"ONIRISMUL STRUCTURAL"(I)



 
 
 

                                                                                                                                                                                              Ovidiu MORAR


 
 

Coborît, dupã cum va concede mai tîrziu si principalul sãu teoretician, Dumitru Tepeneag, "din maimuta suprarealismului" , dar avînd totusi orgoliul de a nu se recunoaste drept un simplu avatar al acestuia, grupul oniric afirmat pe scena literarã romîneascã în perioada 1964-1971, desi nu s-a nãscut nici ca simplã reactie politicã împotriva sistemului totalitar, nici "ca un rãspuns la întrebarea naivã: cum sã facem sã nu ne supunem regulilor realismului socialist?" , a implicat ineluctabil, ab initio, aceastã dublã atitudine polemicã (esteticã si politicã). Evident, evadarea în vis reprezenta, ca si pentru romantici (cu care dealtfel acesti noi avangardisti se vor recunoaste congeneri), un subterfugiu perfid, în fond, o formã mascatã, insidioasã de protest împotriva unei societãti aliena(n)te, dezumaniza(n)te si opresive; pe de altã parte, ea constituia o negatie manifestã a artei oficiale instituite prin aberanta formulã "realism socialist" si, implicit, a sistemului care o propovãduise. Însã, dacã grupul a fost nevoit în cele din urmã sã se autodizolve iar cei mai belicosi membri ai sãi au fost fortati sau tentati sã ia curînd calea exilului, acest deznodãmînt, funest dar previzibil, s-a datorat în primul rînd faptului cã activitatea lui a fost resimtitã ca o amenintare fãtisã / insolentã impardonabilã la adresa regimului. Asadar, nu în doctrina esteticã, ci în atitudinea politicã a reprezentantilor lui e de aflat cauza primã a mortii sale premature.
 Avînd, spre deosebire de celelalte grupuri literare ale vremii, un program estetic oarecum coerent (decelabil în articolele publicate în revistele literare de atunci), care însã datoritã cenzurii n-a putut fi pînã la urmã sistematizat, grupul oniric s-a constituit în 1964 în jurul nucleului format din Dumitru Tepeneag si Leonid Dimov, scriitori care, frecventînd cenaclul Luceafãrul, prezidat în acel moment de Eugen Barbu, i-au putut cunoaste mai întîi pe Virgil Mazilescu, Vintilã Ivãnceanu si Daniel Turcea, cãrora li se vor alãtura ulterior si Florin Gabrea, Emil Brumaru, Sorin Titel, Virgil Tãnase, Iulian Neacsu s. a. Dupã ce Eugen Barbu e înlocuit la conducerea cenaclului de ex-avangardistul Miron Radu Paraschivescu, acesta obtine acceptul editãrii unui supliment de versuri si prozã al revistei craiovene "Ramuri" (antonpannesc numit "Povestea vorbei"), pe care are ambitia de a-l transforma într-o nouã revistã de avangardã care sã-i uneascã pe vechii si pe noii suprarealisti (între acestia din urmã M. R. P. incluzîndu-i si pe "onirici"). În 1966 vor publica aici, în ordine cronologicã, Vintilã Ivãnceanu, Dumitru Tepeneag, Leonid Dimov si Virgil Mazilescu, iar începînd din anul urmãtor (dupã ce "Povestea vorbei" este suprimatã), acestia vor avea parte, în paginile revistei "Ramuri", si de comentarii critice semnate de Mihai Ungheanu, Alexandru Piru, Ilina Grigorovici s. a. Din 1968, centrul atentiei oniricilor se mutã spre revista "Luceafãrul", unde, pe lîngã scriitorii susmentionati, vor mai publica Emil Brumaru, Florin Gabrea, Sorin Titel, Daniel Turcea s. a., iar Dumitru Tepeneag si Leonid Dimov îsi vor preciza si pozitia teoreticã (primul va debuta chiar la rubrica Tineri critici, alãturi de Eugen Simion si Nicolae Manolescu). Cronici si recenzii la volumele acestora vor mai scrie aici si Matei Cãlinescu, Sorin Mãrculescu, Marian Popa, M. N. Rusu, Eugen Simion, Dan Laurentiu s. a. Desi grupul urma sã obtinã în 1968 o revistã proprie, de fapt un supliment al "Luceafãrului", intitulat "Ochean", acesta va fi interzis de cenzurã în ultimul moment (în spalt).
