Amalia VOICU
DIN NEANTIA ÎN INCONIA
Chiar dacã volumul de poezii al lui Raul Constantinescu, Neantia,
de la editura Signata Timisoara, 2002, apare în colectia Liliput, semnatarul
poeziilor ne invitã, cu o perseverentã demnã de invidiat,
într-o lume utopicã vastã, numitã, cu aceastã
ocazie, Neantia. Din cuprins fac parte sectiunile Neantia, Torsiunea obiectelor,
Inconia, Fereastra opacã.
Dacã, în volumul Aventurare în marele refuz, motivului
transcendent îi erau subordonate axial toate celelalte avînturi
ideatice, aici “refuzul” este depãsit, interdictia îndepãrtatã,
astfel încît se ajunge la un sentiment de saturare, iar intrarea
în Neantia, adicã în universul ce se aflã dincolo
de limita initialã, nu mai este un scop în sine, de vreme
ce aceasta e populatã cu “creaturi” dintre cele mai lumesti.
Poetul îsi permite, în acest caz, o pozitie nonsalantã,
mult prea familiarã fatã de Dumnezeu – Cu Dumnezeu umãr
la umãr: “Cu Dumnezeu umãr la umãr/ dintotdeauna pretutindeni/
aici si acum luptãm/ mereu sus pe mãri în cer pe baricade/
dusmanii-s tot mai multi ca frunza iarba/ cameleonicii serpi scuipînd
venin/ lumi împînzesc cu florile iadului/ ademenind unduind...”.
Familiarizat, dupã cum am spus, cu cele mai noi viziuni asupra poeziei,
inclusiv cea postmodernistã, autorul profeseazã el însusi
un atare tip de poezie, convins fiind cã fragmentarea, adicã
reflectarea realitãtii într-un mozaic recuperat din mai vechile
tãndãri ale oglinzii lui Narcis, este modul poetic cel mai
actual. Vom cita, nu numai fragmentar, ci în întregime, Fractalia-izvoarele
poeziei: “Lume imposibilã fractalia.../ plonjeazã albe lumi
prin negre lumi/ simfonii de curbe invizibile/ din loc în loc iubindu-se-n
noduri/ fire plase mingi de foc/ în spatiul pluridimensional neintuit/
neînchipuit // fragmente înfometate de întreg // în
continuã împreunare/ orgasme ale absolutului/ din neant se smulg
într-o clipã/ eternã/ ce le încheagã pe
toate // în cosmosul-alveolara-carte-în care se înfiripã
poemul”.
Iatã de ce toate lucrurile lumii noi apar contorsionate, ca în
sectiunea Torsiunea obiectelor, banda lui Möbius fiind desfãsuratã
ostentativ si în volumul anterior. Urmînd acest sens, paralel
cu tãrîmul Neantiei ia fiintã cel al Inconiei, univers
care are ca tintã concilierea exterior-interior, prin aluzii la iconic
si in-conic, univers în care, încã o datã, poetul
vrea sã etaleze unicitatea elementelor sale constitutive, descoperind
si fata si reversul acestora, în acelasi timp.
Tulburat, poetul trãieste, astfel, ek-staza si en-staza, simultan,
ceea ce pentru altii nu fusese posibil (versurile “planeazã floarea
vãzduhului”, “zodiacul ne dãruie vietii memorie” din Inconia,
respectiv Umbra umbrei). Leitmotivul se prelungeste în fragmentul de
volum Fereastra opacã, pe aceeasi axã deschidere-închidere
(“Ziditã la usi odaia aceasta/ doar cu o fereastrã opacã
de gheatã/ printre gratii priveste-n afarã”). Autosuficienta
este spulberatã, totusi, de zeitatea solarã: “pânã
rãsare soarele/ topind-o”.
Rãsuflãm, asadar, usurati, când poetul iese din starea
cam crispatã de reverie si intrã în cea a umorului balcanic
cotidian, condimentat cu piper românesc: Aventurile unui Pokemon –
“Uite un pokemon/ pe casa lui Filimon/ dansînd stînd în
cap/ cu mintea în protap/ si cu nasuflete un burete/ gîtlegãu
botine/ merge parcã vine în casã la tine/ cu litere latine
// s-avem pardon/ uite-un vînãt pokemon/ cãlare pe tirbuson/
survolînd un maidan/ cautã un taliban/ cu maidanez de pekinez”.
