ADEVARUL POEZIEI



 
 
 
 
 
 

                                                                                                                                     Cassian Maria SPIRIDON


Intre primii care încearcã a fixa raportul existent între poezie si adevãr este Aristotel, în Poetica sa, unde, în capitolul IX (1451 b), precizeazã “cã datoria poetului nu e sã povesteascã lucruri întîmplate cu adevãrat, ci lucruri putînd sã se întîmple în marginile verosimilului si ale necesarului” si expliciteazã, în continuare: “într-adevãr, istoricul nu se deosebeste de poet prin aceea cã unul se exprimã în prozã si altul în versuri (de-ar pune cineva în stihuri toatã opera lui Herodot, aceasta n-ar fi mai putin istorie, versificatã ori ba), ci pentru cã unul înfãtiseazã fapte aievea întîmplate, iar celãlalt fapte ce s-ar putea întîmpla”. Prin aceastã definitie, Aristotel va motiva de ce poezia este mai filosoficã si mai aleasã decît istoria, deoarece “poezia înfãtiseazã mai mult universalul, cîtã vreme istoria mai degrabã particularul”. Poetul trebuie sã lucreze dupã “legile verosimilului si ale necesarului”, ne învatã Stagiritul.
Shakespeare, în Visul unei nopti de varã, prin gura lui Theseu, în actul cinci, ne spune: “
Poetu’,-n minunata lui betie,
Pãmînt si cer cuprinde-ntr-o privire,
Si-acelor lucruri vesnic nestiute,
Cu pana le dã trup si-nfãtisare;
Nãlucii plãmãdite din vãzduh,
El poate sã îi dea sãlas si nume.
Poezia are toate drepturile, inclusiv de a spune adevãrul. Si, la fel, mistificãri oricîte; ea “dispune neîngrãdit, dupã bunul ei plac, de suferintã si dorintã - de plãcere si durere - de eroare si adevãr - de sãnãtate si maladie” (Novalis). Si toate acestea au drept tintã ridicarea omului peste propria conditie.
Intr-o scrisoare cãtre Schiller, Goethe afirmã: “Poezia stie sã dea drept adevãratã o idee falsã, deoarece apeleazã la sentimente”. Poarta prin care avem acces prin poezie la adevãr este deschisã doar celor gata a vibra sufleteste la trãirile poetului.
împãrãtia nemãrginitã a spiritului apartine poeziei si, în consecintã, pentru Hegel, în Estetica sa, “sarcina principalã a poeziei este aceea de a ne face sã simtim puterile vietii spirituale si, în general, valurile suitoare si coborîtoare ale pasiunilor si sentimentelor omenesti ori ceea ce trece linistit prin fata contemplatiei, împãrãtia atotcuprinzãtoare a reprezentãrilor, faptelor, actiunilor, destinelor omenesti, agitatia acestei lumi si guvernarea divinã a lumii. Astfel a fost poezia si mai este încã învãtãtoarea universalã si pretutindeni prezentã a genului uman”. Tot autorul Fenomenologiei spiritului considerã gîndirea “numai o conciliere a adevãrului si a realitãtii în gîndire”, pe cînd “creatia si plãsmuirea poeticã sînt însã conciliere a acestora în formã - desi numai reprezentatã de spirit - a unui fenomen real”.
Hegel, pornind de la faptul cã poezia este singura capabilã sã epuizeze în maniera cea mai profundã “întreaga bogãtie a cuprinsului spiritual”, crede îndreptãtit sã cearã poetului a dota “materialul pe care îl înfãtiseazã cu cea mai adîncã si mai bogatã în continut viatã interioarã”.
Considerînd cã atributul principal al poeziei este “o emotie caracterizatã prin forta expresivã spontanã pe care o dezlãntuie”, Valéry nu crede cã misiunea poetului s-ar limita la încercarea acelei senzatii. Si expliciteazã: “Expresiile provenite din emotii nu sînt decît în mod accidental pure, ele poartã cu sine multe reziduuri, contin numeroase defecte al cãror efect ar fi sã tulbure dezvoltarea poeticã si sã întrerupã rezonanta prelungitã pe care trebuie sã o provoace, în final, într-un suflet strãin. Cãci dorinta poetului, dacã tinde spre culmile artei sale, nu poate fi alta decît aceea de a introduce un suflet strãin în divina duratã a vietii sale armonice, în timpul cãreia se compun si se mãsoarã toate formele si de-a lungul cãreia se schimbã rãspunsurile tuturor puterilor sale senzitive si ritmice”.
Pentru poet, tot ceea ce pare inutil omului pragmatic, de la accidente de limbaj si idei ciudate la disperãri si crunta plictisealã, lucruri si fapte ignorate, uitate, eliminate ca un balast inutil pentru viata cea de toate zilele, sînt necesare, sînt adunate si transfigurate, prin arta sa, în adevãruri ale inimii.
Poetii scriu, poate, numai spre a se cunoaste pe sine, nimic mai mult, dar, prin poemele lor, noi, cititorii, avem acces la mai adîncul nostru si/sau la mai înaltul (cum spune Goethe), si, nu-i asa (!?), la supremul adevãr, ce ni-l transmite poemul pe cãi numai de suflet cunoscute.
Poetii, prin poezia lor, nu vor decît sã emotioneze, iar mãretia poetilor, ne spune Paul Valéry, e una singurã, “sã prindã cu ajutorul cuvintelor ceea ce în spiritul lor a fost doar întrevãzut”.
Poezia nu spune nimic, ci doar sugereazã. Oricîte minciuni am afla în poezie (ce minciunã mai mare ca metafora am putea afla dacã ar fi cercetatã la rece?!), oricîte ocoluri, ascunzisuri, încifrãri, exprimãri irationale ar cuprinde, ea va afirma întotdeauna adevãrul cel viu al sufletului. Pentru Goethe, sansa de a fi poet este asiguratã “de simtirea vie si de capacitatea de a o exprima”.
Creatia poeticã autenticã este expresia cea mai adecvatã de exprimare a unei fiinte vii, este aidoma acesteia, se complinesc.
Indiferent cît de adevãrate sau/si mincinoase sînt cele însiruite în poem, poeziei îi incumbã obligatia de a fi vie si atunci, sigur, va fi si adevãratã.


Home