Existã un anumit adevãr
care îl asteaptã pe fiecare poet
Schematic vorbind, omul se implicã în patru forme de adevãruri.
Cel mai folosit este adevãrul pragmatic, adevãrul de consum,
care priveste relatia de fiecare zi cu oamenii, cu lucrurile în cadrul
vietii materiale. Un alt adevãr este cel euristic, stiintific, care
este si el instabil, mai putin în matematicã si fizicã,
dar mai ales în stiintele vietii - biologie, medicinã, sociologie,
economie, politicã, - în sensul cã în domeniul
stiintific, pe o anumitã treaptã a evolutiei cunostintelor,
adevãrurile sunt relative, ele fiind neîncetat completate,
revizuite sau chiar substituite de noile descoperiri. Adevãrurile
imaginare filozofice sunt prin excelentã fluctuante, variind functie
de conceptia despre lume a fiecãrui cugetãtor, conceptie
constituind suma algebricã dintre structura intelectualã
a gânditorului si momentul evolutiei teoriilor filozofice în
context universal. Al patrulea adevãr este al celor trei magi rimbaldieni,
- inima, sufletul, spiritul. Nu mai este un adevãr distant, "obiectiv",
ci este adevãrul interioritãtii umane, al fiintãrii
sale. Este adevãrul poetic, adevãrul artei în general,
pentru cã, asa cum afirmã Heidegger, "fiecare artã
este în mod esential poem". Prin poezie, prin artã experimentãm,
vietuim propria noastrã fiintare.
Dupã ce Platon condamnase poetii, între care Hesiod si
Homer, acuzându-i cã debiteazã minciuni, si mai cu
seamã cã profaneazã divinitatea, astfel cã
ar trebui izgoniti din cetate, Aristotel efectueazã o spectacularã
mutatie în raport cu platonicismul privind viziunea fatã de
poezie, prin celebra sa asertiune din Poetica: "Poezia este mai filozoficã
si mai elevatã decât istoria."
Sub influenta poeziei lui Hölderlin, în a doua perioadã
a activitãtii sale creatoare, Heidegger, - plecând de la douã
premise:
Hölderlin - Was bleibt aber, stiften die Dichter
Gândirea poeticã (dichtendes Denken) a poetului spiritualitãtii
absolute, Hölderlin, este cuprinsã în afirmatia din ultimul
vers al poemului Amintire, conform cãreia, adevãrul
absolut, adicã "ceea ce dureazã, este însã întemeiat
de poeti." Cãci "limbajul a fost dãruit omului pentru ca
el sã mãrturiseascã ceea ce el este." A poematiza,
"aceastã ocupatie, cea mai nevinovatã dintre toate", este
necesarã si Cerestilor, cãci zeii însisi au nevoie
de poet pentru a-i instala în propriul lor adevãr: "... Având
în vedere / Cã Preafericitii nu simt nimic prin ei însisi,
/ Trebuie, dacã este îngãduit sã
spunem / Un asemenea lucru, cã în numele
zeilor /
Dar pentru cã zeii prezenti sunt atât de aproape
Or, Sacrul, aflat pentru Hölderlin, mai sus decât zei si
timpuri, se dãruieste poetului (cel ce are mâinile curate)
prin fulger, deci prin sfâsire, care este dicteul poemului. Poemul
efectueazã numirea întemeietoare, instuirea prezentei zeilor,
precum si numirea esentei lucrurilor, ceea ce însemneazã o
dublã suferintã, sfâsierea având loc atât
în fiinta zeilor cât si în fiinta poetului, care îsi
întemeiazã astfel propria fiintare si devine el înusi.
Cãci "a fi el-înusi, aceasta este viata." Întemeierea
ordinei sacre a zeilor si a lucrurilor, crearea adevãrului poetic,
care este unicul adevãr al fiintãrii, este o sfântã
suferintã.
John Keats - Beauty is truth, truth beauty, - that is all / Ye know
on earth, and all ye need to know.
În poemul Odã pe o urnã greceascã, John Keats
evocã legenda enigmaticã înscrisã pe o urnã
anticã, si anume, cea a unui cortegiu sacrificial închinat
unui zeu misterios. Se îmbinã aici glorificarea formei perfecte,
- rezumat al armoniei cosmice în conceptia elenã, - cu taina
de nedeslegat al unei jertfe sacre. În finalul poemului, poetul conchide:
"O formã aticã!, O modeleu fermecãtor !... Mute conture,
enigma voastrã întrece gândirea, asa cum o face vesnicia.
