate fi vãzutã si altfel decât apare,
si prin care ea capãtã dimensiunea transcendentului.”4) –
s.n.
Note:
Bunãoarã, îngerii lui Voiculescu (din poeziile
L-am lãsat de-a trecut, Îngerul din odaie, Îngerul Nãdejdii)
nu seamãnã cu cei de pe icoanele bizantine; ei sunt alter
ego-ul poetului credincios. Fiecare din ipostaze surprinde o altã
fatã a eu-lui si, implicit, o anumitã stare sufleteascã:
nãdejdea incipientã, amplitudinea maximã a acesteia
si, respectiv, expierea ei.
Mesajul teologic al celor trei poezii aduse în discutie este
acela cã lucrarea divinului în om nu se poate desãvârsi
fãrã aportul acestuia din urmã. Semnificativ,
în acest sens, este gestul final fãcut de eroul liric al poeziei
L-am lãsat de-a trecut: „ªi-a aruncat doar ochii la mine-n
ogradã,/ Unde nãpãdise cucuta si pelinul./ Stam pe
prispã, halucinat:/ M-a vãzut… nu m-a vãzut?/ Cã
nu mi-a luat aminte…/ Era asa de abãtut,/ Cã n-am miscat,
n-am strigat,/ L-am lãsat de-a trecut înainte.” De retinut
cã pelinul si cucuta sunt metafore pentru sugerarea
rãului si a pãcatelor ce-au nãpãdit „ograda”
– sufletul omului. Fãrã o necesarã curãtire
de rãu si de pãcate, fãrã purificare, omul
nu poate nãdãjdui la ajutorul divin. Iatã de ce îngerul
este asa de abãtut. Însã trebuie sã remarcãm
cã gestul final al eroului liric nu este unul ostentativ, de refuz
de a conlucra cu mesagerul divin, ci de constientizare cã este un
pãcãtos, nedemn încã de a primi o asemenea vizitã.
Din perspectiva finalului poeziei si a constientizãrii pãcatului
ce mai persistã în om, vom întelege cã „portretul”
îngerului este oglinda eu-lui poetic: „Era cu pãrul ca aurora,/
Aripile, cu pene de luminã,/ Lânced le târa (…)/ Nu
purta sabie, n-avea-n mânã crinul,/ Rãtãcind
pe stradã.” Sã mai spunem cã imaginea îngerului
nepurtãtor de sabie si fãrã crin aminteste de
cea a portarului înaripat care „mai tine întins/ un cotor
de spadã fãrã de flãcãri” din poezia
Paradis în destrãmare a lui Blaga. Imaginile mesagerilor divini,
în cele douã poezii, comunicã ideea cã elementele
sacrului sunt supuse unei vizibile degradãri, ca urmare a pãtrunderii
lor în lumea profanã.
Mesagerul divin poezia Îngerul Nãdejdii a
pierdut aura divinã, odatã cu pãtrunderea sa în
lumea profanã, capãtã atributele acesteia:
Era la o rãscruce, si Îngerul Nãdejdii,/ Trimis
sã-mi tie calea sã-mi tie calea cu aripile deschise,/ Sã-mi
fie cãlãuzã si pazã în primejdii,/ Zdrobit
de ostenealã acolo adormise.//(…) Mai pâlpâia pe frunte-i
un cearcãn de vãpaie…/ încolo numai umbrã, pe-aripe,
peste pleoape…/ Pãrea un biet rãzboinic cãzut într-o
bãtaie.// Avea hlamida ruptã si-o aripã beteagã/
Cu sfârcurile boante si pene zdrentuite./ Zãcea grozav de
palid, sleit si fãrã vlagã/ ªi-ncet scâncea
în somnu-i cu vise chinuite.” Portretul mesagerului divin este,
si el, unul în oglindã – alter ego-ul eroului liric, iar somnul
care nãpãdeste „îngerul” – ca preambul al thanatosului
– este un atribut al profanului. Versul care ilustreazã ideea
cã „îngerul” e un portret în oglindã al
poetului credincios – „Zãcea grozav de palid, sleit si fãrã
vlagã” – reliefeazã acest aspect la nivelul grupului verbal:
imperfectul verbului zãcea sugereazã o actiune durativã,
potentatã de cele trei elemente predicative suplimentare, având
valoarea unei constructii calitative, de esentã augmentativã.
ªi acest înger este asemãnãtor cu alti mesageri
divini din poezia Paradis în destrãmare: „arhangheli
se plâng/ de greutatea aripelor”.
Descrierea comportamentului mesagerului divin din ultima poezie citatã
a lui V. Voiculescu este asemãnãtoare celei din poezia lui
Radu Gyr, Vizita: „Az-noapte-un înger mi-a bãtut la poartã,/
cu pasul stins, cu glasul ostenit.//(…) dar mã privea cu ochii ca
o ranã/ si tremura de frig, când i-am deschis.// Pe-obrajii
lui de straniu Dumnezeu/ o boalã grea pãrea cã se
rãsfrânge,/ si toatã noaptea-a plâns la pieptul
meu.” (Radu Gyr, Vizita –în volumul Ultimele poeme, Editura Vremea,
Bucuresti, 1994, p. 18).
A se observa paradoxul din poeziile Îngerul Nãdejdii
si Vizita. ªi acolo si aici e vorba de adjuvantul ce are nevoie
de protectie. Thanatosul care pune stãpânire peste acest
mesager transpare indirect, prin descrierea stãrii morbide:
osteneala dublatã de scâncet. La aceasta contribuie nemijlocit
imperfectul evocãrii: „pâlpâia”, „zãcea”, „scâncea”
– Îngerul Nãdejdii; „venea”, „privea”, „tremura” – Vizita.
ªi în cazul vizitatorului din poezia lui Radu Gyr se poate
vorbi de un portret în oglindã al eu-lui poetic, imaginea
celui care „privea cu ochii ca o ranã” fiind dublul celui care a
fost supus privatiunii de libertate de cãtre regimul comunist.
Am amintit deja cã fiintele imaginate de Blaga sunt asemãnãtoare
celor zãmislite de Voiculescu sau Radu Gyr. În poezia Îngerul
(Opere, vol.II, Editura Minerva, Bucuresti, 1984, p. 261, editie criticã
îngrijitã de George Ganã), amãnuntele lãmuritoare
despre aceastã fiintã înaripatã sunt specifice
profanului: „Ce alt decât înger poate sã fie/ fãptura
purtând o povarã de aripi în spate?/ E înger,
nu-ncape-ndoialã./ Nestiintã si teamã, beatitudini
sfioase/ sunt marile lui slãbiciuni/ si marea-i tãrie./ Instinctul
lumii îl tine-n picioare,/ drept ca un pom,/ drept ca un om.”
1. Apud Seraphim Rose, Sufletul dupã moarte, Editura Anastasia,
Bucuresti, 1996, p. 35.
2. Mircea Eliade, Sacrul si profanul, Editura Humanitas, Bucuresti,
1995, p. 144.
3. Apud Valeriu Anania, Din spumele mãrii, Editura Dacia, Cluj-Napoca,
1995, p. 94.
4. Idem, p. 165.