 Fireste cã termenul "oniric" (sau "onirist") a dobîndit repede o "reputatie suspectã" , întrucît membrii grupului erau boemi, nu scriau pentru partid, nu fãceau concesii regimului, ba mai mult, îi sprijineau pe Paul Goma si pe alti fosti detinuti politici si erau bine vãzuti de "Europa Liberã", care, prin comentariile ei, le-a creat "o faimã politicã nemeritatã" si, indirect, i-a "radicalizat", impunînd "o interpretare politizantã" a literaturii lor.  Ajungînd la Paris în 1968, Tepeneag chiar va vorbi la faimosul post de radio si se va întîlni cu „cãpeteniile” exilului. Evident cã o asemenea atitudine nu putea fi vãzutã decît ca o sfidare la adresa regimului si asa se face cã, persecutat de cenzurã si urmãrit de Securitate, grupul va fi în cele din urmã silit sã se destrame. Dupã "tezele din iulie" 1971, Tepeneag, Ivãnceanu si Gabrea vor fi nevoiti sã rãmînã în strãinãtate iar ceilalti se vor închide în turnul lor de ivoriu, continuînd sã publice independent.
 La Paris, Dumitru Tepeneag va încerca sã schiteze, în revistele "Cahiers de l' Est", "Lettres Nouvelles" si "Ethos", liniile generale ale esteticii grupului oniric romîn, iar dupã 1989 se va arãta intens preocupat de chestiunea rediscutãrii importantei (estetice în primul rînd) pe care a avut-o acesta în cultura romînã: dorind sã probeze cã grupul n-a fost doar "o bandã de prieteni talentati si scîrbiti de regimul politic de atunci din care vroiau sã evadeze în vis", ci a urmãrit totusi "o teorie coerentã", Tepeneag a avut ideea republicãrii tuturor articolelor programatice apãrute în revistele literare de atunci într-un volum de sine-stãtãtor. Astfel s-a nãscut antologia intitulatã Momentul oniric, editatã de Corin Braga în 1997, în care principalele idei estetice ale grupului, cît si resorturile actiunilor sale sînt într-adevãr, post festum, lesne de decelat.
 În primul rînd, e de remarcat în aceste articole preocuparea celor doi teoreticieni, Tepeneag si Dimov, de a stabili genealogii si "afinitãti elective" cu celelalte curente / miscãri care au pus în centrul preocupãrilor lor explorarea viselor si, bineînteles, în special cu suprarealismul, din care noul onirism, numit "estetic" sau "structural", se admite a fi derivat, prin negare însã. Ceea ce i se reproseazã doctrinei lui Breton e mai ales scientismul freudian al analizei viselor si destructurarea programaticã a discursului literar conform retetei dicteului automat. Iatã cum polemizeazã D. Tepeneag cu suprarealismul, în încercarea de a schita o nouã teorie ("în cãutarea unei definitii") a onirismului într-o suitã de articole publicate în 1968 în revista "Luceafãrul":
 "[…]Ce este visul? Greu de rãspuns, nimeni nu stie exact. E un fenomen al somnului sau, dupã opinii mai recente, tot un fenomen al imaginatiei, care se produce în clipa de trecere de la somn spre veghe si invers? ªi ce reprezintã? Pentru multi e o iluzie ori - dacã vreti - un început de dovadã cã dincolo existã ceva. ªi atunci si aici existã, ceea ce e si mai important. Numai asta si ar fi deajuns, cred, ca sã justifice interesul.
.Suprarealistii ortodocsi, de tip bretonian, au ignorat faptul acesta, si au cãzut în pãcatul scientismului. Prea erau obsedati de Freud! Pentru Breton, care studiase medicina, visul reprezenta un obiect de studiu si, cel mult, o sursã literarã. Scrisul însusi nu era decît un mijloc de defulare. Fireste, literatura are si o functie catarticã, dar ea nu e singura. Literatura nu poate fi numai o terapeuticã a spiritului. Iar cît priveste metoda dicteului automat, acesta, desi are meritul de a fi contribuit substantial la crearea unei categorii estetice noi, aceea a aleatoricului (din ce în ce mai activã în arta timpului nostru), nici nu poate fi aplicatã asa cum recomanda Breton. Voi reveni altãdatã asupra acestui aspect. Deocamdatã altceva vreau sã subliniez: cã pentru literatura oniricã, asa cum o concep eu, visul nu este sursã si nici obiect de studiu; visul e un criteriu. Deosebirea e fundamentalã: eu nu povestesc un vis (al meu ori al altcuiva), ci încerc sã construiesc o realitate analoagã visului. Mai mult, realitatea înconjurãtoare, uzatã de privire si de logicã, într-un cuvînt - de obisnuintã, si devenitã astfel prea conventionalã (pentru artã), contine tot atîtea, dacã nu chiar mai multe elemente onirice ca un vis obisnuit. Suprarealistii s-au strãduit si ei sã detecteze aceste elemente stranii din realitate (e suficient sã ne gîndim la Nadja a lui Breton ori la Tãranul din Paris a lui Aragon); dar au procedat ca niste reporteri în cãutare de insolit, adicã fãrã vointa de a construi cu aceste elemente o altã lume, o lume paralelã asemãnãtoare visului. Suprarealistii s-au jucat, si poate cã existential au avut dreptate, dar asta e de asemenea o altã problemã. S-au jucat si au trãdat prin jocul lor sensul transcendental al visului, tocmai sensul care explicã interesul general uman pentru vis."
