V. Imposibilitatea cunoasterii
Avui vestiti maestri. Fãcusem mari progrese.
Nimeni nu a putut descifra acest joc orb de-a viata si de-a moartea.
Nici religia, nici stiinta ("Toatã stiinta noastrã - cuvinte
fãrã sens”), nici filozofia, nu ne pot da rãspuns
la eternele întrebãri: De unde am apãrut? Ce suntem?
încotro ne ducem? Si ce sens are plecarea, dacã tot am venit
în lume? Nici un glas de nicãieri nu a rãspuns vreodatã
amarei nedumeriri a inimii: „am venit aici anume pentru a fi rãnitã?”
învãt în zeci de tomuri savantii ne-au tot
dat.
Viata-n orice clipã înnoadã întâmplãri
Tu cauti certitudini, un adevãr suprem ?
Strigat-am cãtre Cerul ce pururi se roteste :
O, vino cu bãtrânul Khayyam, si las' sã spunã
VI. Nimicnicia si absurdul vietii.
Se joacã-n tãrnã Cerul si scoate flori în
soare
Nu stiu a lumii tainã, oricât m-as strãdui.
Din cât ascuns e-n tainã, din cât este vãdit,
Cu încã-o zi apusã, de-abis esti mai aproape,
Miresme, cupe, harfe si bucle aurii,
VII. Incertitudinile credintei
Nu stim ce ne asteaptã : neantul pe vecie
Fãtãrnicia lumii e un amar pelin.
în mine dacã-i beznã, a Ta luminã unde-i
?
VIII. Singurãtatea omului
Nimicu-n juru-mi creste. Iubita m-a uitat,
Prietenia-i sorã cu boaba unei spume.
Si adresându-se Creatorului :
Am fost si eu în Tine la începutul lumii.
IX. "Trãieste-ti clipa! Cãci clipa-i viata ta!”
Cereasca boltã-n lume aduce-atâtea rele,
Mai sus se aflã Domnul de rugã si pãcat.
Serbeazã orice clipã ca pe o nouã pradã
Odatã ce-i plecatã, nu mai revine clipa.
X. Vinul eliberator
Tu spui cã-n rai e miere si limpede licoare,
Când zorii-n cupã varsã reflexe rubinii,
Tu spui cã Iadul este o mare vâlvãtaie.
Contra urii si-a trãdãrii cupa sã n-o lasi
din mânã,
Când timpul ne ruineazã cu fiecare ceas,
Ignoranta umanã constituie unul din leitmotivele principale
ale rubaiyatelor. Khayyam, cel care poseda o eruditie universalã,
credea cã taina universului rãmâne de nepãtruns.
Cã nu putem afirma si nici nega ceva la modul absolut. Cum am putea
avea un punct de referintã, o certitudine absolutã în
raport cu care sã apreciem sensul ultim, valoarea existentei si
drumul care trebuie urmat? Cu amarã ironie poetul se gândeste
la gloria sa de om de stiintã, glorie comparatã cu fumul
în care vântul deseneazã fantasme fãrã
consistentã:
Când mi-amintesc savantul ce-am fost, azi îl compar
Cu apa ce ia forma impusã de pahar
Si fumu-n care vântul nãluci ciudate tese.
Nici o logicã, nici o filozofare nu a pãtruns misterul.
Toate gândurile noastre sunt jocuri de copii, conture puse în
jurul unor umbre. Toti înteleptii, sfintii, savantii s-au dovedit
"profeti ai minciunii”. Orgoliul nemãsurat al unora care afirmã
cã au descifrat enigmele universului este ridicol si dureros. Trãim
într-o tainã si vom trece în altã tainã.
Omul este un oaspete a cãrui singurã certitudine este ignoranta
si neputinta: "Cãci neputintã-i totul ce-un sân a conceput”...
"Ce-amar va fi fost, Eva, întâiul tãu sãrut /
Cã ne-ai nãscut atâta de desnãdãjduiti.”
în mânã c-un opait scrutând pãmântul
mut
Mai mult decât festila nici unul n-a vãzut
Si-n noaptea cea eternã din nou au înnoptat.
Si în lor vâltoare în noduri ne preface.
Ci-a soartei multor noduri aflat-am dezlegãri,
Dar nodul mortii nimeni nu l-a putut desface.
Când totul e în ceatã, cum crezi cã-l
vei afla ?
La fel aratã lumea, la fel viata ta
Si treaz si în betie. Ia cupã si sã bem !
"Destinul, cu ce lampã pe micii sãi copii
Prin noaptea lumii-i poartã si îi cãlãuzeste
?"
"Cu oarbe ne-ntelesuri ;- e tot ce poti sã stii."
Sofisme înteleptul. Cã viata-i trecãtoare,
Atâta este sigur, iar restul e minciunã.
