Reveria poate si adesea este o bună poartă prin care se poate accede
la lirism. Ce-i reveria? Locul unde plutim între vis si realitate.
Starea de detasare fată de realitate – cum o defineste dictionarul –, intermediară
între gîndirea în stare de veghe si vis. Cel de psihologie
completează: „Subiectul, distras din lumea exterioară, despre care nu mai
are decît o constiintă vagă, se lasă antrenat de un flux de imagini
si idei care ascultă mai mult de motivatiile afective decît de logică”.
Si ne oprim aici, mai departe sînt prezentate situatiile patologice,
care nu intră în orizontul preocupărilor din acest mic excurs.
Desi împărtite, opiniile Antichitătii ce privesc natura inspiratiei,
la Democrit si Platon – venită din cer, în care poetul este posedat,
prin gura lui grăind Zeul, la Aristotel si Horatiu darul poetic „pare la
locul lui mai curînd în indivizii armonios înzestrati decît
în exaltati” iar Stagiritul se explică: „fiindcă cei dintîi sînt
făcuti să se adapteze oricărei situatii, cîtă vreme ceilalti sînt
iesiti din fire”, dar nici să ticluiesti orice fel de vers nu-i destul spre
a fi socotit poet, îti trebuie, după Horatiu”, minte dumnezeiască si
gură făcută să cînte lucruri mărete”, numai asa poti accede la cinstea
numelui de poet, nimeni nu crede că-i posibilă existenta actului liric si
a poemului fără prezenta, cum spune autorul Poeticii, darului înnăscut
al imitatiei, ce actionează asupra afectelor si mai putin a ratiunii.
În consecintă, nu putem să nu fim de acord cu E.A. Poe, care în
Principiul poetic postulează „că un poem îsi merită numele doar în
măsura în care emotionează (nu alt fel va spune J.L. Borges, mai tîrziu),
elevînd sufletul”. Aici consideră autorul Corbului că stă valoarea
unui poem, în intensitatea acestei emotii înăltătoare. Poe împarte
lumea spiritului în trei domenii: Intelectul pur, Gustul si Spiritul
Moral, unde primul se ocupă de Adevăr, al doilea ne informează asupra Frumosului,
iar ultimul se îngrijeste de Datorie. Tentatia Frumosului fiind general
umană, nu-i suficientă pentru poezie, e nevoie de acea năzuintă ce urmăreste
a „găsi izvorul de cristal, cum îl numeste Poe, ce ar putea să ne astîmpere
o sete de nepotolit”, sete ce tine de nemurirea Omului, e năzuinta, ca să
apelăm la cuvintele aceluiasi poet, gîzei de a se apropia de stea.
Pe urmele lui Poe, aflăm la Maiorescu, în studiul O cercetare critică
asupra poeziei române de la 1867, următoarele: „Nu mă-ntreba fiindcă
nu-ti pot răspunde, fiindcă tocmai culmea simtămîntului, în durere
ca si în bucurie, nu se va descrie niciodată cu cuvinte reci, ci va
fi retinută ca un rest inexplicabil al adîncului inimii omenesti. Dar
simtămîntul, pentru care eu n-am aflat expresii în cuvinte,
reprodu-ti-l tu prin proprie simtire si, cu imaginatiunea înviată prin
putinele mele indicii, scoate la lumina constiintei tale ceea ce este ascuns
în cugetul meu”.
Prin reverie ajungem la contemplatie, sondînd în cugetul nostru
pentru a scoate la lumina constiintei ce-i mai adînc în poemul
pe care l-am citit, sau în astfel de momente vizitati de inspiratie,
să scriem poemul. Stim si oricine a avut Muza ca oaspete nu poate să nu stie:
„Nu se poate spune: – vreau să compun poezie! Nici cel mai mare poet, precizează
Schelley, nu poate asa ceva, căci spiritul, cînd creează, este ca un
cărbune pe jumătate stins, pe care un suflu invizibil, ca un vînt nestatornic,
îl trezeste la o trecătoare strălucire; această fortă vine dinlăuntru,
asa cum păleste si se schimbă culoarea unei flori pe măsură ce se deschide,
iar partea constientă a fiintei noastre nu-i poate prevedea nici ivirea,
nici disparitia. Dacă acest suflu ar fi durabil în puritatea si forta
lui originară, bogătia rezultatelor ar fi incalculabilă. Atunci cînd
începe însă compunerea, inspiratia este deja la asfintit, iar
cea mai minunată poezie care a fost vreodată comunicată lumii este probabil
o slabă umbră a conceptiei originare a poetului. Fac apel la cei mai mari
poeti ai zilelor noastre să spună dacă nu este gresită afirmatia că cele
mai frumoase fragmente de poezie sînt produse prin mestesug si efort”
(A Defence of Poetry).
Aflati în reverie putem întîlni Sentimentul Poetic, prin
el avem sansa de a crea Frumusetea absolută. Poezia, în acceptiune
poescă, este Creatia Ritmică a Frumusetii. „Singurul ei arbitru este Gustul.
Cu Intelectul sau cu Constiinta nu are decît relatii colaterale. În
afară de cazuri cu totul întîmplătoare, nu are nimic comun nici
cu Datoria, nici cu Adevărul” (E.A. Poe).
Reveria poate fi si o cale de a te îndepărta de eul empiric dominat
de logica diurnă si a coborî la izvoarele eului originar de unde poate
să se nască Sentimentul Poetic. Tot reveria ar putea fi o posibilă modalitate
de ordonare si canalizare a zbuciumului interior, a revărsărilor haotice
din suflet, în forme sublimate liric.
Poemul te cheamă la reverie, îi vezi si îi cunosti splendorile
printr-o percepere sufletească, de natură psihică si nu concret notională
(conceptuală). Materia asupra căreia lucrează poetul e limbajul, ca atare
imaginea poetică are ca temei structura intimă a cuvîntului. „Cristalizarea
fondului originar, ne spune Liviu Rusu, este în functie de cuvintele
pe care a reusit poetul să le capteze”. El cerînd cuvîntului
un înteles mai adînc, cît mai aproape de sensul celor care
îl frămîntă, realizînd acele imagini intuitive care ne
sensibilizează si emotionează profund.
Muza inspiratoare te vizitează doar cînd sufletul ti-i pregătit prin
reverie, meditatie, trăiri adînci. Sensibil si gingas este procesul
nasterii poemului. E un balans continuu între gîndirea abstractă
si gîndirea concretă. Cuvintele sînt alese nu functie de întelesurile
lor abstracte, conceptuale, ci functie de puterea lor de a rezona în
sufletul poetului si, la lectură, al cititorului. Poetul, în travaliul
său străbate o cale inversă pentru a descoperi sursele originare ale cuvîntului,
acesta reîncărcat cu vechile valente este asociat cu alte cuvinte la
fel cercetate pînă, rostuite în vers, se va porni edificarea
poemului.
Reveria ca lumină a constiintei ne dă sansa de a sonda în străfundurile
nelinistilor noastre, în ungherele necercetate ale sufletului, de unde
s-au născut întotdeauna marile poeme.