 Chiar dacã obiectiile aduse aici suprarealismului sînt în cea mai mare parte nefondate (literatura suprarealistã veritabilã nu s-a constituit nici din reproducerea mecanicã a viselor, nici ca un rezultat neprelucrat estetic al dicteului automat, ci folosindu-le pe acestea tocmai drept "criterii"), se remarcã accentul pus de autor pe "sensul transcendental" al visului, punct în care noul onirism intrã, inevitabil, în contact cu romantismul. Spre deosebire de acesta, însã, "onirismul structural" ar fi vizat crearea (nu cãutarea) unei realitãti secunde, care nu se aflã nici dincolo de realitatea obiectivã (în transcendent), nici dincoace de ea (în inconstientul individual), ci constituie o lume perfect autonomã, cu legi de sine-stãtãtoare, asemãnãtoare cu cele ale visului. Asadar, dupã cum sustinea criticul Laurentiu Ulici într-o discutie la masa rotundã cu Dumitru Tepeneag, Leonid Dimov si Daniel Turcea, noua miscare oniricã ar fi avut în vedere etapele parcurse pînã atunci de "romantismul oniric" si de "suprarealismul oniric", depãsindu-le "pentru a se apropia si exprima aceastã realitate a doua, analogã cu cea imediatã".  D. Tepeneag va postula chiar ideea unei "spirale dialectice" avînd ca tezã onirismul ("filozofic") romantic, ca antitezã onirismul ("psihologic") suprarealist si ca sintezã onirismul "estetic" sau "structural", care, spre deosebire de cel de al doilea, "presupune permanenta luciditãtii care sã controleze starea" . Analog, L. Dimov va explica desprinderea noii miscãri de suprarealism astfel:
 "[…]Demistificînd ivirea Sfîntului Duh, adicã tratînd-o ca pe o alegorie, ca pe o inventie menitã sã marcheze creatia, poetul oniric de astãzi se ridicã si împotriva dicteului automat, a subconstientului descãtusat de creatie, si împotriva a ceea ce Al doilea Manifest al suprarealismului numeste drept 'ceva mai puternic decît el, care-l aruncã… în nemurire'. Forta demiurgicã, relevatã mistic în cadrul dicteului automat, este stãpînitã, cercetatã (desigur tot într-o fractiune de secundã) si folositã cu luciditate în clipa fãrã duratã a creatiei. Pentru cã poetul oniric nu descrie visul, el nu se lasã stãpînit de halucinatii ci, folosind legile visului, creeazã o operã de artã lucidã, cu atît mai lucidã si mai desãvîrsitã cu cît se apropie mai mult de vis.[…]"
 Spre deosebire atît de romantism, cît si de suprarealism, care considerau arta drept un mod gnoseologic, ba chiar drept cea mai completã, suprema formã de cunoastere (fie a supraconstientului, fie a subconstientului), onirismul estetic pretinde cã priveste arta nu ca pe un mijloc, ci ca pe un scop în sine, nu ca pe o cale de investigare a unei alte realitãti, ci trimitînd exclusiv la realitatea sui generis pe care ea însãsi a creat-o. Poezia, ca si visul, nu mai constituie acum niste vehicule auxiliare de transport cãtre "esentele pure", cãtre realitãtile originare aflate într-un dincolo misterios, inaccesibil cunoasterii rationale, ci unica finalitate, unicul univers ce meritã explorat. Pe de altã parte, ambitiei romanticilor si suprarealistilor de a considera imaginile onirice drept surse genuine de cunoastere i se obiecteazã cã, "visul fiind evanescent si, în general, irecurent, chiar dacã ne aduce o revelatie de ordin metafizic sau abisal-psihologic, aceasta e incomunicabilã" . La fel se întîmplã si cu experienta poeticã: fiind individualã, aceasta "nu poate fi transmisã deplin si coerent", ci, analog visului, nu poate fi decît reconstituitã; pentru poezie, visul "prototipic" nu poate fi decît "un criteriu, un model care-si oferã legile nu imaginile, de obicei accidentale si mult prea individuale" . În concluzie:
