Sufletul este considerat un principiu de viată, sediu al ideilor si sentimentelor.
În dictionarul Oxford este echivalat cu eul imaterial care posedă experienta
constientă, cel care controlează pasiunea, dorinta si actiunea, de la nastere
pînă la stingere, în tot acest timp păstrîndu-si intactă
identitatea.
Antichitatea ebraică afirmă, în Cartea sfîntă, dubla identitate
de suflet organic si suflet gînditor, la fel la romani, unde avem animus
si anima. La orfici aflăm principiul soma sema – corpul temnită a sufletului.
Cînd se pune accentul pe sufletul organic se impun principiile vitalismului,
cînd se afirmă cele ale sufletului gînditor intrăm în sfera
spiritualismului, temă ce a preocupat filosofi de talia lui Platon, Leibniz
sau Hegel. Descartes a fost preocupat de uniunea sufletului si corpului si
considera că animalele nu au suflet, sînt doar mecanisme vii, teză
sustinută si de Petre Tutea. Ultimul apelînd la crestinismul original,
consideră „omul integral alcătuit din suflet si corp si real prin eternitatea
lui”.
Un întreg dialog închină Platon sufletului: Phaidon (sau Despre
suflet: dialog etic). Aici va argumenta si dezvolta, la o manieră exceptională,
problema imortalitătii sufletului.
Phaidon, unul din discipolii lui Socrate, relatează prietenului său, Echecrates
din Philius, ultimele douăsprezece ore ale filosofului condamnat la moarte
de tribunalul atenian, dialogul purtat de acesta cu multimea celor prezenti
avînd ca temă centrală nemurirea sufletului.
În fermecătorul dialog platonician, Socrate îsi afirmă credinta
plină de nădejde că după moarte îl mai asteaptă ceva, si anume, potrivit
unei credinte vechi, ceva mai bun pentru cei buni decît pentru cei
răi.
Filosoful născut în Alôpekê, Atica, la anul 470 î.H.,
definea moartea drept despărtirea sufletului de trup..., despărtit de suflet,
trupul să rămînă singur în el însusi, iar sufletul, despărtit
de trup, să rămînă singur cu el însusi. În consecintă,
preocupările filosofului se îndreaptă către cele ale sufletului, încercînd
a se detasa cît mai mult de tirania trupului. Nu altfel face poetul,
aflat continuu în căutarea sufletului.
Facultatea de a gîndi a sufletului, calitatea lui de a fi principiu
al gîndirii, sustinută si de Aristotel, se manifestă cel mai bine,
stiut fiind că toate ale trupului sînt înselătoare, după credinta
lui Socrate, „cînd nu îi vine nici o tulburare nici de la auz,
nici de la văz, nici de la suferintă, nici de la vreo plăcere, de la nimic
din toate acestea; cînd rămîne, atît cît este cu
putintă, singur el cu sine, cînd lasă trupul să îsi vadă de-ale
sale si cînd, iarăsi atît cît este cu putintă, se desface
de orice legătură si de orice apropiere de el, pentru a năzui către realitate”.
Afirmînd, pe urmele lui Orfeu, poetul năzuinta sufletului de
a se elibera de trup, drum sigur de acces la cunoasterea adevărului, a realitătii,
va apela, în fata discipolilor săi, la ce ar trebui să fie convingerile
adevăratilor filosofi: „...ideea că, atîta vreme cît avem un
trup si cît sufletul nostru se află plămădit laolaltă cu asemenea năpastă,
năzuinta noastră, adică dobîndirea adevărului, nu va fi îndestulată
vreodată. Într-adevăr, în nesfîrsitele chipuri ne munceste
trupul datorită obligatiei de a-l hrăni, iar dacă se adaugă si vreo boală,
iată-ne împiedicati în vînătoarea noastră de realitate.
Trupul se pîngăreste cu iubiri si pofte, cu spaime, cu tot felul de
năluciri, cu fleacuri fără număr, astfel încît de răul lui, cum
vine vorba, nu mai ajungem niciodată să «gîndim» cu-adevărat.
Cine altul decît trupul cu dorintele lui ne aduce războaie, răzmerite,
lupte?... Dimpotrivă, avem neîndoielnică dovadă că, dacă e să cunoastem
vreodată un lucru în toată puritatea lui, trebuie să ne detasăm de
trup si să contemplăm, cu sufletul în sine, realitătile de sine. Abia
atunci, asa e de crezut, ne vom înstăpîni pe ceea ce răvnim si
spunem că este obiectul dragostei noastre: pe cunoasterea deplină. Dar asta
nu se va petrece cît sîntem încă în viată, ci, cum
reiese din rationament, doar după ce vom fi murit.
Astfel, vedem că sufletul, prin sine însusi, ia calea către acele locuri
unde tot ce este este pur, etern, nemuritor, ferit de schimbare. pentru Socrate,
gîndirea se numeste experienta aceasta a sufletului de a fi parte la
cele neschimbătoare si identice. Prin natura sa sufletul seamănă si este
atras de cele divine, iar trupul, dimpotrivă, seamănă si este atras de cele
omenesti si muritoare, în continuă schimbare, supus disolutiei.
