Chris TANASESCU

Petrila cu mila

(fragment)

1.

Din două una, dati-mi voie – vreau

să fiu colonizat de colonia

literară, e-o tară tare în tară,

se cheamă Ion Barbu, bardul bardei

înfipte-n curul rîcăi, un alter-io

n Sarbu, serv la vers pe semne cu

de semne pentru masele-nsemnate;

ori, vreau să fiu si eu colon a(l)co(o)lo

niei de la petrila, petra humilis,

piatra umilă de petrilă, să fiu

colonul plin cu pietre de iatrie,

pietrărie cu tărie de blegie,

un rect direct cu poezie, ziuă

la miez de noapte, poe(ra)zie coaptă.

Faulkner: Cînd sunt sudist si plin de ură-n gură / iau de la Barbu o

caricatură

Cînd am ajuns în orasul mineresc

era spre seară, l-am salutat pe Ion

si-am mers la berăria populară

din zona muncitorească de pe strada

minerească pe care locuieste tot

orasul – mai existau acolo beri

în sticle de ulei, nu mai văzusem

asa ceva de douăzeci de ani –

si am fraternizat cu minerii somerii boierii

oierii congenerii tinerii

camuflati toti în fiecare per

P OEZIA / vară 2010

23

sonaj sunînd oranj (născut poet),

pînă spre miezul noptii cînd ne-am dus

la casa de cultură să... dormim.

Caragiale: Esti un chin plin de candoare, esti o frigidă zambilă, / un poet

miner si tantric te forează, ah, petrilă!

Acum foram la mare înăltime

unde ne-a dus „the barbu” să-nnoptăm –

eu si Ralu sus la balconul sălii

de spectacol dup-o cortină groasă,

grena, unde-atîrna pe-o coastă o

cambuză îngustă, lungă, să ne-abuzăm

pe îndelete. Ecranul gol de cine

ma vibra-n beznă de curentul

ce bătea pe scenă – din negativul de

pe-occipital ne proiectam acolo

în mega productia noastră porno staruri

căzînd pe scaune pocnind scrîsnind

după un ocupant cuplat cu-o umbră

mai grea c-un licăr răs-zvîcnind sub ochi.

Mai jos, în subsolul atîrnînd ca un pîntec / bortos pe dedesubt, ochi dati

peste / cap la biliard pocneau unul / într-altul din tacul lui Baicu, din nasul

as / cutit al bateristului la colt / de masă, unde se scotea c-un pocnet / si

dopul sticlelor de bere beck’s.

Orasu-i mort, ziceam noi gîfîind, / si-apoi leoarcă, lati, morti, sugînd / din

jarul rosu, pe-ntuneric, jucam / fazan în versuri sperînd s-adormim tun – /

eu molfăiam a somn c-un sfîrc în gură: / Un român a Daciei vine la străbuni,

/ ca să sărute tărna de pe-a lor mor / mînturi – raspă-n ceafă, înc-o tură, vis.

A încercat românul Sîrbu să fugă / în Italia si el, dar a ajuns / în lagăr siapoi

vagonetar la mină – / Petrini din Petrila – care, însă, / nu face nici

detentie nici filo / sofie-n felul lui candid valah, / după ureche, ci rece, lucid

pînă / la sînge, cîntînd: „Murim, căci ni s-a ter / minat tara, ne părăseste

limba... / Avem soarta pe care-o merităm”, / anume lipsa de destin, elipsa /

festinului de la final, mina / platonică aplatizată-n munti, / pecetluită de-un

proclet mascat prolet...

Ar merge-o moarte mare, ca o vodcă

trasă din scurt de-un miner cînd intră-n sut.

Orasul este umed, rece si

mizer, iar meseria noastră-i moartea.

P OEZIA / vară 2010

24

Cînd intri-n tîrg dai de un cimitir,

dar ce te miri, inspiră-ncet minerii...

nu se vomează, totul se înghite

si cari caricaturi-n tură noaptea.