Raul Constantinescu iese, în acelasi timp, din starea de excesivã
interiorizare pe care o cultivase pânã mai deunãzi, acordã
neologismului functie expresivã si, dacã doreste sã
inverteascã limbajul, ca de multe ori, o face convertindu-l si investindu-l
cu putere creatoare de lumi (Neantia, Inconia).
POETUL-SCOICÃ
Odatã cu volumul Durerea perlei /Editura Astra-Nova, Brasov, 2001),
scriitoarea Ana Stan Popescu ne dezvãluie o fatã a poetului
care vrea sã ajungã mereu din strãfunduri cãtre
luminã. Întunericul se transformã în luminã
si printr-o tematicã insistentã ce cuprinde “lumina vorbitoare”,
lumina care tace, lumina care glãsuieste; cîteva felii de luminã
putem decupa din unele poeme – “soarele mã va prinde/ cu amurgul pe
drum” (Inefabila aventurã), “ferestrele multiplicã/ durerea
ochiului de sticlã” (În nefiintã). Însã
sã vedem ce spune poemul-pilot: “nu mai pot fi oarba/ dusã
prin labirinturi de o luminã rea/ în care ani de zile am crezut”
(Durerea perlei): se cristalizeazã aici un sentiment platonic, în
care elementul de referintã este o luminã de tip negativ.
Asadar, motivul luminii se naste dintr-o violentã fãrã
precedent – “un bocet de mierle îmi sperie glasul/ îmi sparge
fereastra” (Alt capãt privesc). Din aceastã manierã
de a privi lumea se proiecteazã si un titlu foarte transant Moartea:
“ea este însãsi groapa...”, “eu vã rãpesc din
prea multã iubire”.
Motivele secundare ale luminii, fereastra, ochiul, se dezvoltã în
poezii precum Nici casa ta: “ci însusi ochiul tãu/ era vrejul
calm/ ce înspre ceruri/ se ridica orbit/ de-atîta patimã...”,
Lacrimi de piatrã: “ochiul închis/ sub greutatea stelelor/ sub
multimea ierbii/ acoperã trupul tãu/ lîngã lacrima
pietrei”.
În prelungirea “ochiului de sticlã”, rece si voit obiectiv,
se aflã deseori vãzduhul (“O copilã/ îsi înaltã
privirea/ Si atinge cerul” – Primãvãratecã, “Apoi a
fost un cîntec despre întunericul/ care se lasã rostogolit/
pânã-n bratele mele” – Minciuna si ruga). Peste ochi se suprapune
luna, într-un periplu poetic care duce “dincolo de luminã”.
Pierdut în meandrele cãutãrilor si ale oscilatiilor între
întuneric si luminã, poetul pare a realiza un demers ne-unitar,
dar coborît la aceeasi scarã poeticã prin prezenta lui
dincolo (“din aburi ies/ dincolo m-adie mireasma unui flaut” – Din aburi,
ies). Starea poeticã ce rezultã din toate aceste încercãri
dramatice de a umple viata cu frumusetea poeziei este o stare predominant
elegiacã.
Stãpînite de aceastã ipostazã, poeziile Anei Stan
Popescu alunecã usor spre autoreferentialitate, devenind arte poetice
(Ecoul cerului, Starea de galben), unde sintagmele poetice sînt atinse
de o concretete maladivã: “frige carnea poemului meu”, “dealurile
de verbe”, “domeniu cu stele”. Deci, cu toatã aparenta discretie poeticã”,
poemele din Durerea perlei... suferã.
Poezia-suferintã este conotatia principalã a acestui volum,
frumusetea perlei însemnînd totodatã o ranã pentru
scoicã (citeste poet), idealul fiind “încarnarea în luminã”
(Aventura poeziei).
