Toti cei preocupati de poezie, si mai ales
de forma ei cea mai înaltã, poezia liricã, încearcã
a ne dumiri asupra rupturii dintre viata realã a poetului si expresia
poeticã a acestuia.
Suferintele si bucuriile poetului sînt doar un posibil punct
de pornire, care, de ar fi redat ca atare, n-ar depãsi o descriere
psihologizantã, încãrcatã de concepte, constatativã
si, din nefericire, aproape complet lipsitã de fior liric.
Într-un text liric sîntem datori a nu confunda litera cu
spiritul. Copilul, si, în genere, cititorul naiv este gata a lua
subiectul cuprins în text drept adevãr, drept o „întîmplare
realã” ce nu-i exclus a-l turbura. Putem fi siguri, un astfel de
cititor nu lectureazã, potrivit poeziei, în sensul intuitiei
estetice, el îsi obtureazã sansa de a accede la însãsi
opera poeticã. Nicolai Hartmann face în Estetica sa, o observatie
de bun-simt asupra atitudinii noastre naturale de a lua „ceea ce se afirmã
drept adevãrat”. Si e firesc, acesta fiind rostul comunicãrii:
de a transmite date exacte despre ceea ce este sau a fost. În caz
contrar, asistãm la un abuz, ades coincident cu minciuna. Nu aceeasi
este situatia în cazul poeziei. Aici, tot esteticianul german atentioneazã
cã „apare un sens al vorbirii care se aflã dincolo de ponderea
adevãrului si neadevãrului, un sens care nu se preocupã
de opozitia aceasta, si care, în orice caz, este lipsit de etosul
mãrturisirii sau al tãgãduirii unor lucrãri
reale. Sensul acesta al vorbirii constã în a face sã
aparã ceva, de dragul lui: «fabularea», «poezia»
propriu-zisã. În fãptura realã a cuvîntului,
în sunet, nu se schimbã prin aceasta nimic – poate doar faptul
cã folosirea lui devine mai liberã –, se schimbã însã
desigur sensul vorbirii. El se aflã fatã de vorbirea zilnicã
în acelasi raport cu visul fatã de realitate...”.
Ruptã de simtul curent al realitãtii, rostirea poeticã
tinde spre o modelare de alt ordin, prin care cuvîntul dobîndeste
o transparentã mai înaltã „care reveleazã ceea
ce altminteri în viatã nu poate fi exprimat” (N. Hartmann).
Calea spre aceastã transparentã e posibilã printr-un
accentuat grad de indiferentã fatã de adevãr si de
neadevãr, luate în sens strict literal, la modul comun de
percepere. Prin poezie, cuvîntul este eliberat de functia sa initialã,
de mãrturisitor al realitãtii directe, palpabile.
În acelasi timp, apelînd tot la cuvîntul cel despovãrat,
„poezia face sã aparã o întreagã viatã
omeneascã în fata privirii noastre interioare; noi putem sã
ne încorporãm vietii lumii care apare, putem sã trãim
o bucatã de viatã alãturi de personajele înfãtisate.
Vedem oamenii actionînd si suferind si retrãim noi însine
actiunea si suferinta odatã cu ei, întocmai asa cum facem
si în viata realã.
Totusi, nu propria noastrã viatã realã este aceea
în care facem aceasta, ci o alta, o viatã a aparitiei, o viatã
a poeziei si a fabulatiei. Ea nu trebuie sã fie din aceastã
cauzã mai putin semnificativã; dimpotrivã, destul
de adesea ea este superioarã în continut semnificativ propriei
noastre vieti reale, si tocmai superioritatea aceasta este esentialul în
poezia «mare»; dar raportul de aparitie nu este, datoritã
acestui lucru, readus la raportul real obisnuit nouã, – nu se stimuleazã
realitatea. Lucrul aceasta e adevãrat chiar atunci cînd temele
sînt scoase din problematica de viatã a prezentului.” (N.
Hartmann)
Poetul nu urmãreste, nu-i interesat, în opera sa, sã
simuleze realitatea, ceea ce înfãtiseazã eul liric
nu „existã” decît în poezie. Aparentele, umbrele din
pestera lui Platon sînt elementele asupra cãrora actioneazã
versul, aici vom afla „lumea poetului”, universul sãu, situat dincolo
de adevãrul si minciuna vietii. Un cititor cît de cît
avizat nu va confunda, transpusi, cum ne aflãm prin lecturã,
în timpul si spatiul creat de poet, cu adevãrul, realul de
„aici” si „acum”, unde vietuim în timp ce citim.
