CĂRTILE POETILOR IESENI
Mircea M. POP
Sub semnul laconismului
Născut în 1951 la Ciacova, jud. Timis, Eugen D. Popin este un poet bilingv care a publicat pînă acum 6 volume de versuri în limba română, trei în germană si două bilingve.
De asemenea a publicat traduceri din poezia germană contemporană în română (« Cuptorul de piatră». Antologie de poezie bavareză, Harald Grill: «Pietre ca si noi». Poeme si Bernard Setzwein: «Păsările, de ce zboară» Poeme), din română în germană (Lucian Alexiu: «Haus des Faunus». 40 de poeti contemporani transpusi în engelză, franceză si germană), precum si traduceri din limba italiană (Leonardo da Vinci: «Crinul regal». Proze).
În ultima sa plachetă de versuri, Geometria focului*,sînt inserate 15 haiku-uri, chiar dacă măsura de 5-7-5 silabe la unele nu corespunde (4, 5, 7, 10, 14 si 15).
Uneori, observă poetul, este posibil reversul medaliei, oricît de paradoxal ar părea:
«dintr-o sumedenie de nopti tulburi
s-a alcătuit o mare limpede de tăcere»
(Infuzie, p. 22)
Într-un alt poem, Alternative, poetul se mărgineste doar să pună întrebări.
La Popin poemul poate fi o comparatie inedită:
«deceptiile
seamănă
cu merele ro sii
plutind desuet
în butoiul cu fructe
puse la fermentat» (Solitudine, p. 28)
Modul direct si sincer în care întelege poetul Popin să scrie poezie este dezvăluit de acesta într-o Ars poetica:
«rosteste
pur si simplu
nu ocoli
chiar nimic
lasă totul
să curgă în voie
din tine
în tine
cu tine» (p. 29)
Modul său de a gîndi si de a actiona, de a fi adică, se desfăsoară în două lumi, una în care s-a născut si a trăit o bună parte din viată si alta, în care trăiste acum, poetul neputînd însă să o uite pe cea dintîi, de aceea tonul nostalgic străbate multe poeme ale sale.
Scrie poezii de dragoste din care reiese neîmplinirea (Orbire, Dorintă zadarnică, Ostinato, Platitudine, O mie si una de nopti) sau este de-a dreptul batjocoritor cu incultura ei:
«Colucci si Chanel
pentru tine sînt oaspeti permanenti
Catul si Canetti
întotdeauna absenti» (Polaritate, p. 40)
«Sentimentele» ei sînt înmănunchiate într-un distih:
«din păcate
doar o asamblare tristă» (Inima ta, p. 45)
Cunoastem geometria plană, în spatiu, analitică, euclidiană si iată că acum Eugen D. Popin ne oferă geometria…focului, într-un poem de doar 11 cuvinte, care dă si titlul cărtii:
«poetul
veghind
coloana de foc
de la intrarea tainică în labirint» (Geometria focului, p. 20)
Moartea are drept repercursiune ruperea conversatiei:
«e uimitor
cît de mult timp
poate dura
înmormîntarea
unui dialog» (Ultimul drum, p. 46)
Poetul este fascinat de Paris (Bună seara, Parissi Arcada dispărută).
Unele poeme se referă la România (Acasă, Înteleptii apocalipsei, Anno Domini MM, Kirchwai în Banat) iar altele la Germania (Jurnal bavarez, Apus de soare în Alpi, Doost, Cel din Oberpfalz).
Laconic prin excelentă, poetul Eugen D. Popin izbuteste distihuri memorabile:
«soare amurgind
si cunoasterea dimensiunilor imposibile» (Iedera, p. 54)
sau
«naivitatea mea necenzurată
si buna ta dispozitie» (Café au lait, p. 61)
Se poate pe drept afirma că poemele sale laconice sînt adesea memorabile si au de multe ori o valoare aforistică.
În concluzie, este vorba de un poet interesant si original care nu trece pe lîngă fapte si întîmplări fără să le observe si în consecintă fără să le noteze si să le dea o semnificatie.
* Eugen D. Popin: Geometria focului, Poeme, Editura Anthropos, Timisoara, 2009, 80 p.