Cassian Maria SPIRIDON
În marea ei libertate,
poezia, cum spune Novalis, “face ce-i place cu suferinta si voluptatea –
cu plãcerea si cu neplãcerea – cu eroarea si cu adevãrul
– cu sãnãtatea si cu boala”.
Libertatea în artã, cînd nu
îsi cunoaste mãsura, riscã cadã în arbitrar.
Existã, cum precizeazã în Estetica sa Nicolai Hartmann,
în procesul creator, “o necesitate artisticã opusã arbitrarului”.
în orice creatie artisticã înfãptuitã, prin
definitie, în deplinã libertate, este prezentã, neclintit,
ideea unei necesitãti interioare, fãrã a fi de naturã
eticã sau a unui imperativ, fie el si kantian, ci o legitate impusã
de necesitatea esteticã care caracterizeazã opera, asigurîndu-i
unitatea artisticã. Fiecare poem se naste cu tot cu legea lui interioarã,
strict individualã, fãrã aplicabilitate la un alt poem.
Este legea care tine laolaltã pãrtile întregului si dã
unitate si sens estetic acelei opere. Se întelege, necesitatea interioarã
a creatiei nu-i dependentã de nici o conditie exterioarã. Nicolai
Hartmann considerã cã “libertatea, aici ca pretutindeni unde
intervine, nu este negativã, ci pozitivã. Ea nu înseamnã
lipsã de legitate, nici lipsa unei determinatii, ci interventia unei
determinatii si legitãti proprii, autonome. Mai precis exprimat: în
domeniul modelãrii creatoare existã principii proprii de unitate
si totalitate, care nu intervin în altã parte; acestea exercitã
o necesitate strictã în opera de artã, nu sînt
însã, în ce le priveste, dependente de alte principii,
fie ele de ordinea fiintei, fie de aceea a imperativului. Ele însesi
constituie, asadar, libertatea esteticã a spiritului creator. Si întrucît
aici nu este vorba de realizare, ci de de-realizare si de purã aparitie,
principiile acestea nu pot intra în nici un conflict cu principii de
altundeva. De aceea, libertatea eticã este, fãrã îndoialã,
un mare mister metafizic; libertatea esteticã însã nu
este de loc un mister: nimic nu i se opune. Ea este identicã în
continut cu necesitatea esteticã. Ea este pentru creator, desigur,
«libertatea de a se îndrepta încotro vrea»; dar el
nu poate voi decît cea ce posedã unitate si necesitate”.
Rezultã cã, dacã acceptãm
prezenta necesitãtii interioare în libertatea de creatie, atunci
avem si calea de a deosebi libertatea de arbitrar, celui din urmã
îi lipseste necesitatea interioarã. Are Paul Valéry douã
scurte remarci ce argumenteazã suplimentar aceastã opinie:
“Pregãtirea unei opere constã în a-ti da în mod
laborios libertatea de a o executa cu usurintã”; “Operele care rãspund
celor mai mari constrîngeri presupun si creeazã cea mai mare
libertate de spirit”.
Întotdeauna un vers va chema un alt vers,
dar numai acela si nu altul, care se potriveste cu necesitate, desi este
creat în totalã libertate; unitatea poemului, legea sa de edificare,
ce-i apartine în exclusivitate, impune acea cadentã, acel ritm,
acea rimã – cînd e cazul – acele sunete pe care poetul le simte
ca dictate de o altã vointã, care, în acelasi timp, îl
exprimã si nu-i dau voie, în mãsura în care harul
îl ajutã, sã cadã în arbitrar. Nu stim niciodatã,
cu certitudine, cît de convingãtor e poemul ce s-a nãscut.
Sînt cãi de a afla, dar niciodatã sigure. Sînt
cazuri în care gradul de noutate poate fi mult peste media de receptare
avizatã, atunci nu-ti rãmîne decît credinta interioarã,
intuitia ca singurele probe întru adevãrul operei.
Muzica, cea mai liberã dintre arte, este
liberã de ceea ce s-ar numi în picturã sau sculpturã
partea “materialã” si nu mai putin liberã teleologic. Tocmai
în cea mai liberã dintre arte, cum subliniazã N. Hartmann,
vom observa “tipul cel mai bine încheiat de necesitate interioarã
si de unitate”. Este un fericit exemplu ce demonstreazã cã
unitatea operei si libertatea de creatie sînt într-o perfectã
armonie.
Se stie cã fiecare operã de artã,
cu atît mai mult poezia, este, prin natura ei, strict individualã.
Acest caracter al creatiei subliniazã faptul cã artistul nu
este legat de anumite reguli, cã el nu poate lucra decît în
deplinã libertate. Nu trebuie înteles cã artistul este
indiferent la traditie, ci, cum spune esteticianul de la Riga, “traditia
unei arte nu constã în reguli pe care el le-ar putea învãta
si potrivit cãrora ar putea proceda, – lucrul acesta îl încearcã
diletantul totdeauna; si modelul numai atunci nu devine o încãtusare
când, într-un mod oarecare, artistul trece dincolo de el”.
Libertatea de creatie a poetului, supusã
legii interioare a fiecãrei poezii, are în vedere marele sãu
scop, ca sã finalizez cu ultima parte a fragmentului citat din Novalis,
“scopul scopurilor: înãltarea omului peste sine însusi”.
Urmãtoarele numere vor avea ca temã:
POEZIE SI NOAPTE
POEZIE SI LUMINĂ
POEZIE SI VIS
POEZIE SI REVERIE