Rareori – în poezie – vom întîlni redarea directã
a frãmîntãrilor sufletesti ce-l preocupã, sau,
adesea, au fost izvorul, materia primã ce a declansat constructia
întregului poem. Vom avea acces doar la faptele exterioare, ca astfel,
intuitiv, sã pãtrundem la adevãratele sale intentii,
la esenta vietii omenesti. Refuzul cuvîntului poetic de a exprima
direct frãmîntãrile poetului, cu toate cã în
viata diurnã o facem ades, pentru N. Hartmann este motivat: „deoarece
cuvîntul, în vorbirea directã despre lucruri sufletesti,
este abstract si neajutorat si spune numai generalitãti. Expresia
devine conceptualã si neintuitivã. Poezia însã
tinteste la concret si la intuitiv. De aceea, poezia cautã sã
ne facã sã «vedem» în gesturile exterioare
ale personajelor interiorul lor, asa cum în viatã vedem cu
ochii, la cei cu care trãim, dispozitia, mentalitatea, emotia, pasiunea
lor, fãrã ca ei sã vorbeascã de ele. Cãci
fiecare om se reveleazã necontenit în ceea ce face si ceea
ce nu face, în conduita pe care o vedem, întocmai ca în
vorbirea pe care o auzim (ori despre ce ar vorbi). El face aceasta fãrã
sã vrea, «se trãdeazã». Lucrul acesta
îl foloseste creatia poeticã: ea pune personajele sã
se manifeste, sã se trãdeze; ea le aratã în
situatii variate si le face sã se caracterizeze singure prin conduita
lor. Ce dobîndeste ea prin aceasta, nu este însã plasticitatea
acestei conduite a lor, ci aceea a continutului lor sufletesc, a grijii
si a sperantei, a temei lor, a neîncrederii sau a orice ar fi”.
Poetul nu e psiholog, nu analizeazã si nici nu defineste prin
concepte viata sufleteascã a omului. Vai de poetul care apeleazã
prea des la abstractiile conceptuale, va fi orice, numai poet nu!
Nu imitatia aristotelicã a vietii este totul, ci transfigurarea,
sansa de a capta pe cititor pe cale intuitivã, de a-i transmite
anumite stãri doar prin gesturi, prin aluzii ambiguizante, alteori
extrem de concrete, dar care, în realitate, transcend faptele si
întîmplãrile narate.
Sã citãm din Sappho, poemul Pãrere de rãu:
„Luna s-a stins. Si luceferi/ Ard întru miez de noapte./ Orele curg
nevãzute. –/ Vai! si sînt singurã-n pat...” Sînt
rînduri constatative, direct aflãm cã-i miezul noptii,
cã-i fãrã somn si singurã. Nicãieri
nu se vorbeste de dorul poetei pentru iubitul ei, dar care citeste si nu
sesizeazã, sigur poezia nu i-ar fi de ajutor. Aceasta e, se pare,
cu adevãrat arta poeziei, de a apela la aparente, la lucruri exterioare,
cum spune N. Hartmann, „ea nu exprimã adevãratul lucru de
care este vorba”.
În poezie asistãm la un constant melanj între mistificare
si adevãr, la o continuã ambiguizare în care minciuna
pare mai adevãratã decît adevãrul si invers.
„Un poet – ne spune Paul Valéry – nu are ca functie sã
resimtã starea poeticã: aceasta este o problemã particularã.
El are ca functie sã creeze aceastã stare la ceilalti. Un
poet se recunoaste – sau cel putin fiecare îsi recunoaste poetul
sãu – dupã acest simplu fapt: cã transformã
cititorul în «inspirat». Inspiratia este, pozitiv vorbind,
ceva ce e generos acordat de cititor poetului sãu; cititorul ne
oferã meritele transcendente ale puterilor si harurilor care se
dezvoltã în el. Cititorul cautã si gãseste în
noi cauza minunatã a minunãrii sale”.
Se scriu multe versuri proaste cu intentii bune, sînt pline de
cãldurã si dorintã, dar nu si de poezie. S-au scris
dintotdeauna mult mai multe versuri bune la rece, cu detasare si inteligentã.
Nu-i totul simtirea. Toti simtim ca Shakespeare, dar cîti au sansa
de a-i fi egali sau în apropiere? Pentru poet, cînd îsi
asterne pe hîrtie rîndurile sale, mai importantã e starea
pe care o poate trezi în cititor, cît de tare îl poate
emotiona, si nu sentimentele ce îl animã.
Prin orice poem se construieste o aparentã, ce capãtã
sensul si substanta pe care i le dã cititorul.
Pe orice cale poetul va cãuta sã disimuleze adevãrata
genezã a poemului, cauza primã.
În Caietele sale, Paul Valéry considerã drept o
glumã uzatã a spune despre poet cã exprimã
în versuri durerile, mãretiile si aspiratiile sale. Aceasta
poate fi adevãrat doar în cazul poetilor vulgari. E de natura
evidentei cã poemul instituie o cu totul altã lume decît
a universului strict personal al poetului.
Si pentru a argumenta suplimentar faptul cã poezia nu are nimic
de-a face cu adevãrul vietii, cã este minciuna la rang de
adevãr doar în lumea artei, vom cita dintr-o scrisoare a lui
Flaubert, adresatã prietenei sale, Louise Colet: „Mã întrebi,
scrie el, dacã cele cîteva rînduri pe care ti le-am
trimis au fost scrise pentru tine. Ai vrea sã stii pentru cine,
geloaso? Pentru nimeni, ca tot ce am scris. M-am oprit totdeauna de a pune
ceva din mine în operele mele, si totusi am pus mult. Totdeauna am
încercat sã nu reduc arta la satisfactia unei personalitãti
izolate. Am scris pagini pline de afectiune si pagini fierbinti fãrã
nici o înflãcãrare a sîngelui. Am închipuit,
mi-am reamintit si am combinat. Rîndurile pe care le-ai citit nu
corespund nici unei amintiri”.
Ce poate fi mai adevãrat decît minciuna poeziei!?