COMPARATIILE NASC NELINISTI
Dupã cãrtile care i-au apãrut, Oglinzile noptii si Chemarea
luminii, prin placheta cu titlul oximoronic Nelinistea macilor (Ed. Astra-Nova,
Brasov, 2002), Aurelia Rânjea continuã jocul poematic de autoare
care vrea sã ajungã pînã si la ultima picãturã
de sînge a poeziei si sã atingã niste utopici “maci albi
ai sufletului”. Desi macii sînt florile emblematice ale verii, totusi
poetul, prin forta fantezistã de care dispune, îi poate proiecta
într-o primãvarã eternã, când “sufletul
înfloreste primãvara” (am citat din Cuvînt înainte).
Ici-colo sînt presãrate, asemenea macilor, cîteva nuclee
simbolice, încãrcate de prea multã emotie – “Doar o candelã
tremurã/ Pe tãrm;/ Cea din castelul meu” (Vînt de iubire),
“Marea respirã adînc./ Se-nveleste cu aripile-i grele”. (Licãr);
“Iarna se destramã/ Ca un sal uitat într-un cufãr”. (Geometrie
nouã).
Falsa timiditate, ascunsã, uneori de locuri comune (“Ca pe-o icoanã/
Te strîng la piept” – Mama, “poetul se retrage/ În turnul lui
de fildes” – Turnul de fildes) este compensatã prin imagini mai îndrãznete
precum “Cu scînteia-mi de suflet/ Sã aprind dimineata!” (Scînteie
de suflet), “Încã mai tin în mînã/ Buchetul
de secunde/ Violacee al bunicii” (Focul copilãriei) sau “Inima mea
e ca o scoicã/ În acre, precum o perlã,/ E închisã
iubirea” (Marea din mine).
În schimb, ceea ce i se poate reprosa, cu blîndete, autoarei,
este abundenta tropului numit comparatie, întîlnit aproape în
fiecare poem (“Ca un strigãt, ecoul dorului” în Amãgire;
“Tãcerea... ca o rugãciune de Florii” în Confesiuni –
sublinierile ne apartin), comparatii care obosesc usor prin nota de explicit,
când, mai proprii ar fi fost metaforele, mai vii si mai potrivite cu
acea trudã prin care poetul, asemenea unei scoici marine, dã
la ivealã perla poeziei.
Pasiunea poeticã însã nu lipseste: ea este exprimatã,
dupã cum am mai amintit, în predilectia pentru anotimpurile
calde “Te-am cãutat si azi în umbra macilor” (Vara) si pentru
culoarea rosie – Femeia în rosu – “O vãd mereu/ Aprinsã
în singurãtate”.
Ne oprim aici, un pic epuizati de multitudinea de asemãnãri
pe care le gãseste poeta (uneori, cel putin 3 comparatii în
acelasi poem), cu încrederea cã ele sînt subordonate analogiei
din titlu – nelinistea macilor, cu atît mai mult cu cît asteptãm
sã se împlineascã urarea din Curcubeu, poeta fiind constientã
de menirea poeziei si a sa: “Poemele mi le asez/ Într-un curcubeu/
peste milenii”.
VOCATIA LUMINII
De la volumul anterior pînã la Chemarea luminii, Editura Astra-Nova,
Brasov, 2002, al autoarei Aurelia Rânjea, asistãm la o consolidare
destul de spectaculoasã a limbajului poetic uzitat. Expresia poeticã
se limpezeste si face loc, deseori, unor comparatii mai solide, în
care relatia de similitudine invocã termenii aflati în armonie
unul cu celãlalt. Sã luãm, de pildã, poezia Timp
alb: „Uneori timpul este alb;/ ca un vers;/ ca o statuie de marmurã./
În el, secundele/Tremurã-n frunze/ Apusul curge/ În sunet
de clopot.”
Nostalgia pentru Apollo se face simtitã si la nivel ideatic, si în
cel formal, dupã cum ne stau mãrturie poeme ca Cenusa timpului
(„...Eul a triumfat./ Ca o ramurã de mãslin,/ Sufletul meu
mlãdios creste./ Peste cenusa timpului, Necuprinsul din el/ Se îmbracã
în luminã.”), Nedumerire („Cuvântul stã în
umbra faptei/ Si se tînguie ca o trestie”), Simetrie („O mare de luminã
mã inundã/ Ca o alegorie a gloriei”).
