POEZIE SI MELANCOLIE
 


Constantin MIU


ASPECTE ALE MELANCOLIEI în erotica lui EMINESCU si ARGHEZI

În erotica eminesciană, atitudinea eroului liric care, constientizînd ruptura afectivă a cuplului, va încerca recuperarea tipului pierdut al erosului, îmbracă aspectul melancoliei, în cîteva poezii în forma romantei: De ce nu-mi vii, Pe aceeasi ulicioară, Pe lîngă plopii fără sot.
Versurile primei strofe ale poeziei De ce nu-mi vii (avînd un vădit iz de romantă) conturează cadrul natural autumnal, a cărui atmosferă anticipează starea afectivă a eroului liric: „Vezi, rîndunelele se duc,/ Se scutur frunzele de nuc,/ S-asază bruma peste vii –/ De ce nu-mi vii, de ce nu-mi vii ?” Dacă primele trei versuri citate relevă melancolia unui ins care constientizează singurătatea sufletului, repetarea sintagmei „de ce nu-mi vii” – în al patrulea vers – accentuează regretul si neputinta de a-si apropia fiinta iubită.
Invocatia din strofa a doua anuntă rememorarea din partea mediană a poeziei: „O, vino iar în al meu brat,/ Să te sărut cu mult nesat,/ Să razim dulce capul meu/ De sînul tău, de sînul tău!” În termeni supletivi, protagonistul îsi recheamă iubita, a cărei absentă o resimte acut, făcînd aluzie la mitul Androginului, sperînd astfel să-si recapete echilibrul sufletesc.
Din perspectiva prezentului (unul al cuplului erotic destrămat), timpul erosului – rememorat – (ca si în poeziile Pe aceeasi ulicioară, Pe lîngă plopii fără sot) e unul proustian. Constientizînd postura de mare singuratic, protagonistul încearcă recuperarea acestui timp, prin trăire: „Ti-aduci aminte cum pe-atunci/ Cînd ne primblam prin văi si lunci,/ Te ridicam de subsuori/ De-atîtea ori, de-atîtea ori?” (s.n.). Timpul verbal specific celui ce se află în căutarea timpului pierdut al erosului e imperfectul evocării. Aspectul acesta îl regăsim si în poezia Pe aceeasi ulicioară: „Ah, subtire si gingasă/ Tu păsai încet, încet ,/ Dulce îmi veneai în umbra/ Tăinuitului boschet”. (s.n.). Să remarcăm că timpul erosului e unul subiectiv, excesiv dilatat. Constructia e detectabilă în versul al doilea al strofei citate: adverbul „încet” repetat pe lîngă verbul de miscare „păsai” lasă impresia derulării actiunii – una voit încetinită – sub ochii cititorului spectator „complice” la rememorarea povestii de dragoste.
În ambele poezii din care am citat, eroul liric îi conferă fiintei iubite statut de unicat, prin cîteva constructii cu valoare de superlativ stilistic: „În lumea asta sînt femei/ Cu ochi ce izvorăsc scîntei…/ Dar, oricît ele sînt de sus,/ Ca tine nu-s, ca tine nu-s!” (De ce nu-mi vii). De observat că unicitatea e pusă în evidentă printr-o afirmatie construită negativ. O asemenea constructie apare si în poezia Pe lîngă plopii fără sot: „Un chip de-a pururi adorat/ Cum nu mai au perechi/ Acele zîne ce străbat/ Din timpurile vechi”. (s.n.). Frumusetea exprimată în termeni superlativi, aidoma unei printese din povesti, o regăsim în incipitul Luceafărului. Pentru sufletul însinguratului eminescian, prezenta partenerei are valoare curativă – poate alunga norii tristetii apăsătoare: „Căci tu înseninezi mereu/ Viata sufletului meu”. A se remarca timpul verbal din cele două versuri citate: indicativul prezent e aici unul gnomic – prezentul continuu, al iubirii eterne, asa cum a visat-o Eminescu.
Avînd în vedere constatările făcute de protagonist în finalul poeziei Pe aceeasi ulicioară, timpul erosului e unul imposibil de recuperat si, ca atare, iremediabil pierdut, căci a intervenit si experienta hiperlucidului, cel care a formulat adevărurile referitoare la vorbele amăgitoare ale femeii: „Vîntul tremură-n perdele/ Astăzi ca si-n alte dăti,/ Numai tu de după ele/ Vecinic nu te mai arăti”. Tentativa de recuperare a timpului erosului a mai existat (a se revedea versul al doilea al strofei de mai sus), însă de astă dată ruptura afectivă dintre cei doi parteneri e relevată prin negatia totală din ultimul vers. În poezia De ce nu-mi vii, tonul nostalgic rămîne, cu toate că revenirea la realitate e mai apăsătoare, prin reluarea atmosferei autumnale, însă în alte imagini: „Tîrzie toamnă e acum,/ Se scutur frunzele pe drum,/ Si lanurile sînt pustii…/ De ce nu-mi vii, de ce nu-mi vii?”