Frumoasã Pastoralã ! / Când marele ev va pustii prezenta
generatie / Tu vei rãmâne printre alte dureri / Decât
ale noastre, prietenã a omului, cãruia tu îi spui:
/ Frumusetea este adevãr, adevãrul frumusete - iatã
tot / Ce voi stiti si tot ce trebuie sã stiti pe pãmânt."
Heard melodies are sweet, but those unheard
Oscar Wilde afirma: "Keats a fost un preot al Frumusetii", iar
prietenul sãu, pictorul Haydon:"Ochiul sãu, absolut divin,
era îndreptat lãuntric ca acela al preotesei din
Delfi contemplând viziuini interioare".
Eminescu - exprimarea adevãrul poetic - sacrã
presiune
Când Eminescu scrie în poezia Criticilor mei: "Ah, atuncea
ti se pare / Cã pe cap îti cade cerul: / Unde vei gãsi
cuvântul / Ce exprimã adevãrul", despre
ce adevãr vorbeste? Evident, despre adevãrul poetic. Dar
ce este cuvãntul adevãrului poetic? În primul rând,
si de departe, este vorba de cuvântul care se înscrie, este
chemat de logica internã a poemului, întelegând prin
logicã internã organizarea armonioasã, convergentã
a cuvintelor poemului cãtre semnificarea cãutatã.
Cãci adevãratul poem nu este o înseilare, o fugã
haoticã de imagini sau idei, ci are o structurã, nu în
sens de circumscriere a unei finitudini ca orizont al sensului, ci ca densitate,
ca nucleu cosmic capabil sã iradieze un infinit sensic potential.
Poemul este un univers, o unitate si o unicitate, chiar dacã pare
uneori o nebuloasã, dar o nebuloasã strãbãtutã
de nenumãrati vectori capabili sã înscrie o lume. Acel
cuvânt al adevãruui, cãutat atât de dramatic
poate fi însãsi cheia de boltã a constructiei si a
întelegerii acelui univers poetic, a acelei unitãti si unicitãti.
Strigãtul: "Ah! atuncea ti se pare / Cã pe cap îti
cade cerul", exprimã sentimentul responsabilitãtii cosmice
a poetului fatã de cuvântul poetic, fatã de adevãrul
poetic, presiunea sacrã care solicitã aceastã responsabilitate.
Goethe - Dichtung und Wahrheit
Într-o primã formulare, Goethe si-a intitulat scrierea
autobiograficã, Adevãr si poezie, dar ulterior i-a schimbat
denumirea în Poezie si Adevãr. În felul acesta, autorul
lui Faust nu se referea doar la o problemã de estetizare,
nu doar recunostea cã si-a înfrumusetat, si-a poetizat amintirile,
ci se referea la un adevãr mai profund: noi asezãm pe lucruri
imaginarul nostru, acest fapt fiind mai cu seamã valabil pentru
un poet. Autobiografia goetheanã era un adevãr poetic si
nu un proces verbal distant, asa zis "obiectiv", agrementat "poetic". Titlul
Poezie si adevãr însemneazã adevãrul poetic
al vietii lui Goethe. Cãci orice mare poet nu doar confectioneazã
versuri, nu convietuieste doar cu paginile albe, ci trãieste viata
ca pe un poem.
Nietzsche - Adevãrul nu este cunoastere, ci trãire
poeticã
În procesul de "transvaluare" a valorilor traditionale, Nietzsche
neagã, între altele, posibilitatea ratiunii de a atinge adevãrul
absolut. "Singura valoare a cunoasterii este de a respinge cunoasterea
absolutã."
Poezia este mai "filozoficã", adicã mai adevãratã
si de o calitate mai aleasã decât istoria pentru cã
istorialul priveste zilnicul, particularul pradã contingentului,
temporalitãtii heraclitinene erozive, pe când filozofia priveste
universalul, esentialul; prima se ocupã de un adevãr efemer,
evanescent, pe când poezia se referã la adevãruri supratemporale,
ideale. În felul acesta, poezia este detinãtoarea, întemeietoarea
adevãrului uman.
Poezia, fie tragicã, liricã sau epicã, dar
si muzica, suie adevãrul uman, adicã prezenta fiintãrii
omenesti, la acea certitudine onticã si axiologicã experimentatã,
purificatoare de nesemnificativ, de subvaloric, de neesential, denumitã
încã de Pitagora, catharsis. De fapt, poezia liricã
este cea care ne poartã cel mai înalt: ea transfigureazã,
transpune omul din realitatea comunã într-o suprarealitate,
într-un adevãr conceput ca ideal.