Desi motivele luminii întrevãzute de autoare sînt, putem
spune, de acum clasice, eminesciene – oglinda, muzica, iubirea, linistea
–, dupã cum observãm si în Muzica lumii, Linistea lumii,
O mare dilemã, totusi, în lupta pentru armonizarea dintre fond
si formã, poeta e atrasã de mai vechile nelinisti si de simboluri
noi (amintind, uneori de Poemele luminii). Asa se petrece si cu Ritual trist
(„Usa Universului nu are cheie./ E aruncatã în noaptea timpului”)
sau cu Asteptare („În fiecare zi/ Sper sã primesc/ Un semn al
destinului./ Mã înspãimîntã/ Aceastã
mare tulburatã/ Si asteptarea mã trezeste.../ Pînã
si barca-i speriatã...”).
Eliminarea hazardului este premisã, sau, dacã vreti, miza de
la care porneste autoarea, dacã luãm în considerare atît
continutul, cît si substanta poeziei sale. Asadar versurile „Acolo
sus, Dumnezeu/ Nu joacã zaruri” (Nu joacã zaruri) nasc alte
versuri precum „Privesc întrebãtor/ Oglinda lumii./ Cu bratele
nu pot/ S-ating misterul/ Ascuns în ea, Cãci tare mã
orbeste/ Tãcerea ei.” (Tãcerea oglinzii); „Pe tãrmul
oglinzii/ Vãd nisipul curgînd/În secunde” (Izvorul fîntînii).
Îndoiala provocatã de întrebarea referitoare la natura
solidã sau fluidã a luminii genereazã, la rîndul
ei, oscilarea între diverse stãri poetice relevate prin unele
versuri mai pregnante: „Iar timpul se nãpusteste/ Asupra noastrã
ca un meteorit” (Provocare); „Natura învolburatã se revarsã/
Peste digurile imaginatiei” (Ideea), „Rîuri de plasmã spiritualã/
Curg peste lumina ostenitã/ Ca tînguiala vîntului/ În
bratele morii” (Nedumerire albã).
Versuri, versuri care, asa cum ne spune poeta, si cum ne face plãcere
sã credem, parafrazînd, se leagã unele de altele într-un
ADN poetic la capãtul cãruia se aflã Dumnezeu!
ELOGIU ELEGIEI
Titlul oferit de Ionut Tene volumului sãu de poezii, Elegie omului
simplu (Napoca Star, Cluj, 2002), pare demodat, însã, la lecturã,
observãm cã, de fapt, prima impresie, de vetust, este contrazisã
de aspiratia de a re-descoperi si a re-dimensiona umanitatea, dupã
tiparele personale ale poetului.
În aceste paradigme de gîndire si simtire se re-instaureazã
chipul lui Dumnezeu-Hristos si, implicit, dupã aceea, chipul Fiului
Omului – Vierii lui Iisus: “Via ce naste în ceturi/ seara de searã/
Iisus culegînd boabele din sîngele vinului/ Frunzã cu
frunzã/ Oamenii pe dealuri/ Toamna aceasta de culoarea mustului/ Fosnetul
de pelin al izvoarelor/ Cîntecul vierilor amurgind/ iarna Crãciunului/
Ultima oarã/ Ultima orã/ Toamna ruginind Cerul/ Cuiele din
Trupul Meu/ Doamne”. Este, în acelasi timp, o recuperare a timpului
sacru, amestecat prea des, în prezent, cu cel profan; acest lucru ni-l
spune, cel putin, al treilea vers din poem: “Iisus culegînd boabele
din sîngele vinului”.
Poetul a ales aceastã specie deoarece corespunde timpului evocãrii
– Elegie de toamnã (dedicatã poetului Dumitru Cerna) – “Se
lasã grea toamna/ ca o mãnusã de vînãtor/
pe ochiul îngãlbenit de moarte/ al cãpriorilor”. Din
acest sentiment al întoarcerii în timp este generatã,
desi nu ne asteptam, o senzatie de prospetime pe care o instalase definitiv
în poezie Nicolae Labis.
