Cristina RUSU
„murind să înflorească celor muritori/
floarea’nvierii din grădinile de jos” – Învierea Mîntuitorului Hristos
cea mai mare bucurie a crestinilor
Imnografia, si prin cuvînt rimat dar si prin muzică deschide sufletului o
nouă simtire. Marii imnografi nu folosesc un limbaj comun scrierilor bisericesti
obisnuite ci o formă eshatologică de trezire duhovnicească, de bucurie. Sfîntul
Grigorie de Nyssa spune „muzica este în firea omului, filozofia cea prin muzică este
mai bună decît simpla filozofare despre lucrurile lumesti”. Între muzică si
imnografie există o legătură indestructibilă. Toate formele poeziei imnografice
(tropar, condac, canon), ca si celelalte apărute ceva mai tîrziu (luminînde,
voscresne, stihiri, slave) capătă o dublă importantă cînd sînt însotite de melodii
potrivite, creatoare de emotii religioase, în adevăratul sens al cuvîntului, dar mai
ales de bucurii duhovnicesti si de învătături dogmatice profunde. Sfintii părinti,
imnografii, scriitorii bisericesti, poetii dau o importantă aparte în scrierile lor
Învierii Domnului nostru Iisus Hristos, pentru că Învierea celei de-a treia zi este cea
mai mare bucurie a crestinilor, sărbătoarea sărbătorilor. Poezia religioasă în cultul
ortodox îsi are rădăcinile în imnografia bizantină care este o adevărată enciclopedie
teologică versificată sau o teologie popularizată sub forma imnelor. Prin această
imnografie, dogma ortodoxă si-a găsit cele mai frumoase formule de exprimare, în
formele cultului ortodox. Sfîntul Ioan Gură de Aur scrie în predica la Înviere, „Cel
care a venit după al treilea ceas/ Să se bucure si acela de marea Sărbătoare!”.
Învierea Domnului este un eveniment central si unic în istoria lumii, dar depăsind
si redefinind această istorie, actul în sine este cît se poate de real si palpabil,
realitatea acestuia fiind întărită si de aparitiile Mîntuitorului după înviere. După
evenimentele cutremurătoare ale răstignirii, mortii si îngropării, ucenicii Săi se
aflau într-o stare de lipsă a păcii si de frică. Stăteau închisi de frica iudeilor, iar Iisus
Hristos Cel Înviat „a venit si a stat în mijlocul lor si a zis: Pace vouă!... Si, suflînd
asupra lor, le-a zis: Luati Duh Sfînt ” ( Ioan XX, 19, 22). De acum înainte întru
nădejdea Învierii lui Hristos crestinii nu vor mai experimenta sentimentul de frică
de moarte, de singurătate sau deznădejde, constientizînd Pacea permanentă a
Duhului Sfînt prin post si rugăciune, dar si Curajul mîntuitor al Învierii, căci ne
socotim a fi „morti păcatului (trupeste), dar vii pentru Dumnezeu, în Hristos Iisus,
Domnul nostru” ( Romani 6, 11).