Heidegger - Fiinta ca adevãr se vesteste în poezie
a) ceea ce cunoastem rãmâne o aproximatie, "în
ciuda a orice am crede", ceea ce stãpânim nu este, sigur,
si
b) omul este doar o secventã, o parte a Fiintei, -
afirmã cã esenta omului se aflã în ec-sistentã,
adicã dincolo de el, unde se situeazã marea, integrala Fiintare.
Iar acolo ajungem prin deschiderea inimii, prin iubire, si deschiderea
sufletului, a spiritului, pe care o înfãptuieste poezia. Deschiderea
- ec-sistenta -luminatoare cãtre Deschis (das Offene), care este
însãsi fiinta, adevãrul ei, are loc prin artã.
Cãci prin filozofie nu facem decât sã gândim
deschisul, dar prin poezie trãim aevea, experimentãm esenta,
adevãrul fiintei. Astfel, poezia este chematã sã dezvãluie
omului faptul cã fiintarea este "minunea minunilor".
Parafrazând pe Heraclit, Heidegger afirmã ca omul
este om în mãsura în care este deschis cãtre
Fiintare prin cataliza poeticului. Dacã orice da si orice
nu se aflã deja ec-sistente în adevãrul fiintei,
poezia, arta, frumosul în general depãsesc orice nu, înaltã
da-ul ontic la "cât mai aproape de zei", de absolut. Cãci,
precizeazã filozoful german, frumosul, poeticul nu constiuie un
simplu obiect pentru plãcere, cum se crede în mod obisnuit,
ci, dat fiind cã forma (eidos) este o creatie a fiintãrii
(forma este formula onticitãtii în ordine umanã), frumosul
întemeiazã prezenta, actualitatea activã a fiintei
(ens actu).
În eseul Originea operei de artã, Heidegger
afirmã: "frumusetea este modul de izbucnire a adevãrului",
contrazicãnd afirmatia lui Hegel care credea cã arta este
depãsitã în pretentia ei de a constitui modul suprem
prin care adevãrul îsi procurã existenta. Frumosul,
scrie Heidegger apartine evenimentului ajungerii la sine a adevãrului.
Fiinta ca adevãr rãmâne ascunsã, însã
ea "se vesteste în poezie... Existã o secretã concordantã
între adevãr si frumos", obiectul artei, al poemului.
Co-pãtimind sã resimtã un altul, / Acela, - el
le trebuie."
Acel Altul este poetul. Dicteul pe care îl primeste poetul
de la zei este necesar acestora pentru revigorarea fiintãrii lor.
Poemul este un ecou al Cerului pentru ca poetul sã adevereascã
zeii numindu-i : "Omul a experimentat mult. / Multi Ceresti a numit, /
De când noi suntem un dialog / Si ne putem auzi unii pe altii."
Numirea trebuie sã aibã loc înainte de a
se face ziuã si înainte ca sã ardã amiaza, pentru
ca Cerestii sã aparã în propria luminã a prezentei
lor, a adevãrului lor, asa cum se aflã scris într-un
adaus tardiv la versurile 4-9 din poemul Arhipelagul, închinat vechii
Elade:
Eu trebuie sã fiu ca si cum ei ar fi departe, si numele lor
Sã-mi rãmânã obscur în ceturi, si
doar înainte ca zorii
Sã strãluceascã, înainte ca amiaza sã
ardã,
Eu sã-i numesc de unul singur, pentru ca poetul
Sã aibã-a sa parte; dar când lumina cereascã
iarãsi coboarã
Mi-e drag sã cuget la trecut si sã spun - înfloriti
totusi...
Când Hölderlin scrie: "multe lucruri sunt încã
de cântat", el vrea sã spunã cã multe lucruri
asteaptã sã fie invocate pentru a li se întemeia adevãrul
lor prin fapta poeticã. "Voll verdienst, doch dichterisch wohnet
/ Der Mensch auf diese Erde" (Plin de merite, poetic totusi omul trãieste
pe acest pãmânt), însemneazã cã prin poezie
omul se aflã în prezenta Spiritului Suprem, în
proximitatea esentialã a lucrurilor, precum si în inima propriei
sale prezente. În Sonetul cãtre Orfeu I, XIX, Rainer Maria
Rilke va relua ideea hölderlinianã: "Doar cântul consacrã
si mentine", pentru ca în Sonetul I, III, sã proclame : "Gesang
ist Dasein" - Cântul este existentã ; este "un suflu în
Dumnezeu".