*
Critica literară a sesizat faptul că în faza de început, erotica lui Tudor Arghezi stă sub semnul eminescianismului. Elocvente în acest sens sînt poeziile Melancolie si De-abia plecasesi, care fac parte din volumul de debut Cuvinte potrivite, apărut în 1927.
În prima creatie, asteptarea fiintei iubite într-un decor specific romanticilor aminteste de poezia Lacul: „Ca în cunoscuta poemă a lui Eminescu, si în Melancolie poetul se află în preajma întîlnirii cu făptura dorită…”1 Scenariul erotic se desfăsoară, ca la autorul Luceafărului, pe două dimensiuni: teluricul si astralul, si are două motive de sorginte romantică – lacul si steaua: „Am luat ceasul de-ntîlnire/ Cînd se turbură-n fund lacul/ Si-n perdeaua lui subtire/ Îsi petrece steaua acul”. De observat că între sufletul eroului liric si cel al toposului erosului (care are drept componente lacul si steaua, aceasta din urmă sacralizînd toposul si, implicit, erosul) se stabileste o relatie osmotică, cele două elemente traducînd tectonica unui suflet a cărui coordonată este dorul. Similitudinea cu prima strofă a poeziei Lacul este evidentă: „Lacul codrilor albastru/ Nuferi galbeni îl încarcă./ Tresărind în cercuri albe/ El cutremură o barcă”. Si acolo si aici, cadrul natural evidentiază starea sufletească a fiecărui erou liric, aflat în asteptarea fiintei iubite. Dar nu numai cadrul natural pune în evidentă asteptarea, ci si timpul, care la rîndul său are două componente – profan si sacru si care conturează o metafizică a timpului erosului, potentînd astfel ideea de sacralitate a erosului: „Cîtă vreme n-a venit/ M-am uitat cu dor în zare,/ Orele si-au împletit/ Firul lor cu firul mare”.
Autorul cărtii despre imaginarul erotic arghezian, Ilie Gutan, apreciază că indicii exteriori „definesc spatial si temporal starea erotică a poetului, asteptării conferindu-i-se amplitudine”.2 Din strofa a doua se poate lesne sesiza că „obiectul” dorintei are o sursă ipotetică, în sensul că se poate vorbi de prezenta prin absentă a fiintei iubite: dorul eroului liric este – paradoxal – în crestere atîta timp cît aceasta nu este prezentă concretă, încît asteptarea ei este trăită la proportii cosmice, versurile al treilea si al patrulea din strofa a doua fiind grăitoare în acest sens.
Strofa a treia – si ultima – oferă o surpriză specifică scenariului erotic arghezian. Dacă la Eminescu eroul liric trăia drama unui mare singuratic, dezamăgit în asteptarea sa de a nu-si fi întîlnit iubita („Dar nu vine... Singuratic/ În zadar suspin si sufăr/ Lîngă lacul cel albastru/ Încărcat cu flori de nufăr” – Lacul), eroul liric arghezian din poezia Melancolie doreste nu împlinirea dorului asteptării, ci prelungirea reveriei: „Realitătii îi e preferată idealitatea (…) Nu femeia concretă este făptura asteptată într-un cadru de asemenea arderi pasionale, ci femeia detinătoare a cheii absolutului, pentru a cărei seducătoare iubire poetul e dispus să sacrifice întruparea pămîntească”: 3 „Si acum c-o văd venind/ Pe poteca solitară,/ De departe, simt un jind/ Si-as voi să mi se pară”. În contextul întregii strofe, primele două versuri reprezintă un portret în oglindă al celui care doreste să rămînă sclavul iluziei, căci solitudinea ei anticipează solitudinea lui. Dacă solitudinea eroului liric eminescian din poezia Lacul era dată de discrepanta dintre aparentă si esentă, dintre imaginarul oniric si realitatea crudă a celui dezamăgit în iubire (la nivelul imaginii, solitudinea eroului liric eminescian este reliefată de antiteza dintre preaplinul sufletului naturii concretizată în ipostaza lacului încărcat cu flori de nufăr si golul sufletesc al celui care luase aparenta drept esentă), solitudinea eroului liric arghezian este dorită de el însusi, căci el vrea mai mult ca orice să se hrănească în continuare cu himere, rămînînd astfel în perimetrul imaginarului.