Toamna este anotimpul obsedant în acest volum al lui Ionut Tene si
ea înseamnã nu numai sfîrsit, ci si început, un
început al sfîrsitului. Erosul si thanatosul se contopesc în
pledoaria poeticã imagisticã si capãtã o nuantã
crestinatã: “Numai mîna ta/ sînge prelins din cuiele lui
Iisus” (Mîinile ei, mîinile tale). Anotimpul de care aminteam
desfãsoarã multiple nuante catabazice, periplul poetic reprezentînd
mereu o coborîre: Cãlãtorie spre sud – “Drumul spre sud
e drumul/ spre Drum”. Drumul este un “accesoriu” firesc în bahajul
omului simplu: “palmele mele/ navigheazã asemeni lui Ulise/ tãrîmul
uitãrii”.
Uneori, omul simplu trebuie sã fie despovãrat si de grijile
pe care si le face fatã de limbaj: poeziile lui I. Tene iau cîteodatã
aspectul unor incantatii primordiale – Cinã bunã: “Poftã
bunã/ Viatã bunã/ scîrtîie a zgurã/
blestematã veche runã”; Iubire de o Lunã: “Sînii
tãi ne-ncruntã vise/ pulberea de drumuri ninse/ Lunã
plinã plin/ Pelin”.
Dumnezeu este vãzut în ipostazã androginã, pentru
a augmenta, cu un dor în plus, aspiratia spre cel Multdorit: “Dar ce/
Numai Tu/ Singura mea iubitã/ Tu pescãrus tremurãtor/
peste valurile izbite de stîncile mãrii” (Dor de Odin) sau “Dã-ne
Doamne/ Doamne/ Sufletul de Doamne/ Domn...” Dacã invocãm iarãsi
perechea eros-mors, autorul preia unele influente contemporane, cu aluzii
privind la petite morte: “Moarte, tu/ fecioara vietii mele!” (Invocare).
“Ahtiat”, la modul poetic, dupã trecut, ca formã de eliberare
de prezent, autorul mai observã însã si realitãtile
care trec pe lîngã el – Troleibuze: “Oamenii plezneau asemeni/
boabelor de mazãre în pãstãi/ Troleibuze pline
de nebune/ viata fãrã pic de glume”.
Elegie omului simplu este plasatã la sfîrsitul cãrtii,
ca un avertisment – “Omu-i simplu/ bãtãtura/ Blocului de zei/
Sfintirea/ Vorba-i sînge/ Învierea/ Scîncet pe asfaltul
rece/ Glasul rotilor de tren”. Dacã elegiile poetului sînt legate,
etimologiceste, de plînsul omului simplu prin anumite valente incantatorii,
atunci ele îsi ating scopul cu prisosintã.
MELANCOLIE DE VULCAN DE HORIA ZILIERU
În acest numãr al revistei noastre, încercãm sã
prezentãm volumul de poezii al lui Horia Zilieru, Melancolie de vulcan,
antologie apãrutã la Editura Junimea, Iasi, 2001.
Evolutia artisticã a poetului e urmãritã în nu
mai putin de 18 sectiuni.
1) În primul rînd, în Florile cornului tînãr
(1961) constatãm o poezie cu tente blagiene, contaminatã de
un imagism puternic: “Departe-acum în toamna cu petunii/ tu ai plecat
cu soarele-n amurg/ lovesc în ceatã plopii si lãstunii/
cu fosnet de tafta sub geamuri curg” (Interior).
2) Masca purtatã în Orfeu îndrãgostit (1966) este
croitã din panteism si panmuzicalitate, asa cum se contureazã
în Orfeu îndrãgostiti (poezie dedicatã lui Eugen
Simion) – “Grîul din mit se macinã sub tãlpi/ (ce mori
de vînt în craniu umblã lin!)/ si erinii pe umãrul
mai jos/ cu clont si gheare sfîsie destin” si în Eurydice – “Duhul
rãpit învinuie cu faguri/ de îndoialã lave reci
se cern/ între-nvieri si moartea scrisã-n praguri/ si strig
la jumãtate de infern”.