Având în vedere cã poezia este întemeierea
adevãrului fiintãrii prin cuvânt, Hölderlin crede
cã "filozofia, stiinta istoriei vor dispãrea, numai poezia
va supravietui tuturor stiintelor si tuturor atelor." Adevãrul absolut
al fiintei, scrie Hölderlin, va fi detinut atunci când "un spirit
superior, trimis din cer, va trebui sã întemeieze o nouã
religie, care va fi ultima, cea mai mare operã a muritorilor." Aceastã
profetie se va întâlni cu cea a lui Friedrich Nietzsche: "Când
o tarã este pe cale sã moarã, Spiritul suscitã
un nou ales pe care vocea sa îl strãbate."
Dar forma perefectã, fiicã a proportiilor divine,
a sectiunii de aur, este filtratã, si astfel purificatã în
mod subtil de cãtre poet, prin inefabilul muzicii, care o poartã
în absolutul Ideei pure a Frumosului : "Melodiile care se aud sunt
dulci, dar cele care nu se aud / Sunt si mai dulci încã; astfel,
voi, duioase fluere, continuati sã cântati; /
Nu pentru urechile simturilor, ci mai seducãtoare, / Îngânati
pentru suflet melodii fãrã grai..."
Are sweeter... Not to sensual ear, but, more endear'd
Pipe to the spirit ditties of no tone...
În Odã pentru o urnã greceascã, John
Keats îmbinã prin taumaturgia poeticã, sculpturalul
ce înscrie frumusetea formei, - conditie a prezentei umane în
fiintarea dusã la absolut, - cu inefabilul spiritualitãtii,
a muzicii, care opereazã cataliza transfigurantã a formei:
o transmutã în zona superioarã a Ideilor platoniciene,
a adevãrului etern.
Astfel, poezia reîntemeiazã lucrurile, prezenta
lor si a noastrã, nu psihologic ci ontologic, într-o mai înaltã
semnificatie, într-o mai înaltã axiologie, cât
mai aproape de idealitate. Astfel, cuvântul poetului instaleazã
adevãrul poetic al lucrurilor de fiecare datã ca pentru prima
oarã - ca Dumnezeu în dimineata Creatiei.
Trebuie de adãugat însã cã, pentru
un poet ca Eminescu, iubitor nu numai al ordinei metafizice a poemului,
dar si al armonicelor prozodice, acestea posedând si iradiind
si ele potential de ordonare metafizicã, cuvântul cãutat
poate fi chemat si de necesitatea ritmului si mai ales a rimei. A rimei
care nu doar "sunã din coadã", ci se intrã în
logica integratoare a ideei poetice, a universului poetic.
Nietzsche a fost înainte de toate poet. Poet gânditor,
gânditor poet : Dichter denkend, Denker dichtend. Cãrtile
sale sunt Ditirambe cãtre Dionysos. Adevãrul sãu,
pe care îl denumeste Ariana-Adevãr, este o stare extaticã
având puterea de a ruina falsele adevãruri în inexprimabil.
Cãci dacã Nietzsche afirmã cã, în ultimã
instantã, adevãrul este moarte, aceastã moarte nu
este extinctie biologicã, ci dizolvarea în delirul ditirambic,
în cutremurul emotiei metafizice. Ariana, este simbolul intuitiei
si emotiei mintii care descoperã si vietuieste pasionat adevãrurile
axiologice din labirintul interioritãtii lui Dionysos, a poetului
: "Un adevãr merge deasupra mea, / asemenea unui nor, - / mã
loveste cu nevãzute fulgere. / ...Vino, vino, adevãr iubit
!"
Pentru Nietzsche adevãrul este poezie, mai precis, axiologie
poeticã: "Este cu neputintã sã înveti Adevãrul
acolo unde este gãzduit josnic". Nu avem decât o datorie:
"sã fim puri". Experienta poeticã este "cunoasterea imaculatã
a tuturor lucrurilor". Religia poeticã este "sentimentul extraordinar
al înãltimii... Cãci trebuie sã trãim
deasupra noastrã". Cultul divinei Curãtii, a Focului înãltimilor,
betia Nectarului spiritual, acestea au fost crezurile lui Nietzsche. El
vrea sã fie alungat din toate mãruntele, profanele, nesemnificativele
"adevãruri", pentru a sui cãtre adevãrul care coincide
cu eternitatea : un adevãr poetico-metafizic. "Numai nebun ! Numai
poet !" - nebunia fiind a lui Dionysos pradã extazului, - Dionysos
care mijloceste între Dumnezeu si om.
