NOTE D E LECTURĂ
Victor STEROM
Elena Liliana POPESCU
O existentă sublimă metafizic
„Elena Liliana Popescu filozofează pe marginea fragilitătii existentei
noastre aici, a perisabilitătii si tranzitiei, uneori chiar pornind de la jocuri de
sensuri si de cuvinte si culminînd cu reflectii antologice ca atunci cînd
vorbeste despre superba povară a acestei cunoasterii” (Theodor Damian, în
prefata volumului de poeme Cînt de iubire , Editura Lumină Lină (New
York) si editura Pelerin (Bucuresti) 2007, în versiune bilingvă românoengleză,
traducere de Adrian George Săhlean.
Mereu încercată de tentatia autodefinirii, a cunoasterii lăuntrice,
poeta si traducătoarea Elena Lilian Popescu a căutat si caută să-si impună
interogativ-meditativ cîteva adevăruri cotidiene si perene. Lirica ei prinde
contur în linii gotice, laconic si reflexiv dintr-o necesitate imperioasă de
armonie, de rigoare, de echilibru si referentialitate. „As vrea, petale să
culeg/ din floarea fericirii./ Dar visul ei, de nemurire,/ e-ntreagă să
rămînă.../ As vrea să sorb, atunci,/ un strop de rouă./ Dar soarele, întreg,/
este cuprins în el/si rouă blînd,/ m-as mistui în flăcări” (p. 64).
Echivalentele sînt aici cît se poate de explicite si revelatoare. Poeta excelează
adesea în relevarea unor stări de natură înfiorată, sacră ori acelea purtătoare
de valente afective ale sufletului.
“Iartă-mă/ coală albă/ că-ti tulbur linistea/cu soapte/ asternute/
rînduri/ rînduri/ urme de gînduri,/ ce-aleargă/ căutînd/ căutînd/ fără să
stie/ că sînt,/ fără să stie/ c-ascund/ Linistea mea/ si-a ta” (p. 74).
Sentimentul trecerii ireversibile a clipelor, accentuează fiorul de neliniste
care, în subsidiar, si-a cucerit un teritoriu liric propriu, într-o
tonalitate elegiac-ceremonioasă.
„Să fie, oare, egoismul/ acela care îti impune/ să urci cărările
înguste/ ce duc din ce în ce/ mai sus?/ Sau, poate, inima îti spune:/ pocalu-i
plin/ si-a ta iubire/ s-a revărsat/ cînd l-ai adus?” (p. 32).
Poezia doamnei Elena Liliana Popescu deschide un dialog existential
în care vădit se construieste o realitate coerentă si omogenă. De-aceea, eul
liric iese din interioritate si pătrunde într-o veritabilă ordine integratoare.
„As vrea,/ privindu-Te,/ muntii ce se înaltă-n fata mea,/ să-mi pară
fire de nisip/si doar lumina Ta,/ să-mi fie călăuză pe cărarea/ce duce spre
Lumină.../ Atunci, o, Doamne,/ as putea/ să-nving durerea ce mă arde/si
ochii plini de lacrimi,/ de-acum,/ mă vor privi pe mine,/ regăsit,/ de-a
pururi, pur” (p. 46).
Incantatie si reflexie în sensul perceptiei unde existenta înseamnă
spatiul în care fiorul transcendentului e mărturisitor, simbolizînd o privire
aruncată asupra detaliilor ontologice si cognitive în acelasi timp.
P OEZIA / vară 2010
240
Poemele din acest Cînt de Iubire au o anume fragilitate esentială si de
asemenea, înfătisarea unor fresce de o luminozitate scrupuloasă într-o
existentă sublimată metafizic.
„Te-am recunoscut/ în chipul mamei mele,/ care mi-a dat sîngele ei/
pentru a mă naste,/ cîntecul ei de leagăn/ pentru a creste,/ si viata ei,/
pentru a întelege,/ Te-am recunoscut/ în chipul fiului meu,/ care mi-a dat
candoarea lui/ pentru a renaste,/ visele lui/ pentru a mă regăsi,/ si revolta
lui,/ pentru a întelege,/ Te-am recunoscut/ în chipul prietenului meu,/ care
mi-a dat forta lui/ pentru a continua,/ sperantele lui/ pentru a realiza
împreună/ si indiferenta lui,/ pentru a întelege,/ Doar atunci cînd/ Te-am
recunoscut/ în chipul învătătorului,/ care mi-a dat stiinta Ta/ pentru a mă
cunoaste,/ iubirea Ta/ pentru a întelege,/ si tăcerea Ta/ pentru a Fi” (p. ll6).
Poeta Elena Liliana Popescu (născută la 20 iulie 1948 în Turnu
Măgurele, Teleorman) îsi gîndeste poemul în interiorul expresiei si în
parametrii dialectici. Meditatia si interogatia sînt caracteristici omniprezente
pe cînd notatia fulgurantă e fragmentară, aproape ludică, fixînd, totusi,
ceremonialul iubirii într-o perfectă lapidaritate stilistică. „E mai presus de
moarte/ iubirea ce pătrunde/ fiinta-n nefiintă/ cînd trece-n neuitare/ si
dincolo de viata/ stiută-nestiută/ ce sufletul străbate/ cu vesnica-i
candoare,/ se află însăsi Viata/ cuprinsă-necuprinsă/ de cel care se află-n/
eterna căutare” (p. 98); sau: „Te-ai depărtat prin celelalte gînduri/ Atît de
mult, de gîndul cel dintîi/ Si pînă-n clipa cînd te vei întoarce/ Nu vei putea
să pleci, nici să rămîi...” (p. 20).
Operînd analogii fructuoase, surprinzătoare prin prospetime, asazisele
drame intime ale poetei sînt aici desprinse din gama exceptionalului;
Elena Liliana Popescu are capacitatea de a le încrusta în filigran, pecetea
biograficului si nu a pateticului e mîntuită prin confesiune unde
mărturisirea se revarsă în meditatie iar reflectia sobră, semantică prinde
carnatia faptului trăit si asumat.
„Mă sperie cîteodată neantul/ si tristetea adîncă din jur,/ a celor ce
încă suferă/ si a mea, cînd uit cine sînt./ Mă sperii cîteodată de mine/ atunci
cînd din ignorantă,/ cred că pot transforma/ imensitatea iluzorie a lumii./
Mă sperii cîteodată de timp/ si de înclestarea cu spatiul/ dar mă regăsesc în
libertatea/ clipei de împăcare cu mine” ( Dar mă regăsesc , p. 130).