3) Unele imperfectiuni ale dictiunii poetice anterioare sînt corectate
în Alcor (1967), sectiune ce împrumutã, probabil, numele
programului si al societãtii de criogenie, de “mumificare” la temperaturi
negative a celor ce cred în reînviere... Nostalgia coborîrii
în infern, în care era implicat ca personaj liric Orfeu, se transformã
în melancolie provocatã de regressus ad uterum, de copilãrie,
ca sansã a uitãrii mortii, în poeziile Aproape de copilãrie,
Ninge naiv – “Neagrã-i zãpada în care (o datã...)/
înger de pazã zideai/ dintr-o noapte/ semn sã ridice
soptindu-si streinul/ – o puritate”; “ninge naiv cu suflet de poet/ pe toamna
fãrã foi si porti de bal/ muze-adormite-n calcarul regret/
gem insomnii de ierbi pe chipul pal”. Fiorul frigului, înteles ca depersonalizare,
este relevat fie prin nuclee de interes poetic precum zãpada, fie
prin perechi antonimice ca în Amon-Ra.
4) Oscilînd constant, asemenea unui vajnic mãsurãtor
al scurgerii timpului, poetul se refugiazã, în sectiunea Iarnã
eroticã (1969), la celãlalt pol al existentei, recuperînd
totusi ecouri din Alcor. Aceastã parte reprezintã o “Cîntare
a cîntãrilor” autohtonã, cuprinsã în imnuri
care se numesc, firesc, conform explicatiilor precedente, Rug, Hymerã
în iarnã, Iarnã strãveche, Tragica muzã,
Tu. Vom cita din prima si din ultima – “Subt rîu de roze mari în
izbãvire/ arde un rug în tragica zãpadã/ un craniu
alb pe vinovate lire/ din gîturi lungi de lebãdã eladã”
si “Foc de pãduri la tropice în vin/ capcane blînde seva
adormitã/ si limba un sãrut de sulamitã/ în ocna
jurãmîntului divin”. Se observã, într-adevãr,
o evolutie liricã, deoarece de la voit percutanta imagine oximoronicã
a “rugului în zãpadã” (!) se ajunge la sensuri mai subtile.
5) Cu Umbra paradisului (1970) se deschide o nouã etapã si
este legitimatã vocatia de nostos, adicã de fiintã care
se întoarce mereu la patria supremã, fie ea numitã “rai”
sau poezie. Se pare cã umbra paradisului, a amintirii, se proiecteazã
pe toate lucrurile pãmîntului (Umbra paradisului, Exil cu eros,
Fiica Somnului, Subt cenusa stelei în Zamaragdia, Litanie de somn).
Aceste lucruri capãtã astfel o dozã acutã de
idealitate – “Spre gura mortilor cu strinse sere// unde pãcatul vechi
serbeazã nuntã/ aplec golite vase efemere/ si coardele vibreazã
vocea sfîntã”; “Pe pînza mortii acul îmi aratã/
un pod de-argint spre rîul de petale/ cu corbul calc pe tobe si chimvale/
subt coapsa ta de muguri apãratã”; “Vapori religiosi tîrãsc
pe buze/ imagini duble pânã-n tristul os/ divinitãtii
fãrã de chip difuze/ om-soare si femeie/lunã jos”; “Femeie-fruct
ce sîmburi fug de tine/ cu serpii în grãdina diafanã?/
mã uit prin prundul rosu printr-o ranã/ pe scara ridicatã-n
vãmi virgine”.
6) În acest ritm, al ciclului vital ce include atît bãrbatul,
cît si femeia, intrãm în interiorul semnificatiilor din
Nuntile efemere (1972), fragment dedicat, desigur, pãrintilor: “Mamei
mele, Ana —————- tatãlui meu, Marin”.
7) Între Nuntile efemere si Cartea de copilãrie (1974) trecem
usor de la balare – cîntec si joc, la ludus – joc pur si simplu! Din
pãcate, avem doar un poem, cu reverii din La fontaine, prin care sã
ilustrãm acest lucru: “Parcã ieri/ alaltãieri/ spicul
sã mi-l treiere/ spicul nalt de grîul grai/ m-a trezit un greiere/
în siac de putregai”.