Unul dintre cei mai de seamă imnografi bizantini, Roman Melodul a
compus sase imnuri, condace la Înviere, în care se observă măiestria asamblării
versurilor cu muzica. Primind ajutor de la însăsi Preasfînta Născătoare de
Dumnezeu, care i-a dat să mănînce o foaie de hîrtie în vis, Roman a început să
compună cîntări bisericesti (condace), din care s-au păstrat cîteva pînă astăzi, în
întregime. Limbajul imnografic al melodului urmează limbajul Sfintei Scripturi,
structurile de paralelism si chiasm sînt ancorate în limbajul apofatic al
concretului. Imnograful reuseste să înfătiseze realitătile divine în strînsă legătură
cu firul real al istoriei. Viziunea poetică crestină a celor vizibile cu cele invizibile
arată că poetul este înrădăcinat adînc în real, dar si harul lucrează. Roman
Melodul are originalitate atît în privinta universului poetic ales cît si a metrului
folosit, scriptura integrîndu-se viu în spatiul ecclesial. Imnurile despre învierea lui
P OEZIA / vară 2010
207
Hristos însumează numeroase expresii semantice, „ploaia cea binevoitoare”,
„izvorul desfătării”, „vîna cea de-a pururi vie”, ele sînt folosite în special pentru a
evidentia forta regeneratoare a învierii Mîntuitorului Hristos care este văzut ca
„lumina cea neapusă”, „raza cea luminoasă”, „raza cea neumbrită a luminii
nemateriale”. În multe dintre imnele sale, Melodul foloseste elemente siriace, el
fiind născut în Siria. Poezia imnografică siriacă avea trei elemente importante,
memra (predică ritmată fără acrostih si refren asemănătoare condacului),
madrasha (cu acrostih si refren extrem de complicate) si soghita (forma dialogică
este liberă), toate aceste forme sînt regăsite în condacele lui Roman. El vede
învierea Domnului ca pe o mare bucurie, de aceea foloseste acest cuvînt la sfîrsitul
strofelor din condac, „Zicînd femeilor mironosite: Bucurati-vă!”, „Nouă celor
îndoliate, vrea să ne dea în dar cuvîntul: Bucurati-vă!”. Cuvîntul bucurie aici este
tradus din greacă cu semnificatia de bucurie înflăcărată, adică o bucurie plină de
iubire neconditionată fată de Hristos. Melodul cîntă cu bucurie învierea, cîntă
„Scoală-i pe toti din somn,/ca să mă-ntîmpine cu totii/ cu făclii aprinse/ Si zi-le:
Mirele sculatu-S-a din groapă”. Si în canonul pascal al Sfîntului Ioan Damaschin
găsim aceeasi exprimare, un alai de nuntă. Canonul Învierii, alcătuit de Sfîntul
Ioan Damaschin si care este cîntat în glasul I bisericesc, cuprinde nouă cîntări sau
ode, fiecare odă avînd cîte trei tropare, primul, numit irmos, care se repetă la
sfîrsitul fiecăreia dintre cele nouă cîntări. Troparul cîntării se adresează tuturor
fiilor Bisericii sub forma unei chemări la ospătul sfînt al Învierii Domnului. Este
strigătul si anuntul Bisericii prin care este proclamată fătis bucuria Învierii, prin
care Hristos ne-a ridicat din amărăciunea mortii la viată si de pe pămînt la cer,
arătîndu-ne prin aceasta că am primit, prin harul Învierii, înfierea si posibilitatea
de a redeveni fii ai împărătiei ceresti a Preasfintei Treimi. „Cerurile după cuviintă
să se veselească si pămîntul să se bucure. Si să prăznuiască toată lumea cea
văzută si cea nevăzută; că S-a sculat Hristos, Bucuria cea vesnică”.
În limbajul ambilor imnologi, Roman Melodul si Sf. Ioan Damaschin este
întrebuintat procedeul personificării, prin care creaturile irationale devin însufletite
si sînt miscate de prezenta lui Dumnezeu, la această sărbătoare a luminii
participînd si netrupestile puteri, slujitoare ale iconomiei răscumpărări. Imnografia
marelui praznic al Învierii Domnului este strălucitoare si plină de adînci întelesuri
teologice si duhovnicesti, precum si de aluzii din scriptură. Ea constituie o
adevărată exegeză a textului evanghelic si reflectă totodată geniul marilor
predicatori ai Veacului de aur.
Cîntările lui Roman Melodul sînt pătrunse de credinta ardentă si umilintă
profundă. Acest mare poet si compozitor ne aminteste de întreaga cultură crestină,
născută din credintă, din inima care l-a găsit pe Hristos, Fiul lui Dumnezeu. Din
acest contact al inimii cu adevărul, care este iubire, se naste cultura, întreaga
cultură crestină măreată. Si dacă credinta continuă să trăiască, această mostenire
culturală nu va muri, ci va continua sa fie vie si actuală.
Note
Biblia , Editura Institutului Biblic si de Misiune al BOR, Bucuresti, 2001
Biblia comentată, Poezia Vechiului Testament , Editura Institutului biblic si de misiune al
B.O.R., 2000
Imne, Sfîntul Roman Melodul , Editura Bizantină, Bucuresti, 2007