 "Într-o astfel de conceptie, nu mai intereseazã 'adevãrul' metafizic revelat de vis, visul nu mai e acea sursã tainicã si cvasimisticã a poeziei; acum, poetul oniric cautã în vis structura si mecanismul acestuia pentru a le transfera analogic în poezie, folosind, bineînteles, materialul imagistic oferit de realitatea înconjurãtoare. Nici vorbã de evaziune si nici de îndoielnice vînãtori de mistere în cîmpiile acelui problematic dincolo. Dimpotrivã, poetul oniric modern (vai! de-as putea gãsi alt nume, sau mãcar un determinant fericit) apeleazã la vis pentru a introduce în realitatea imediatã, pe care simturile o percep haotic, iar intelectul prea sec-notional, o nouã putere ordonatoare si în acelasi timp germinativã, o altã logicã decît cea aristotelicã, a asa-zisului bun simt.[…]"
 Asadar, noul onirism e "estetic", întrucît literatura pe care o produce e prin excelentã autotelicã si "structural", întrucît aceasta respinge domnia hazardului si a incoerentei, organizîndu-se într-o structurã bine închegatã, dupã o legitate proprie visului. Reprosîndu-le, într-un alt articol, suprarealistilor cã, dispretuind coerenta, "nu iau deloc în seamã legile visului, structura acestuia" si cã scriitura automatã nu poate furniza decît "materia primã" a poeziei, care însã trebuie apoi neapãrat turnatã într-o formã (avînd asadar nevoie de "criterii structurante"), D. Tepeneag sustine cã ambitia noului onirism a fost pînã la urmã aceea de a-l împãca pe Breton cu Valéry:
 "Scriitura automatã ca metodã literarã a fost sortitã esecului: nimeni n-o mai foloseste ca atare. Dar esecul acesta a dat roade, cãci a facilitat aparitia unei notiuni mai subtile, aceea a producerii textului prin el însusi. Gratie scriiturii automate, principiul unei realitãti anterioare, a unui fapt în mod obligatoriu preexistent scriiturii, a putut fi contrazis în zilele noastre de cãtre succesorii teoretici ai lui Valéry. Pentru acestia, autorul nu mai e proprietarul unui sens instituit, ci doar un scriptor, produsul propriului sãu produs. Iar textul e un mediu de transformare, un loc privilegiat al metamorfozelor. Precum visul, a cãrui dialecticã nu poate fi nici divulgatã nici reprodusã, ci doar utilizatã în deplinã luciditate. Visul ne furnizeazã deci si imagistica si legile care o structureazã. Nu putem sã ne folosim doar de materialul imagistic ignorînd structura; si asta în numele unei vagi sperante de autenticitate."
 Ceea ce noul onirism retine asadar din suprarealism e, dincolo de imagistica stranie, bulversantã, menitã a provoca acel Stimmung descris de pictorul Giorgio de Chirico, însusi modul de producere a textului, care nu mai are de comunicat nimic extraneu, nici un sens preexistent codificat în figurile retorice uzuale (metafore, alegorii, parabole s.a.m.d.), ci se dezvoltã din el însusi, conform unei legitãti imanente, sui generis. Vechiul autor tiranic si orgolios ce-si asuma cu infatuare rolul de demiurg, de instantã transcendentã creatoare de lumi textuale imuabile e înlocuit acum de un scrib impersonal si umil care se multumeste sã astearnã pe hîrtie un text strãin, misterios, venit parcã de niciunde. Spre deosebire de poetul suprarealist, însã, acest „scriptor” nu mai lasã cuvintele si imaginile sã prolifereze ad libitum, într-un discurs ce refuzã programatic ideea de structurã, de coeziune a unitãtilor textuale, ci toarnã, ineluctabil, aceastã materie într-o formã esteticã ce respectã încã / din nou vechile canoane ale retoricii clasice (prozodia în cazul liricii, respectiv vechile strategii narative în cazul textelor epice). Ca atare, întrebarea lui D. Tepeneag: "Sã fie oare onirismul nostru o reîntoarcere la clasicism, dupã tentativa suprarealistilor de a prelungi romantismul?"  pare oarecum justificatã.