Odatã ce-nfloreste, pe veci laleaua moare.
Constiinta absurditãtii unei lumi de neînteles a destrãmului,
a durerii si a cufundãrii finale în Marele Nimic, nu s-a nãscut
în secolul XX, odatã cu existentialismul. Desi religiile,
literatura idilicã, dulceagã si filozofiile superficiale
optimiste au încercat sã-l eludeze, absurdul a existat de
întotdeauna, si de întotdeauna a existat constiinte care au
resimtit dramatic nonsensul abisului ontologic al conditiei umane. Din
moment ce nici frumosul nu mai are multã sansã de a dura,
însemneazã cã si acesta, ca si binele, dreptatea, adevãrul
toate sunt constructii iluzorii ale mintii noastre- idee khayyamicã
pe care o vom regãsi în filozofia idealistã germanã
din sec. XIX: "Când am sã plec din lume n-au sã mai
fie flori, / Nici chiparosi, nici buze, nici vin cu-arome fine. / Nici
zâmbet, nici tristete, nici înserãri nici zori. / Nu
va mai fi nici lumea, cãci gândul meu o tine.”
Si-apoi le ofileste si iar în lut le strânge.
Si norii de s-ar naste din tãrnã, nu din mare,
Pân'la Judetul Ultim ar tot ploua cu sânge.
Si dacã as afla-o, la ce mi-ar folosi ?
Fiinta, nefiinta - sunt una ? sunt extreme ?
în una plânge viata, în alta moartea geme.
Un adevãr rãmâne : din humã sfãrmicioasã
în lacrimi înmuiatã e omul plãmãdit
;
Trãieste-un ceas sau douã, si-n neant se-ntoarce-acasã.
Iar altã zi, - ti-e datã ? Vei vietui-o toatã
?
Ziua de azi si cupa din mânã sã nu-ti scape.
Cãci mâini e-o ipotezã ne încã
demonstratã.
O, jucãrii sfãrmate, de vreme, - jucãrii
!
Gând, faptã, renuntare, virtuti, cãinti si
rugi -
Cenusi pe care vântul le spulberã, cenusi...
Suprema iluzie a omului, supremul refugiu al incertitudinii sale cognitive
si existentiale, al credintei în încetarea suferintei si dobândirea
nemuririi este Cerul. Dar toate invocãrile adresate Cerului au rãmas
si rãmân mereu fãrã ecou. Surditate? Indiferentã?
Nu cumva omul cheamã o himerã - propria sa himerã?
Rãsplatã, pedeapsã, rai, iad, atotputernicie si îndurare
divinã: închipuiri ale spaimei si sperantei umane, ale amãgirii
cã existã totusi "o milã si o dreptate”, o compensatie
pentru chinul vietii pãmântesti. Dacã însã
totul este creatia unei fiinte supreme, atunci credinta în pãcat
este un nonsens; de aici teribila întrebare a lui Khayyam adresatã
Cauzei Prime: "Când Tu le faci pe toate, ce faci Tu - e pãcat?”
Sau, mânios pe oameni, un Dumnezeu ascuns ?
Pe cine sã-ntreb oare ? E cineva ce stie ?
Sau tot n-am întelege ? Ori nu-i nici un rãspuns
?
Mai umple-mi cupa, Saki, cu vinul cristalin.
Pe-un ban sã-mi vinzi în piatã covorul rugãciunii
Pe el sã-si strige altii versetele minciunii.
Ci rãzvrãtirii mele de sclav, te rog rãspunde-i
!
Dacã mã-nchin la Tine, vedea-voi Paradisul ?
A Ta mãrinimie cu ce-mi va plãti visul ?
"Strãini suntem oriunde”, afirmã autorul rubaiyatelor,
si "orice alte vorbe sunt de prisos”: strãini pe pãmânt,
sub pãmânt, în universul vãzut si nevãzut.
Dar solitudinea nu constã numai în faptul cã omul este
ignorat de marea sa iluzie cereascã; si tragic este nu numai cã
suntem prizonierii propriului nostru destin; ci tragic este mai ales faptul
cã nici mãcar comunicarea umanã nu este cu putintã.
Este zadarnic sã crezi în prietenie: mâna care tti se
întinde te poate lovi într-o zi, iar în anii târzii
constati cã "nu mai ai un singur prieten cu inima curatã.”
Pe de altã parte, dragostea se opreste la tangenta carnalã.
Si pentru a nu suferi de dezamãgire, alege-ti o fiintã pe
care "sã n-o iubesti; nici dânsa sã nu poatã
iubi.” Astfel, afirmã poetul, nu ai cui împãrtãsi
nici bucuria nici tristetea: "nu-ti spune durerea nimãnui... în
zâmbet sã te ferici de toti semenii tãi.”