Poetul primeste adevãrul de dincolo de el pe Muntii din
spiritul sãu. El nu este decât o incarnare, un mediu al puterilor
superioare care pronuntã dicteul. Iatã ce scrie Nietzsche
despre acest moment sacru al dicteului, al comunicãrii adevãrului
poetic. Este vorba de o revelatie care survine dintr-odatã, cu o
claritate si o finete de detaliu indicibile : "Ceva devine vizibil, audibil,
Ceva ne miscã, ne tulburã la extrem. Auzi fãrã
sã cauti; primesti fãrã sã întrebi cine
dãruieste; un gând ne viziteazã fulgurant si se impune...
Extaz a cãrui tensiune neauzitã te copleseste ca un torent...
Abis al Bucuriei... Totul se petrece în modul cel mai involuntar,
dar ca un vârtej de libertate, de putere suveranã, de dumnezeire...
Caracterul involuntar al imaginii, al simbolului, este punctul cel mai
remarcabil; nu stii încã ce este imaginea si simbolul, totul
se oferã în modul cel mai natural, mai exact, mai simplu...
Lucrurile sunt cele care vin sã se dãruiasxã sub formã
de simboluri... Iatã experienta mea a inspiratiei."
Pentru Nietzsche, adevãrul, în sensul de certitudine
a cunoasterii, nu existã. Nu avem stiintã absolutã,
ci ca adevãr, ca absolutã certitudine, omul posedã
trãirea poetico-metafizicã, experimentarea pe cele mai înalte
creste ale emotiei intelecuale, ale arderii spirituale, experimentare efectiv
încercatã de Nietzshe de-a-lungul întregii sale vieti
creatore. Pe fiecare carte a lui Nietzsche poate figura un catren din Stiinta
Veselã : "Nu este o carte: ce importã cãrtile, / aceste
sicrie si aceste lintolii ! / Trecutul este prada cãrtilor ; / Dar
aici trãieste un Astãzi etern."
Trãirea (Erleben) poetico-metafizicã întemeiazã
de fiecare datã un prezent etern în care Existenta începe
din nou: "În jurul fiecãrui aici (si acum) se roteste sfera.
Centrul este pretutindeni. Curba este drumul Vesniciei." (Poate de acest
aforism îsi va fi amintit Ion Barbu în versurile din poemul
Margini de searã: "Un gând adus de razã si curburã...
Extremele cãmãrilor de burã / Mirat le începea
în Dumezeu.")
Adevãrul nu este ceva transuman, suprapus nouã,
o universalitate în care omul se dizolvã, ci este existenta
vie umanã, ca atare. Problema adevãrului este problema supremã
si ea se confundã cu problema fiintei. Or, pentru cã adevãrul
fiintãrii noastre este evanescent, se autodizolvã cu fiecare
clipã, noi nu dispunem decât de un adevãr punctual,
prezentul eternizat, absolutizat, care insemnneazã respiratia pe
extrema creastã gândirii pasionate, a zborului iluminat, -
extatica poeticã la cea mai înaltã noblete.
Deoarece trãim viata comunã în neadevãr,
pentru a ne instala în propriul nostru adevãr trebuie sã
actioneze vointa noastrã de adevãr axiologic, iar cel mai
înalt se aflã cel poetic. Certitudinea cunoasterii, adevãrul
îl vietuim în patima sacrã a cântului purtat la
cea mai de sus notã a spiritualitãtii, a iluminãrii
poetice.
*
Sã nu uitãm cã Parmenide, filozoful care a vorbit
cel dintâi si, precum afirmã Heidegger, în mod de nedepãsit
despre Fiintã, a fost poet, primul mare gânditor-poet al vechii
Elade. Pentru el, ca si ulterior pentru Empedocle, cugetarea cea mai abstractã
se petrece emotional, înseamnã trãire poeticã.
Pasiunea si strãlucirea versurilor mãrturisisesc faptul cã
intuitia filozoficã a adevãrului fiintei constituia
pentru filozoful din Elea revelatie poeticã. S-a vorbit despre "betia
eleaticã", extatica poeticã a descoperiririi unor adevãruri
ultime despre fiintã. Cã meditatia asupra adevãrului
privind fiinta era un act liric, pasional de iubire, o dovedeste, între
altele, urmãtorul vers privind iubirea divinã : "Înainte
de toate, Divinitatea a creat pe Eros", cel care unificã omul cu
zeii..
Cãci filozofia vorbeste despre fiintare, poezia este fiintare.
Filozofia speculeazã despre libertate, poezia elibereazã.
Filozofia transformã lumea în semne de întrebare, iubirea
face sã amuteascã toate întrebãrile, iar poezia
salveazã fiinta în inefabil.