 Evident cã, din moment ce scriitorul (sau, mai bine zis, scriptorul) oniric a devenit o instantã impersonalã producãtoare de text, noua scriiturã generatã astfel exclude pînã la urmã liricul. Cãci nu se mai pune acum problema urmãririi aici a avatarurilor eului liric, a raporturilor sale cu realitatea obiectivã si, eventual, a interpretãrii acestora, ci pur si simplu sînt constatate / relatate niste fapte percepute senzorial (aproape în exclusivitate vizual), ce recuzã orice interpretare. Subiectul cunoscãtor, dupã cum remarca D. Tepeneag, nu mai încearcã sã-si aproprieze orgolios realitatea obiectualã "cu ajutorul aproape magic al metaforei", ci "dispare tot mai mult în favoarea obiectelor"; însesi sentimentele si senzatiile sînt obiectivate, exteriorizate, perceptibile deci vizual, iar aceastã senzatie de ubicuitate duce în cele din urmã "la completa
 

disparitie a eului", care nu mai e decît un ochi.  De fapt, asa cum constata Laurentiu Ulici, nu mai e vorba de a descrie raporturile eului creator cu eul empiric din viata cotidianã (diurnã), ci cu un alt eu empiric, care apare numai în vis si care e complet lipsit de "impuritãtile" celuilalt, un eu "esentializat", "pur", în care eul artistic "îsi gãseste materia".  Acest eu empiric din vis i se relevã însã eului creator ca un alter, familiar si strãin în acelasi timp si  aceastã dedublare creeazã deseori o senzatie stranie, angoasantã, similarã schizoidului Stimmung.
Pe de altã parte, dupã cum explicã tot D. Tepeneag, trebuie fãcutã o distinctie esentialã între oniric si epic. Dacã în epica clasicã evenimentele decurg cu necesitate unele din altele pe baza unei relatii logice cauzã-efect, perfect explicabilã rational, în discursul oniric ele se supun unei alte logici: înlãntuindu-se conform unui nexus cauzal necunoscut, irational, s-ar putea spune cã vechea cauzalitate, aristotelicã, e dinamitatã si "înlocuitã cu simpla consecutie". De multe ori nici nu mai poate fi vorba de obisnuita punere în intrigã si de respectarea logicii actiunii din naratiunea clasicã (nod conflictual, climax, deznodãmînt), ci de o simplã derulare de fapte incongruente care nu mai pot constitui în sine o poveste (se stie, dealtfel, cã visele nu pot fi povestite). Ca atare, e de remarcat, ca si în cazul suprarealismului, caracterul eminamente vizual (chiar pictural) al textelor onirice (Tepeneag sustine cã atît Dimov, cît si Brumaru, Turcea s. a. "scriu tablouri"), acestea fiind alcãtuite dintr-o succesiune de imagini vizuale care, în momentul perceperii lor, tind "sã se reorganizeze într-o simultaneitate" . Altminteri, semnificativ e faptul cã Tepeneag si Dimov au ajuns, dupã cum declarã primul, la ideea onirismului structural pornind nu de la poezia, ci de la pictura suprarealistã:
 "Poetul încã mai poate, prin însiruirea unor imagini contradictorii, reciproc anulatoare, sã obtinã acea incoerentã atît de dragã suprarealistilor; pictorul însã, exprimîndu-se într-o simultaneitate si ascultînd de alte reguli de organizare a spatiului, de echilibru al formelor si armonizare a culorilor, chiar dacã urmeazã indicatiile lui Breton si se aseazã în 'starea cea mai pasivã sau mai receptivã cu putintã', tot este silit sã opteze pentru anumite imagini care nu pot sta între ele în raporturi arbitrare. În picturã, suprarealismul e corectat, îndreptat pe linia onirismului estetic."
 Asadar, spre deosebire de literatura suprarealistã (mai bine zis, de o anumitã laturã "extremistã" a ei), noul onirism respinge proliferarea haoticã a unitãtilor textuale, care (asa cum se întîmplã în "textele oculare" ale lui D. Trost, de pildã), riscã sã esueze în pur nonsens, permitîndu-le acestora sã se lege într-o tesãturã coerentã, conform unei necesitãti imanente textului. Pe urmele lui Valéry, care vorbea de "forta productivã a rimelor" si dînd ca exemplu poezia lui Dimov, D. Tepeneag sustine cã "orice cuvînt produce" . Textul, asadar, trebuie privit ca un spatiu al perpetuei metamorfoze, deschis în toate directiile unei infinitãti de trasee interpretative, el "fiind în permanentã traversat de ecouri si structurat în toate sensurile si la mai multe nivele"; la modul ideal, acesta ar trebui sã devinã "un fel de muzicã pictatã în care timpul sã fie neîncetat convertit în spatiu".


Home