POEZIA, O LUMINÃ DIN LUMINÃ



   
 
 

                                                                                                                                     Cassian Maria SPIRIDON


Poezia e bucurie a inimii si încîntare sufleteascã, o suferintã dureros de dulce, o luminã ce naste din luminã. La Eminescu, acel punct, mult mai slab ca boaba spumei, se desprinde din întunericul primordial, din Haos spre a naste lumea, lunã, soare si stihii, toate în roiri luminoase izvorînd din infinit,/ Sunt atrase de viatã de un dar nemãrginit. Într-o variantã din La steaua vom afla: Cã tot ce naste-n Univers/ Aceea si declinã,/ De-ar înceta totul în mers,/ S-ar naste luminã, luminã.
Drumul poeziei este acelasi cu drumul luminii, cu drumul gîndirii, al iluminãrii interioare ca în Oda (în metru antic): De-al meu propriu vis: mistuit mã vaet,/ Pe-al meu propriu rug, mã topesc în flãcãri.../ Pot sã mai reînviu luminos din el ca/ Pasãrea Phoenix? Iar într-o variantã la Scrisoarea a V-a, lumina si libertatea sînt îngemãnate: Si-n acel moment de tainã cînd s-ar crede cã-i ferice/ Poate-ar învia în ochiu-i lumii cei antice,/ Si în sufletul lui tînãr oceanul ar strãbate,/ Ar da Soarelui luminã si libertate.
La fel, Dumnezeul iubirii îl smulge pe poet din neguri, din noaptea nefiintei: sufletu-mi în vecie-i atras de-a ta chemare,/ Din noaptea nefiintei înfiorat apare (De cîte ori iubito...); Atunci te chem; chemarea-mi asculta-vei?/ Din neguri reci plutind te vei desface? (Sonete, III). Ce asteaptã, ce cere iubitei poetul: noaptea candelã s-aprinzi/ Iubirii pe pãmînt. (Pe lîngã plopii fãrã sot).
De acolo, din Înalturi, Demiurgul risipeste din preaplinul sãu, peste întunericul existentei, Atîta foc, atîta aur/ s-atîte lucruri sfinte/ peste întunericul vietii/ Ai revãrsat Pãrinte (Luceafãrul – o variantã).
Ce-i inspiratia pentru poet, decît strã-luminare. O i-luminare ce leagã, dupã puterea harului, cuvîntul de cuvînt. Stim cu totii, la început era Cuvîntul si Cuvîntul era Dumnezeu si Dumnezeu era Cuvîntul. Acesta era întru început la Dumnezeu – asa cum scrie în Evanghelia dupã Ioan (1,1-5). Si tot aici aflãm: El era viata si viata era lumina oamenilor. Si lumina lumineazã în întuneric si întunericul nu a cuprins-o.
Din lumina oamenilor nasc cuvintele poetului, care se asazã în vers, versul în poezie si astfel adunate lumineazã inima.
Inspiratia este un dar al Muzelor, în viziunea lui Hesiod, poetul din Ascra, o solie a cerului pentru Platon care, în Ion, într-un pasaj din acest dialog ne spune: „Zeul care ia mintile poetilor, se slujeste de ei, asa cum se slujeste de profeti si de ghicitorii cei dumnezeiesti, pentru ca, ascultîndu-i, sã ne dãm seama cã nu acestia spun cuvintele vrednice de luare aminte, – ei, ale cãror minti sînt rãtãcite – ci cã zeul însusi e acel ce le rosteste si prin gura lor grãieste cãtre noi”. Viziune apropiatã de cea a filosofului atomist, care socoate talentul mai presus de trudnicul mestesug; încît, sever, Democrit alungã din Helicon pe poetii teferi la minte, precum propune Platon, mai tîrziu, dar cu alte motivatii.
Stagiritul, mai echilibrat, crede cã indivizii înzestrati cu darul armoniei si al ritmului, desãvîrsindu-si putin cîte putin improvizatiile, au dat nastere poeziei. Drept pentru care, în Poetica sa apreciazã mai potrivit darul poetic în indivizii armonios înzestrati decît în exaltati. Si Aristotel motiveazã: cei dintîi sînt fãcuti sã se adapteze oricãrei situatii, cîtã vreme ceilalti sînt iesiti din fire.
Horatiu se aratã încrezãtor si-n poetul înzestrat si în cel inspirat, cum aflãm dintr-o Satirã: „doar nu-i destul sã ticluiesti orice fel de vers, nici n-ai sã socotesti poet pe cine, ca mine, potriveste vorbe asemenea celor de toate zilele. Numai cui are însusirile deosebite, minte dumnezeiascã si gurã fãcutã sã cînte lucruri mãrete, numai aceluia se cuvine cinstea numelui de poet!”
Si totusi, înzestrarea, care-i harul dat de pronii, nu mai putin i-luminarea ce pogoarã peste poet sînt ca o luminã taboricã, strãlucitoare si fãrã umbrã, neagresivã, în totul beneficã. Numai asa poate fi poezia, cum spune Crezul, luminã din luminã pentru sufletele însetate.


Home