BUN VENIT IN EMINESCOLOGIE



 
 
 

                                                                                                                                                                                          Adrian VOICA


  De fiecare datã cînd un nume se adaugã pe lista impresionantã a eminescologilor, primele consideratii se referã la doza de originalitate specificã studiilor respective. Cãci nu este usor sã scrii despre Eminescu dacã intentionezi sã aduci elemente noi în hermeneutica (si asa destul de bogatã) ce i s-a consacrat.
Cu eseurile din volumul Dor si armonie eminescianã (Editura Institutului European, Iasi, 2000), Leonida Maniu trece cu brio acest examen imaginar în care spiritele sale tutelare sînt G. Cãlinescu, Mihail Dragomirescu, D. Caracostea si Tudor Vianu.
Ceea ce reuseste cu precãdere autorul este punerea exactã a problemei în eseurile respective si apoi gãsirea unor detalii care sã ilustreze convingãtor (sau cît mai convingãtor) punctul sãu de vedere.
Formatia sa de estetician este vizibilã în atractia constantã spre concepte, pe care le explicã si le diferentiazã în interpretarea poeziei eminesciene. Astfel, în eseul Un aspect al universalitãtii eminesciene: “dorul nemãrginit”, referindu-se la Scrisoarea I, plãcerea hermeneutului nu se reduce la abordarea textului eminescian, ci îl pune în raport direct, prin comparatie, cu atît de comentatul Imn al creatiunii din literatura sanscritã. “Dorul nemãrginit” poate reprezenta “starea de a fi a increatului” (p. 10) dar trebuie înteles si ca “centru al universului însusi” (p. 11). Între viziunea polivalentã a lui Eminescu si opera sanscritã Leonida Maniu descoperã numeroase puncte de contact care graviteazã în jurul conceptelor de kama si dor nemãrginit. Totusi, nu identificarea surselor conteazã de aceastã datã, fiindcã multi alti eruditi au fãcut-o înaintea sa (G. Cãlinescu, Cezar Papacostea, Amita Bhose etc.) ci perspectiva din care este  cercetatã Scrisoarea I. În acest sens, Leonida Maniu constatã cã existã o cosmogonie eminescianã, în cadrul cãreia dorul nemãrginit este expresia “dorului românesc amplificat de nemãrginirile cugetãrii si orizonturile culturii” (p. 20). Se explicã astfel locul lui Eminescu în universalitate, recunoscut nu numai de români, ci si de acei exegeti strãini care, pãtrunzînd adînc în opera sa, au vãzut în acest autor de geniu expresia cea mai înaltã a spiritualitãtii poporului nostru.
Pentru a sesiza mai bine legãtura dintre concepte este necesarã identificarea acestora. Aflate în interactiune, cele douã tipuri de dor asupra cãrora insistã Leonida Maniu se aflã mentionate chiar în titlul unui eseu, ca si cum autorul ne-ar atrage atentia cã existã o continuitate a demersului critic care trebuie perceputã întocmai. De la “dorul nemãrginit” la dorul de absolut se intituleazã eseul la care facem trimitere specialã. Aici. dupã succinte referiri la conceptia romanticã a devenirii, Leonida Maniu sesizeazã noutatea gîndirii eminesciene în aceastã directie. Dacã romanticii, în general, considerau spiritul drept forta supremã, Eminescu, atras de poezie dar si de profunzimile filosofice, considerã cã pe primul loc s-ar situa “aspiratia metafizicã a dorului, transformatã în energie creatoare universalã” (p. 23). Exemple culese din Scrisoarea I, Rugãciunea unui dac, Luceafãrul vorbesc despre “lipsa determinãrilor spatiale si temporale” (p. 24), despre o zonã greu descifrabilã în care coabitarea dintre haos si Demiurg este vag bãnuitã. În opinia