E S E U
Constantin MIU
Făpturi duhovnicesti
în lirica religioasă a lui Ioan Alexandru
MOTO:
Înzăuatul tău cuvînt
Îl alinti cu un descînt
Si îi cati dumnezeire
Cu iscoditoarea-ti fire!
Care-i rostul tău pe lume?
Se întreabă toti anume –
De Cuvînt esti locuit
Si-n Cuvînt tu te-ai zidit.
Anton ONIGY
Într-un articol publicat în revista Luceafărul (martie, 1968), criticul
Vladimir Streinu decela două aspecte caracteristice liricii lui Ioan Alexandru,
acestea evidentiind „…două miscări contrare, una a vointei aprige de
modernitate, care ia forma densitătii si a violentei expresiei, iar alta, mai
autentică, a instinctului vetrei strămosesti, despică evident lirismul acestui
poet” 1 .
De retinut că cele „două miscări contrare” se vor regăsi de-a lungul
carierei literare, de peste 30 de ani, a lui Ioan Alexandru. În perioada
totalitarismului comunist, Ioan Alexandru a fost unul dintre putinii poeti care sa
manifestat si pe tărîmul poeziei de inspiratie religioasă. După Revolutia din
1989, Ioan Alexandru a fost inclus în două antologii de poezie religioasă, una
apărută în 1996 2 , cealaltă în 1999 3 .
Textele alese de Florentin Popescu, cel care a realizat antologia poeziei
românesti religioase, apărută în colectia Biblioteca pentru toti a Editurii
Minerva, fac referiri la cîteva făpturi duhovnicesti – personalităti ale Vechiului
Testament: Abraham, Iacob, Ieremia, Iov si Moise.
În poezia Moise , protagonistul este simbolul epectazei. Aceasta
„înseamnă progres în virtute si actiune” 4 . În această creatie, Părintele spiritual al
Iudeilor parcurge calea dureroasă a devenirii întru fiinta duhovnicească. Om
care a primit chemarea Tatălui Ceresc, spre a împlini voia Sa (aceea de a duce în
Tara Făgăduintei poporul ales), Moise este surprins în versurile poetului în plin
urcus spiritual: de la purificare , la iluminare. Purificarea dublată de nădejde
(„În nădejde e un plus de evidentă, un plus de cunoastere” 5 ), are loc în pustiu:
„Nu din nastere ci-n sanctuar/ Descoperi că-i gîngav în rostire/ Văzu că-i subred
organul, că-i barbar/ Si socoti pustia ispăsire ” (s.n.). Aici are loc comuniunea cu
Părintele Luminilor: „…deodată, iubirea se contopeste cu Lumina si Lumina
P OEZIA / vară 2010
214
pătrunde în suflet” 6 . Versurile lui Ioan Alexandru ilustrează metaforic această
comuniune, prin intermediul unei imagini vizuale: „Si în pustie l-a pătruns/
Nestinsa flacără mistuitoare (s.n.). De observat că dublul determinant oferă
amănunte de ordin mistic în privinta sfinteniei acestei flăcări. Ultima strofă
evidentiază treapta iluminării duhovnicesti, pe care o atinge Moise, prin
împutinarea cuvintelor 7 : „Vorbea de-a drept fără de cuvînt/ Graiu-n el a devenit
făptură”. Aspectul acesta de sorginte mistică, si anume împutinarea cuvintelor ,
este punctat în versurile citate mai sus printr-un paradox ca si prin sinecdocă,
acest din urmă procedeu artistic reliefînd cu pregnantă faptul că nu e vorba de
cuvîntul profanului, ci al sacrului.