Cei ce si-au zis prieteni, pe rând m-au pãrãsit.
Dar mi-a rãmas pocalul. în el mã uit pe mine
Si-asa încã din viatã cu neantu-s înfrãtit.
Nu dispera, ci-n tine retrage-te de lume.
Iubitei cere-i numai alint fãrã cuvânt,
Si vinului uitare. Iar restu-i colb în vânt.
De ce-ntr-o zi, Pãrinte, m-ai despãrtit de Tine
?
Ce sunt eu, aruncatul, aici în marea spumii ?
Ce esti Tu, sfâsiatul, împutinat de mine ?
Totusi avem o singurã viatã. o singurã sansã
de a ne înscrie în istoria eternitãtii, în istoria
frumusetii lumii, în istoria iubirii. Iar din aceastã istorie
cu care intrãm pentru un timp infinitezimal în secantã,
atâta ne apartine: clipa; clipa de fatã, fãrã
înainte, si fãrã dupã, - momentul actual izolat
între douã abisuri: clipa care tocmai s-a destrãmat
în neant si clipa care urmeazã si pe care nu stim dacã
vom avea norocul sã o mai locuim.
Astfel, ceea ce ne revine este sã facem din fiecare clipã
o sãrbãtoare, sã o umplem pânã la refuz
cu intensitatea trãirii, cu bucuria necenzuratã de restrictii
dogmatice, neîngrãditã de sofismele mintii. Prin preaplinul
vietuit, clipa se preschimbã într-un prezent incoruptibil.
Desprinsã din inconsistenta curgere heraclitianã, clipa devine
Marele Timp - prezent absolut.
Pe când viata noastrã atâta e de goalã
!
Tu-ncearcã si trãieste-ti doar clipa. Cãci
sub stele
Momentu-i viu ; trecutul miros de morti exalã.
Tu crede-n clipã ! Roag-o cu vin, sã întârzie
Cât tii în mânã-o cupã si draga
te mângâie.
Din cer toti heruvimii îti vor zâmbi curat.
Furatã de-a ta sansã din mâna vesniciei
Si dã-o unei zâne cu sânii de zãpadã
Si cupei ce te-naltã pe-aripile Tãriei.
Ne-nduplecata-i lege, uitarea e si pripa.
Dar dacã-i dai sã soarbã din vinul poeziei,
o smulgi din ghiara vremii si-o împrumuti veciei.
Nimeni în literatura lumii - în afarã de Hãfiz,
un alt adorator al vinului, nu a învestit cu atâtea virtuti
aromata licoare. Simbol multiplu, si anume, al exaltãrii vitale
a clipei, al iluminãrii cognitive, al depãsirii contradictiilor
religioase si a aporiilor filozofilor, vinul constituie pentru Khayyam
unul din mijloacele eliberãrii spirituale din "temnita" conditiei
umane. Multi nu au înteles simbolistica superioarã a vinului
din viziunea lui Omar Khayyam si au cãzut în capcana unor
interpretãri pedestre. Filtru magic al înseninãrii,
"întelept al înteleptilor”, alchimist "preschimbând în
aur plumbul vietii”, vinul este “un suflet care ne conferã desãvârsire”.
Cheia fericirii, slava lumii, stiinta savantilor, misterul a ceea ce se
aflã sus si jos, fire si nefire - totul este obtinut si întrecut
cu ajutorul acestei esente ce poate îmbrãca infinitele forme
ale tuturor lucrurilor care apar si care pier, pentru ca magica ambrozie
sã rãmânã întreagã, fiind inepuizabilã
si eternã.
Vinul dizolvã lumea umanã scotând-o din sclavia
conditionãrilor si a tiparelor, pentru a conferi "mintii supremã
strãlucire, inimii uimire” si transfigurarea râvnitã
de marii mistici.
Dansezi la rând cu hurii si-o duci într-un gulai.
Deci, dacã beau alãturi cu tinere fecioare,
învãt încã din viatã cum sã
trãiesc în rai.
Tu vezi atunci cum cerul cu vinul se-nfrãtãteste.
El vrea sã se îmbete ca tine, pãmânteste,
Iar vinul îti deschide o poartã spre Tãrii.
Când plin sunt de licoare, cum sã ia vinul foc ?
Cred mai curând cã tocmai el este-al meu noroc :
Va stinge a gheenei pârdalnicã vãpaie.
Decât vipera tristetii - sã te muste-o dulce
zânã.
Bea, si vei afla cã vinul e mai întelept ca tine
:
El te smulge din capcana luptei dintre rãu si bine.
De ce s-arunc în templu putinul timp rãmas ?
Decât ruinat de moarte, mai bine de licoare :
E-o moarte spre-nviere în magicã splendoare !
|