Atitudinea pe care o adoptă eroul liric al poeziei De-abia plecasesi este aceea de disimulată detasare fată de fiinta iubită, de eliberare de sub zodia unei iubiri care i-a răpit libertatea individuală. Ca atare, solutia pe care o propune este despărtirea, dar nu una dureroasă, ci formulată elegant: „Te-am rugat să pleci”. Însă detasarea aceasta nu este radicală si nici nu-i aduce libertatea pe care voia să se creadă c-o doreste. Pseudoindiferenta eroului liric este o mască ce-l ajută să studieze reactiile partenerei, spre a-i verifica fidelitatea: ,,Te urmăream de-a lungul molatecei poteci / Pîn-ai pierit, la capăt, prin trifoi./ Nu te-ai uitat o dată înapoi!” (s.n.). Ultimul vers trădează adevărata fatetă a sufletului eroului liric: regretul că iubita s-a supus atît de usor nu unei dorinte, cum s-ar putea crede, ci unui capriciu de moment. De altfel, verbul la negativ („nu te-ai uitat”) si semnul de exclamatie de la sfîrsitul versului în discutie reliefează acest regret. Că e vorba de regret, o dovedeste prezenta verbului la conditional optativ din primul vers al strofei care urmează: „Ti-as fi făcut un semn după plecare”.
Însă, eroul liric rămîne în acest perimetru al detasării, tocmai spre a nu-si dezvălui vulnerabilitatea sufletului. Asa se explică posibilitatea schitării semnului după plecarea fiintei iubite si nu la plecarea acesteia. În aceeasi tonalitate apare si întrebarea retorică din versul următor: „Dar ce-i un semn de umbră-n depărtare?” Alternanta între dorinta de a se despărti si aceea de a nu rupe relatiile cuplului ar putea fi considerată drept inconsecventă din partea eroului liric: „Voiam să pleci, voiam si să rămîi”. Însă repetarea verbului „a voi”, urmat de două verbe la conjunctiv, cu valoare de imperativ, dezvăluie pornirile firesti ale eroului liric, acesta dînd de fapt glas celor două „voci” ale sufletului său. Ba mai mult chiar, cele două alternative, exprimînd două atitudini antitetice, traduc, în fond, zbuciumul sufletesc al celui ce mima detasarea.
Usurinta cu care partenera s-a supus impulsului de moment al eroului liric este de condamnat, dacă avem în vedere frămîntarea sufletească a partenerului. Ca atare, versurile „Ai ascultat de gîndul cel dintîi./ Nu te oprise gîndul fără glas” trebuie considerate ca fiind un repros venit din partea celui care de fapt n-a dorit o despărtire adevărată, căci a fost doar o închipuire, un fapt posibil (a se vedea lexicul – „te urmăream”, „un semn de umbră“ – care plasează scenariul poeziei la interferenta dintre imaginar (vis) si realitate). De fapt, totul a fost un test de fidelitate, la care eroul liric si-a supus partenera. Acesta este mesajul poeziei, care se desprinde din ultimul vers: „De ce-ai plecat? De ce-ai mai fi rămas?”




3 Ilie Gutan, op. cit., p. 137.



Home