Dacă în poezia Moise asistăm la inhabitarea divinului în uman, încît
poporul ales îsi recunoaste mentorul spiritual , urmîndu-l spre Tara Făgăduintei,
(Si în pustie l-a pătruns/ Nestinsa flacără mistuitoare/ Si un popor în jurul său
s-a strîns ” – s.n.), în poezia Ieremia , profetul este hulit pentru că „el era-n
cuvînt întemnitat”. Cu alte cuvinte, hula provine din faptul ca Ieremia este
„prizonierul” Cuvîntului sacrului. Plecînd de la textul biblic, ce făcea referiri la
pedeapsa lui Ieremia, ca să se dezică de Cuvîntul Sfînt („Oamenii l-au amenintat
cu moartea, pentru a-l opri să mai proorocească […] Acuzat de dezertare si de
încercare de a trece la dusmani […], este aruncat într-o groapă, pentru a muri de
foame” 8 ), poetul re-creează artistic acest episod, fiind preocupat de modalitătile
narative decît de reliefarea cu mijloacele poeticului ale implicatiilor teologice ale
episodului: „Într-o fîntînă fost-a aruncat/ Doar va pleca de-a binelea din tară/
Dar el era-n cuvînt întemnitat/(…)// Toti îl urau în juru-i rotocol/ Să-ncetezeodată
să vorbească/ Si îl vîrîră-n putul cu nămol/(…)// Doar se va dezice de
cuvînt/ Si să rămînă simplă creatură”. Imaginea manifestării multimii în
versurile citate este antitetică celei din poezia Moise: acolo ea îl aproba
urmîndu-l pe Moise, pentru că intrase în comuniune cu sacrul, aici îl dezaprobă
pe prooroc, cerîndu-i imperativ să se lepede de Cuvînt.
În manieră narativă despre un alt Patriarh al Vechiului Testament – Iov
–, în poezia cu acelasi nume, autorul aduce în prim plan componentele
cunoasterii apofatice , de care Iov are parte, din momentul cînd aflat în
tovărăsia mortii, începe o alta viată: „După ce Iov îsi pierdu ultimul fiu/ începu
să se convingă că moartea de-acum/ e singura lui tovărăsie. Într-atît se apropie
de ea/ si i se destăinui treptat, că pentru Iov începe o altă viată ./ Cea fără risc,
fără sfaturi, fără sperante,/ fără cel mai elementar dor, fără căintă,/ fără
prihană” (s.n.). Să observăm că în fragmentul reprodus, apofatismul
(cunoasterea negativă) este reliefată la nivel gramatical prin repetarea
prepozitiei de esentă negativa „fără”.
Abraham – din poezia cu acelasi nume – este primul Patriarh care intră
în comuniune cu Lumina Sfîntă 9 , după ce mai înainte avusese parte de o serie de
privatiuni. Despre acestea, poetul narează în primele trei strofe: „La toate cele
din trecut/ I se ceruse-n taină să renunte/(…)// Apoi si pruncul i-a fost
rîvnit/(…)// Casă si prunc, muiere si părinti/ I s-au smuls încet din rădăcină”. În
momentul intrării în comuniune cu Sfînta Lumină „Ea face duhului nostru
cunoscută o altă Fiintă” 10 – cea duhovnicească: „A început să mestece lumina.//
Să mănînce vorbele pe rînd/ Să rămînă greu dinspre fiintă”. Poetul surprinde în
aceste versuri nasterea omului spiritual în si prin Lumina Sfîntă.
P OEZIA / vară 2010
215
Iată cîteva făpturi duhovnicesti care în epoca Vechiului Testament au
avut parte de comuniune cu Sfînta Lumină. Din această perspectivă, poeziile lui
Ioan Alexandru capătă valoare etică si didactico-religioasă.
NOTE:
1. Vladimir Streinu, Poezie si poeti români, Editura Minerva, Bucuresti, 1983, p. 433.
2. Poezie crestină românească, editie îngrijită de Magda Ursache si Petru Ursache; postfată
de Petru Ursache, Editura Institutului european, Iasi, 1996.
3. Poezia româna religioasă, volumul al II-lea: De la Ion Pillat pînă azi, Editura Minerva,
colectia Biblioteca pentru toti , Bucuresti, 1999.
4. Pr. Prof. Dr. Ion Bria, Dictionar de teologie ortodoxă, Editura Institutului biblic si de
Misiune al BOR, editia a II-a, Bucuresti, 1994, p. 143.
5. Pr. Prof. Dr. Dumitru Stăniloaie, Spiritualitatea Ortodoxă, Editura Institutului biblic si
de Misiune al BOR, Bucuresti, 1992, p. 143.
6. Arhim. Sofronie, Mistica vederii lui Dumnezeu, Editura Adonai, Bucuresti, 1995, p. 104.
7. Cf. Pr. Prof. Dr. Dumitru Stăniloaie, op. cit., p. 212.
8. Dictionar Biblic, volumul al II-lea, Editura Stephanus, Bucuresti, 1996, p. 31.
9. Cf. Arhim. Sofronie, op. cit., p. 117.
10. Idem, p. 110.