Un frig mă cuprinde – cu cei din morminte un gînd

mă deprinde... că vis al suburbei întregi sunt, cînt

funerar, sunînd a turbă pe sub sîrba

bătută sec ca o nevastă-n grabă:

Morminte dragi, lumină vie, suvoi

subpămîntean,

„istoria văzută prin niste testicule triste”.

Mă tot foiam de pe-o parte pe alta neputînd dormi de la tratamentul pentru

ficat cu vitamina d si e mă tot gîndeam la taică-meu mai des de cît de obicei

si nu stiam de ce aveam să aflu la scurt timp subit cobor la biliard mai

schimb o vorbă cu clăparul si tobarul iau o bere de la fosta colegă de liceu a

lui Ion si-o beau dintr-o suflare mă pis revin iau o mare bătaie la biliard dar

mi-e milă s-o trezesc pe ea să mă răzbune bate cineva în usa mare ca de

cinematograf a casei de cultură cine poa’ să fie la aproape două noaptea

deschidem însusi Ion cu multe pensule, bidinele si vrafuri de cărti în două

cărucioare de butelie – Să mergem, margenti, zice, în noaptea asta pictăm

petrila-n versuri cu muzică-nainte mars comandă bateristul beat mangă si-o

luarăm pe străzile strîmbe într-o parte.

2.

„Murea cîte-un zid ... în istorie ... vid. Se făcea

c-am rămas o gură de glas”. Melc-melc codo-lup,

lup-lup nărăvîlc, văl-zuf veli-dulf, miel-miel

iezi-chel. Daoi dă la oi, cărbuni den străbuni.

P-aici prin centru, zice Barbu, a

iesit – pictînd un vers de Cristian

simionescu pe alimentară,

cît noi ne tot chioram în jur, centru

de ce?, centru secret de judet pe Jiet

(să nu-l afle sovieto-tătarii?), sau de altar

pe Cîmpa, templu de apă camuflat

sub nume de pămînt – a iesit un lup

în fata catedralei; din nou stupoare:

Care? Tot n-o vedeti?, vă creste sub pensule.

P OEZIA / vară 2010

25

Mosul istoric: în gol sunt singur si mă duce un gînd / suntem născuti prin si

pentru pămînt

S-au dus cu totii-n curte la Ion

băietii ăstia au show după miezul

noptii, tu dacă nu esti nu am chef

să merg nicăieri dar dacă-s invitată

tre’ să mă duc – am dat putin pe net

cred c-o să mă plictisesc îngrozitor...

cîntă, pictează, recită, ce mai, un întreg

... haloimăs, asa... cu figuri ☺ ..., si zbierăte,

Păi si ce te duci, mai dă-i în mă-sa, e

nebunul de barbu să le tină hangul,

nu? Păi daaa, :)) cum ai prins vremea pe-acolo,

e bine, cam frig noaptea, îhmm, să-ti iei

ploverul gri pe tine si s-opresti

dacă te ustură ochii, ok, pupici, pa.

Flavius Flaccus ad Petrilam Unter Alles: La oameni le plac tare în Petrila,

’i destul de mare ca să încapă în

ea si alti

străini… Aici sunt ceruri

limpezi, pîraie...

Grigore se-oferea să si picteze / cum mai făcuse în noaptea petrecută, / cu

ani în urmă, în arestul militiei / sovietice – fusese băgat cu-artistii, /

studenti si profesori, care brusc au tăcut

cu totii atunci cînd s-a impus vorbitul / doar în limba rusă la cursuri, toti /

aveau la ei pensule, vopseluri, / dar numai el a avut curaj să picteze / pe

peretele celulei, orbeste, de-au amutit / si pictorii si militienii în zori / cînd

au văzut deodată ce făcuse –

si-am rîs: cita-vom versuri ce-ti rimează.

