INCHIDEREA CARE SE DESCHIDE



 
 
 
 

                                                                                                                                                             Cassian Maria SPIRIDON


  Fatã de celelalte arte, poezia se particularizeazã prin utilizarea unui material care, la rîndul sãu, este o creatie spiritualã a omului, si anume limbajul obisnuit prin care comunicãm zi de zi între noi. Acest limbaj este supus de poet unei spiritualizãri ce-i potenteazã valentele, diferentiindu-l clar de limbajul curent. Cum precizeazã Liviu Rusu, în Estetica poeziei lirice, „poezia este arta limbajului, sau mai bine, artã prin limbaj”. Farmecul poeziei nu-i dependent de posibilele imagini atasate de cititor, ci doar de sensul ascuns în limbaj, „sens care nu poate fi descoperit decît prin adaptarea noastrã la mijloacele de expresie ale poetului”.
Rolul cuvintelor în poezie, dupã cum bine este stiut, a fost si rãmîne unul esential. El nu se reduce la un simplu semn. Asa cã ideea nu se întrupeazã fãrã cuvînt, de aceea dacã cineva se plînge cã are o idee dar nu-si gãseste cuvintele sã o exprime, putem fi siguri cã nu o are; acelasi rol îl are cuvîntul si în poezie. Deosebirea de nuantã este cã limbajul poetic îsi are izvoarele la origini, tîsneste din strãfunduri pe care doar sufletul poetului le poate sonda. Limbajul poetic are o functie existentialã, el nu doar redã, ci întrupeazã întocmai atitudinea interioarã a poetului. Cuvîntul nu este un simplu mijlocitor, ci un purtãtor de sens.
Pentru Gundolf, limbajul este sîngele sufletului poetic. Cum atentioneazã si Liviu Rusu, cuvîntul în poezie nu este un primitor de sens, el este un dãtãtor de sens. Aceasta-i si cauza pentru care, ne explicã esteticianul de la Cluj, sensul depinzînd de cuvînt, acesta nu poate fi înlocuit cu unul similar, de aici rezultã imposibilitatea unei traduceri perfecte a unei poezii dintr-o limbã în alta: „înlocuirea cuvîntului înseamnã înlocuirea sensului originar”.
În permanentã poetul este dominat si directionat de forta limbajului, numai cu ajutorul lui poate construi poemul.
Limbajul are douã functii fundamentale: una magicã si una logicã, functii ce marcheazã evolutia acestuia. Limbajul magic este o caracteristicã a lumii primitive, în care lumea interioarã a psihicului uman supune intentionalitãtii sale lumea exterioarã. Interioritatea cuprinde si dominã exterioritatea. Cuvîntul nu doar nominalizeazã, ci este chiar lucrul însusi.
Evolutia impune afirmarea stadiului logic al limbajului, care impune o delimitare si o distantare fapticã între interior si exterior. În limbajul logic, stãpînirea cuvîntului nu mai echivaleazã cu stãpînirea obiectului.
Cele douã functii ale limbajului sînt aproape disjuncte, în timp ce limbajul magic are ca arie de manifestare interiorul psihicului uman, cel logic vizeazã cu preponderentã exteriorul, cãile de comunicare interumanã. Rezultã cã, acolo unde dominantã este viata interioarã, se va afirma limbajul magic, iar în domeniile unde este vizatã lumea exterioarã prioritar va fi limbajul logic.
Limbajul liric prin definitie este unul magic, el adresîndu-se interioritãtii si sensibilitãtii, de aici nu rezultã pierderea oricãrei urme de logicã, nu presupune o întoarcere în haosul primordial, ci apelul la o altfel de logicã, sã-i spunem magicã, diferitã de logica notionalã, o logicã a conceptelor. „Limbajul poetic nu este un simplu mijloc de exprimare, ci este un mijloc de elaborare a interioritãtii” (Liviu Rusu). De aceea cuvîntul poetic nu mijloceste un sens, ci îl contine, nu doar ne comunicã o lume, ci o întrupeazã, nu existã distantã între cuvînt si continutul ce-l exprimã, el capãtã în poezie valente magice; numai încãrcat de putere magicã poate edifica lumea viziunilor lãuntrice ce-l bîntuie pe poet.
Maximalizarea poeticitãtii limbajului liric este direct dependentã de predominarea functiei magice a cuvintelor.
Fatã de stadiile primitive, unde limba nu a depãsit stadiul magic, poetul apeleazã la limbajul curent, care este unul logic-notional, coplesit de concepte si abstractizãri pe care el trebuie sã-l sondeze pînã la origini, pentru a-i reda functia magicã, fãrã de care poezia nu se poate materializa.
Pe cît de exact pot fi comunicate, indiferent de limbã, notiunile stiintifice, bazate în genere pe concepte, pe cuvinte cu întelesuri clare, pe atît de dificil este a transpune în altã limbã poezia.
Folosind un material gata format, unde „fiecare cuvînt îsi are întelesul lui stabilit si adaptat în mod unanim”, poetul trebuie sã lupte, în construirea poemului, mai întîi cu acest înteles curent.
Limbajul logic are o functie predicativã, afirmã ceva despre ceva, pe cînd limbajul liric este evocator. ªi, în acest sens, Liviu Rusu precizeazã: „Cînd ne evocã interioritatea, el nu ne afirmã ceva despre acest interior, ci ne introduce în el si ne face sã-l simtim în mod nemijlocit, chiar si atunci cînd frazele au o constructie predicativã. Interiorul este inerent cuvintelor care îl exprimã. Din cauza aceasta cuvintele nu pot fi înlocuite, fiecare din ele are un rol fundamental bine determinat în fraza care a fost construitã”.
Misiunea poetului liric este de a utiliza cuvintele într-un sens cu totul opus tendintei lor curente de a-si mentine rolul lor notional. Pentru a realiza o constructie cu adevãrat durabilã, poetul este dator sã respecte spiritul limbii în care lucreazã, sã-i rãmînã un prizonier fidel. El va învinge limbajul obisnuit cu propriile sale mijloace, va fãuri, din limbajul notional curent, un limbaj evocator, impregnat de magia interioritãtii sale.
Marii poeti nu contrazic legile limbii, ci deschid ferestre noi, cãi încã neexplorate, pline de forme si magie. Scriitorii, în general, si poetii, în special, sînt prizonieri ai limbii în care se exprimã. Limba este închisoarea poetului. În acest spatiu, el este obligat, cu harul primit si stiinta de care este capabil, sã-si construiascã poemul pe mãsura închisorii sale de cuvinte. El se manifestã într-un spatiu lingvistic dat, primit la nastere sau adoptat, limitat în nelimitarea lui, supus unui areal, e drept miscãtor, oricînd capabil de extindere (apelul la neologisme), dar, în acelasi timp, si de extinctie.
Astfel, poezia si limba în care se exprimã poetul sînt, prin nastere, nationale, diminuîndu-se pînã la anulare sansele de transpunere într-o altã limbã, la aceeasi înãltime axiologicã, a poeziei lirice.
Poezia este prizonierã limbii, asa cum poetul este prizonier cuvîntului. Limba pentru poet, ca sã ne exprimãm noician, este o închidere care se deschide.


Home