În orice lucru s-a înstăpîni sufletul, spune Socrate celor
care îl însoteau în ultimele ceasuri ale vietii, el vine
întotdeauna la el aducîndu-i viată.
Pentru cel care, în curînd, va goli cupa de cucută, sufletul,
mai mult decît orice altceva, este nemuritor si indestructibil.
Întemeiat pe această concluzie, creatorul maieuticii cere discipolilor
să mediteze la acestea: „Dacă sufletul este într-adevăr nemuritor,
se cere ca el să fie îngrijit tinînd seamă nu numai de acest
răstimp pe care îl numim viată, ci de întreaga întindere
a timpului. Căci a nu-i acorda această îngrijire poate să pară acum
o primejdie cumplită. Într-adevăr, dacă moartea ar însemna despărtirea
de tot si de toate, ce noroc ar fi pentru cei răi ca, odată morti si despărtiti
de trup, să se despartă, cu relele lor cu tot, si de suflet! Dar în
clipa în care sufletul se arată ca fiind nemuritor, nu se mai află
pentru el nici o altă scăpare si nici o altă mîntuire decît în
strădania de a deveni cît mai bun si cît mai întelept.
Căci, coborînd la Hades, sufletul duce cu el numai atîta: cultura
lui întru bine si felul în care s-a purtat în viată”.
Catharsisul – concept estetic vehiculat de Aristotel în Poetica sa,
cu trimitere la tragedie, pe care o definea ca imitatia unei actiuni alese
si întregi, de o oarecare întindere, în grai împodobit
cu felurite soiuri de podoabe osebit după fiecare din părtile ei, imitatia
închipuită de oameni în actiune, ci nu povestită, si care stîrnind
mila si frica săvîrseste curătenia acestor patimi.
Catharsisul este o cale, prin apel la artă, la marea poezie de purificare
sufletească, de curătirea inimii de zgura celor care tin de închisoarea
trupului.
Hegel, în Estetica, arată ce face arta, poezia pentru suflet: „… trebuie
să afirmăm despre artă că ea transformă fiecare formă, în toate punctele
suprafetei vizibile, în ochi, care sînt sediul sufletului si
fac să apară spiritul – sau, cum exclamă Platon către stea în cunoscutul
distih:
Cînd privesti stelele, steaua mea oh! de-as fi cerul
Să privesc atunci în jos, la tine, cu mii de ochi!
Astfel, arta face invers, din fiecare plăsmuire a sa un Argus cu mii de ochi,
ca sufletul interior si spiritualitatea să fie văzute în toate punctele
aceleia. Si nu numai forma corporală, figura fetei, gestul si tinuta le-a
transformat arta pretutindeni în ochi în care se face pe sine
cunoscut sufletului liber în nemărginirea lui interioară, ci a făcut
ochi de asemenea si din actiuni si întîmplări, din vorbiri si
tonuri si din seria desfăsurării lor în toate conditiile aparitiei
lor. (...)
Întreaga viată sufletească a omului, cu tot ce miscă în străfundurile
ei si constituie o putere în ea, fiecare sentiment si pasiune, orice
interes mai adînc al inimii, această viată concretă formează materialul
viu al artei, iar idealul este reprezentarea si exprimarea acestuia”.
Izvorul si cauza poeziei par a fi sufletul, la fel cum sufletul, fără această
permanentă hrană este pe cale de a se usca, de a se acoperi de tina celor
trecătoare.
Cultura, în viziunea lui Eminescu, preface sufletul într-un organism,
pentru care fiece experientă e un nutriment, pe care el o receptează înlăuntrul
său, o prelucrează organic, cari nu contribuieste numai la păstrarea ci si
spre desfăsurarea sa internă si activitatea vie”.
Cu înaltă spiritualitate si pregnantă poetică ne spune poetul national:
„Sufletele sînt fiinte si îngeri înamorate în corpuri
de oameni; cu cît mai mult îsi iubeste sufletul în corpul
său, cu atît omul e mai virtuos”.
Afirmatiile de mai sus se află în manuscrisul 2262, datînd de
la vîrsta de 15-18 ani, cînd, se vede, îl preocupa viziunea
orfică a lui soma sema.
Încercînd o definire a poeziei, în manuscrisul 2257, Eminescu
nu poate să n-o pună în strictă conexiune cu sufletul: „Adevărat cum
că poezia nu poate să descifreze ci, din contra, are să incifreze o idee
poetică în simbolele si hieroglifele imaginilor sensibile – numai cum
că aceste imagini trebuie să constituie haina unei idei, căci ele altfel
în colori amestecate fără înteles – astfel încît
o mînjitură neînteleasă de colori nu poate fi un tablou, cum
o grămadă de bucăti de marmură nu e o statuă. Ideea e sufletul, si acest
suflet poartă în sine ca imanentă deja curgerea corpului său...”.
Poezia scrisă fără suflet nu credem să existe, fără suflet nu există simtăminte,
si fără el nu accedem la adevăr, iar portile mari ale inimii se deschid întru
poezie numai pe căile sufletului.
Atunci, ce altă hrană mai înaltă si mai cu folos ar putea avea Sufletul
decît Poezia!