Stii starea aia cînd esti asa obosit

că ai cîte-o secundă-n care visezi

tatăl meu apăruse-n dreptul unui bec

de stradă si mă-ntreba unde i-am pus rebusul

de cinci stele camioanele de noapte-ngînau

rrre bus rrre stellae mullet < molete Or

semé on azi azure era razie

prin casele în care ne-ascundeam cărînd

cîte-un sicriu în spate astea zice

alina sunt bărcile cu care scoatem

P OEZIA / vară 2010

26

banii la soare

niste mori de vînt în dobrogea sora mea

maică-mea dîndu-mi de pomană de băut povestindu-mi

ce-a auzit de asezîndu-mă pe-o piatră

dincolo citind din cartea transparentă

(stiri de ultimă oră [pe muzică de F-TV]: acolo în orasul Haralambie se

poartă mănusi cu stemă în partea de sus Si se continuă desacralizarea

comertului Artistul măiastru coboară din topuri E-un croitor cu viziuni

camuflate Îi dau bani lichizi să aibă ce bea pîn-la deschidere)

Eminescu: mult mă mir si mă gudur / că petrila-i lîngă cur / tea de-arges, siarde

megies / gazul dar nu moare cerul / de-atîta putoare, aerul...

Contemporani, con te-n... porani de po

porani tot tachina Grigore si ne

’ntrebam dacă spre dimineată tîrgul

va fi tot o pictură de-a lui pe sub

sau peste versuri puse la zid;

prin întuneric zăream mîna lui Barbu

si alte mîini solfegiind fos fo

rescent scînteile de constiintă

sau adăpînd inconstientul noptii

cu vinul amintirii înviind;

scriind pe zid, scriind pe zid, scriind

de parc-am scormoni după lumina

îngropată-n tencuieli, în cărămizi,

minereu greu de guri rostind în loc.

Ne-a prins apoi frigul – dar unde-i tuica

aia de milioane-a lui Ion?

Orasul de fapt e-o caricatură, atît

îi mai lipsea, textul-poantă – poezia,

acum. Si niciun vers nu-i comic, ci plin

de umor, e drept. Adevărat. Ce-i pasă

rea pe coperta româniei en detail –

„Adevărul e un înger zugrăvit

pe poarta de intrare a iadului”?,

nu stiu, răspunde-o bidinea nervoasă

trasă pe-un cur de bloc cu geamuri con

stipate, mici, de ochiul lui ion

(Andrei) Barbu: morar: vai mie cît

întuneric adăpostesc. SI EU RESPIR

P OEZIA / vară 2010

27

3.

La barul 77 (acolo unde

nu mai stiu care dintre noi a scris

pe zid ceva adînc din Gabriela

Melinescu – „încă multi poeti de descoperit...”)

pierdusem sirul orelor... vizavi

nu ne pîndea niciun popă să ne con

vertească în versete sterpe ca-n ioan

Es. Pop, nu ne făceau cu ochiul his

paniote ca în paterSon... torceam

încet aceeasi filă, fiola de tuici

care cu picături scobea încet

piatra de mină-a inimii ficatului,

ochi ficsi întorsi mereu ’nafară spre coapsa

zilei vuind vagoneti de huilă-n burtă.

Dar cînd venea seara ne apuca / poezia (daimonul din mină?), moneda /

bună de schimb?, erectia frectie?, / căldurile de frig, frisoane arse / împinsen

gură de-un curent al usii / care scîrtîie mereu unsă cum e / cu limba?,

calcul cîntat, calc după luciul / de liniste al locului?, perfuzii / ticăind parsiv

în dinti si-n sex, / ex-criză a cordului dez-încordat / de sînge-n mine plin de

minereu / mereu scurs într-un rîu, rău?, ori erou / al erorilor tuturor, la ora

la

rînd după rost?, fost cînd vine vineri, la muncă, încă?...