exegetului, contradictiile de acest gen nu reprezintã limitele unei viziuni (poetice, în primul rînd), deoarece “nu se poate pretinde o teorie coerentã a începuturilor acolo unde conteazã numai coerenta intensivã si strãlucirea elanului vizionar” (p. 24). Cu toate acestea, o abordare detaliatã a chestiunii s-ar fi impus, mai ales cã ea permite si ordonarea cronologicã a ideilor care l-au determinat pe Eminescu sã substituie termenilor cu substrat filosofic (“haos”, “Demiurg”) pe cei cu încãrcãturã poeticã (“mamã”, “tatã”) dar care se referã tot la creatie. De asemenea, un aspect al originalitãtii gîndirii lui Eminescu îl formeazã substanta sintagmei “consmogonie eminescianã”. Firesc ar fi fost ca exegetul sã treacã dincolo de afirmatii, ca sã ajungã la interpretarea lor convingãtoare. Fiindcã – dacã nu este pusã sã ajungã în slujba unei hermeneutici care sã ambitioneze rezolvarea tuturor detaliilor semnalate –, eruditia nu depãseste pragurile peste care au mai cãlcat si altii. Leonida Maniu este posesorul unei întinse culturi, dar interpretãrile nu beneficiazã totdeauna de ansamblul cunostintelor sale. Asa de pildã, vorbind despre “suprematia dorului”, acesta se referã la spiritualitatea autohtonã care apeleazã la miturile crestine dupã ce frecventase altele, specifice unei “mentalitãti strãvechi”, ea însãsi “capabilã de a crea mituri” (p. 27). Desigur, lucrurile stau întocmai, dacã ne reamintim cã Blaga scrisese cîndva, în poezia Umbre din ciclul Moartea lui Pan, versuri încãrcate de idei asemãnãtoare: “Sub clopot de vecerne Pan e trist./ Pe-o cãrãruie trece umbra/ de culoarea lunii/ a lui Crist”. Dar referirile la mitologia româneascã se opresc la nivelul unor afirmatii exacte pentru eminescologi, însã greu de remarcat de cititorul mediu, dornic sã se instruiascã. Dacã, totusi, autorul a vrut sã se adreseze exclusiv specialistilor, atunci temele abordate depãsesc cadrul strîmt al unor eseuri scrise inteligent.
Din eseul pe care-l comentãm mai retinem ideea valoroasã cã lirismul eminescian, generat de “fascinatia absolutului”, este el însusi generator de “elanuri spre absolut” (p. 29) prin cele douã ipostaze ale dorului.
O judecatã de valoare, exprimatã lapidar însã expresivã prin adevãrul pe care îl contine, este aceea cã “Eminescu a trãit si a creat din perspectiva absolutului” (p. 31). Aplicatã la poezia testamentarã Mai am un singur dor si variantele sale, afirmatia mentionatã îsi dovedeste rodnicia, fiindcã actiunea integratoare în Marele Tot (spre care aspirã poetul) nu se poate realiza decît tinîndu-se cont de acest absolut. În eseul Poezia ca imagine a absolutului: “Mai am un singur dor”, de o remarcabilã densitate, Leonida Maniu se miscã dezinvolt printre concepte filosofice care, aplicate literaturii, se soldeazã cu nuantãri interpretative remarcabile. Chiar dacã au mai fost propuse paralele între aceastã  elegie eminescianã si capodopera Miorita, Leonida Maniu alege un detaliu comun – si anume spatiul sortit reintegrãrii. Autorul constatã cã preferinta poetului cult este “consecinta apropierii pînã la contopire (...), fapt fãrã precedent în lirica poetului, a celor trei moduri de existentã esentiale ale peisajului eminescian: marea, codrul si uranicul” (p. 37).
O paralelã Novalis-Eminescu pe tema integrãrii în absolut evidentiazã o barierã pe care numai poetul român o depãseste cu hotãrîre. Vizionarismul crestin, cu revelatiile sale mistice atît de evidente la Novalis, se rezumã, la lirica eminescianã, la “Propensiunea spre senzorial si concret” (p. 41). În acest mod, Eminescu se face ecoul miturilor autohtone, mult mai prezente în opera sa decît altele, de extractie strãinã.