asta da muncă neasteptată neasteptat de plăcută

se gîndea Ioan uitîndu-se la una care picta

cuvinte pe pereti sau ce-or fi poezele mamă

ce cur stai că se-ntoarce să se uite-n carte e frumoasă

rău, da’ rău au, ce tîte ce cititi, pardon

ce scrieti sau cum se cheamă ce faceti păi pun

ah si eu ce ti-as pune-o poezia la zid

cum? E-un proiect mda?, io-s erect al domnului barbu

of da, te-as lua si de barbă concitadinul dumneavoastră artist

a, ce frumos cum vă numiti da’ puteti da... pot

să mă tutuiti Ioana ca pe mine si mai cum Cenami

da’ ce nume... da, hai că iar se-ntoarce

ce te-as mai bîntui ioano, imno

de-aur ca un melod de glod te-as des

compune des d-eresul crez si putrezi,

treji ca fredonîndu-ne pre lung s-ajungem fauri trei

dar blonda parcă simtind gîndul lui ioan tremura-ntr-o

doară si-ncepu să scrie cum mă trece

cald si frig cînd mă tii de bumburig

P OEZIA / vară 2010

28

mda?, stii că mă trece? Ti-este rece vin să-ti frece pînă-ti trece

cald si frig doar cînd te frig

ce cină era Cenami ioana, cu poala

ridicată, goală-n spate prinsă-n coate

împinsă, încinsă stinsă mestecată

însfăcată mare ursă unsă mulsă mursecată

dar ea murea cîntînd urgia vie ’n rugul gurii orgia rugii la orga

orgasmului pe scara măscării pradă dulce si ne

sperată ioana cenami, gîfîind, continua să scrie tu dă

ncoace mascarara să mi-o joace bumbarara

asternîndu-i lui Ioan uvertura de urmat ce naibii cenami

tipă, da-ncet! Că ne-aude politia minerească

să trăiască înfipt între buci dulci si mîngîiat

de freamătul de-omăt spulberat al vocii

cărnii

Ioan ar scrie si el ceva pictat

pe spatele lucind în lună al

Cenamei, acuma la finalul cinei –

nu unde mănîncă ci este mîncat –

că face cinema la alta-n casă

si-n film joacă doar singurul din sală

care se sinucide de plăcere...

s-a zis cu-Arnold... fine! DE PARCĂ AS FI...

si totusi Ioana continua să scrie cum

mă trece-nfiorează cînd mă tii

de bumbarază... iar Ioan i se semna

pe ceafă: Johannes de Hîck fuit hic .

Dar pe fituica fetei: „Oricîtusi de încet

te-ai foi / contează enorm / elefantii aud si cînd dorm.”

Abia se desteleni Giovanni din / Giovanna, c-au spus Lumea e o sminteală.

/ Să bem o duscă de vodcă pe inima goală, / vorba lui Nicolae Caratană, /

doi alti scribi plini de colb care umblau / s-adape lumea cu un ciob de tuică,

/ vorbind si gesticulînd ca-ntr-o cari / catură a lui Barbu, marca Gary.

Era, de fapt, contagios, am văzut / apoi cum si degetele lui Costin pe ghitară

/ trasau la solouri linia unui desen... / fără milă... tăios si totusi învăluit... /

rotind tuica-ntre noi: „om parantetic”.

Paratopia de care vorbea patras

vorbind de sîrbu – ăsta-i numele petrilei

prin care noi trecem fiind aici de demult

emigranti într-o colonie, provincie a provinciei,

margine a marginilor, definitivă,

incurabilă, mortifiantă finis

P OEZIA / vară 2010

29

terra, literă care se scrie

singură-n gura lumii si se sterge

în surzenia acesteia... dar, se-aude tom, putin

pilit, avem ciclu complet (gol), si di

gestiv, si cosmic – numele marelui mic,

cum l-a premiat Barbu, al primului

ministru, ’nseamnă foamete în ti

găneste (da, mînca-t-as), si-n turcă – căcat .

Soarele, încet, clipea peste Petrila

gata de ziuă, gata să vădească

un tablou imens – ne-nchipuiam – orasul

acoperit în versuri... Îl auzeam

trezindu-se, cu zgomot si fum, cu vorbe

localnice care se-mpleteau prin co

incidentă cu versul parietal, si-n ecou

reluau ce se scrisese noaptea iar noaptea

fusese ecoul celor care umpleau acum

aerul zorilor... cu pleoapele

încă lipite-asa simteam pictura

închegată la lumina lunii... o re

volutie de-aia-i revolutie: [CONTURUL UNUI COPAC]

s-avem dreptul să schimbăm numele soarelui.

[Din volumul Cartea de Curtea si alte 9 topologii ,

în curs de aparitie la Editura Vinea]

 

Home