Paradoxal aproape, înclinatia spre concret si senzorial este inexistentã în poezia Peste vîrfuri, în care “totul este vag, lipsit de contururi si miscat de elanuri subterane contradictorii sau asemãnãtoare, grele de indicibil” (p. 41).
O unitate a eseurilor din acest volum este realã, ideile decurgînd firesc unele din altele. Astfel, în eseul intitulat Armonia poeticã la Eminescu si Goethe, autorul reia unele idei din articolul anterior, pe care le dezvoltã creator. Vagul si nedeterminarea din Peste vîrfuri nu sînt vãzute ca simple efecte stilistice ale trecerii, ci ca expresie a stãrii poetice în care cerescul si teluricul se aflã într-o permanentã relatie dialogalã.
Comparatia cu Goethe, a cãrui poezie Wanderers Nachtlied este discutatã în legãturã cu eminesciana Peste vîrfuri, tocmai în aceastã directie e îndreptatã. Dacã pînã la un punct ele pot fi considerate asemãnãtoare, Leonida Maniu descoperã cã deschiderea cosmicã eminescianã indicã altceva decît “semnul unei lumi care se aflã în acord cu ea însãsi” (p. 63), – evident la Goethe. La Eminescu accentul cade pe interpretarea acelui freamãt al pãdurii, corespunzînd în sufletul poetului cu “vocile nedeslusite ale unei suferinte personale si impersonale” )P. 63) – ceea ce denotã nu numai întelegerea textului, ci si re-crearea lui, într-o manierã deopotrivã criticã si poeticã. De altfel, receptarea poeziei (mai ales) presupune si o dozã de creativitate care poate lua, în cazul liricii eminesciene, forme neprevãzute, adesea discutabile. În cazul lui Leonida Maniu surdina pusã propriei creativitãti este binevenitã, în sensul cã opiniile sale sînt credibile, iar nuantãrile obtinute satisfac, de cele mai multe ori, cele mai exigente spirite critice.
Insistenta cu care Leonida Maniu vorbeste despre romantismul eminescian, aducînd totodatã si probele cuvenite,  este grãitoare în privinta judecãtilor sale de valoare. Fãrã sã omitã modernitatea lui Eminescu, exegetul îi scoate în relief acestuia calitãtile romantice, pentru cã datoritã lor poezia sa si-a cãpãtat un loc binemeritat în lirica europeanã.
Raportãrile la literatura universalã, specifice tuturor studiilor care s-au scris despre poezia eminescianã, cunosc si în eseurile de fatã o dezvoltare apreciabilã. În Coincidente revelatoare, de pildã, declansîndu-si explicit intentia de a examina semnificatia sintagmei a învãta sã mori, Leonida Maniu recurge la unele concepte estetice întîlnite la Byron si August Wilhelm von Schlegel. Miza este, fireste, o nuantare exegeticã, – respectiv o altã întelegere a Odei (în metru antic). Revelatia mortii la autorii citati (dar neomitînd tineretea si poezia) capãtã la Eminescu un continut existential tragic, în care receptarea conditiei muritoare se asociazã unei suferinte metafizice – am spune structurale –, care-l individualizeazã pe artistul român printre ceilalti romantici europeni.
Si celelalte eseuri (Genezã si istorie, Genezã si iubire, precum si Adevãrata esentã a lui Hyperion sau O definire poeticã a geniului) se remarcã prin nuantarea unor puncte de vedere mai vechi, apartinînd unor eminescologi de prestigiu, români sau strãini, fascinati de vibratia inconfundabilã a lirismului eminescian.
Prin eseurile semnate de Leonida Maniu, eminescologia contemporanã cîstigã un hermeneut remarcabil, cu largã pãtrundere în poezia europeanã si în simbolurile ei specifice.


Home