8) Din Zmaragdia poposim în Australia (1975), alãturi de sufletul-migrator
(sau emigrant?) al poetului care îsi manifestã l’amour courtois
în poeme precum Doinã pe calea robilor – “Roza —————— Doamnã
de onoare/ bînd a mortilor suflare/ mi-a secat mireasma gintii/ si
scînteile divine/ sunã spatiul suferintii/ prin cenusile din
mine”; Sãrbãtoare – “Strãvechi amoruri intrã-n
armonie/ - am fost si eu acolo pur odatã/ azi roza între sîni
decapitatã/ cãldura îngerilor morti învie”; Marele
foc – “si orice os golit de trista lavã/ pe cineva de dincolo întreabã:/
- fixatã-i lumea? Viermele în grabã/ îsi trage-n
rozã gingasa epavã”; Elegie – “Era mugure sãmîntã/
înfãsatã-n suferintã/ cu bãtaia patimii/
din pruncia lacrimii/ ca o roabã basarabã”; Romanul rozei –
“În rozã-i templul nostru pe vecie/ o pasãre (numitã
vierme) doarme/ în leagãnul semintei fãrã arme/
si forta crimei albe din pruncie”; Suflet palid etc.
9) Tema principalã în FIUL LUI EROS si alte poezii (1978) este
senzualismul erotic, asa cum remarcã si Eugen Simion si Martin Popa,
amor concupiscentiae, dar si amor benevolentiae, ultima categorie fiind transmisã
si prin intermediul procreatiei. Ne retin atentia, din aceastã suitã,
poemele Cu toate corzile, Viata într-o dragoste, Valea fiilor, Rod,
Umbra semãnãtorului s.a.
10) Dacã, de obicei, Narcis se invocã în asociere cu
imaginea poetului, si cu toate cã idolul liric al autorului este Orfeu,
din cînd în cînd cele douã ipostaze se contopesc,
asa ca în Oglinda de ceatã (1979).
11) Maximum de poeticitate credem cã se gãseste la Horia Zilieru
în Orfeon (1980), patria poetului.
12) Addenda la un fals tratat de iubire (1983) este, dupã cum reflectã
chiar denumirea, încã o încercare de poetizare în
stil asemãnãtor cu cel din Orfeu (vezi Endheduanna – în
lecturã proprie ultima vamã – sau lamento pentru femeia sfîntã
pânã la moarte).
13) Ca un cavaler rosicrucean al zicerii poetice, scriitorul nostru se întoarce
la Rozã eternã (1984), pe care o mai întîlnisem
si în alte poeme.
14) În mod natural, urmãtorul ciclu se intituleazã Doamna
mea, eternitatea (1987), în paradigmã voiculescianã.
Dãm aici peste tot soiul de bufonerii lexicale, ca în poezia
Anton Pann. Poetul nu se opreste din jocul poematic, ci continuã eretic/erotic
în Colind, un colind pãgîn, de altfel.
15) Fulgerul si cenusã (1989) si 16) Doamna cu sonetul sunt legate
între ele prin ultima poezie din primul din cele douã cicluri,
poezie care dã titlul celui de-al doilea ciclu.
17) Mirii paradisului pierdut (2001), nu încape îndoialã,
creeazã o sintezã între sectiunile de început si
cele dedicate “nuntirii”.
18) Regretãm cã, din Inedite (2001), nu avem decît una
si asteptam sã surprindem ineditul celor viitoare.
În greceste, anthos semnificã floare; aceasta înseamnã
cã volumul antologic Melancolie de vulcan, avînd vreo 400 de
pagini, este un adevãrat florilegiu, nutrit cu lava poeticã
si cu nostalgie, si poate cã nu comitem sacrilegiu, apropiindu-ne
prin lecturã de acest “vulcan” numit poet, pe care cititorul nu trebuie
sã-l trezeascã decît cu grijã...
POEZIA ROMÂNÃ ÎNTRE MILENII DE GEO VASILE
La Editura Dacia, Cluj-Napoca, 2002, a apãrut Poezia românã
între milenii, Dictionar de autori, de Geo Vasile, în colectia
“Discobolul”, al cãrei coordonator este Stefan Borbély. cartea
are 321 de pagini si prezintã pe copertã un frumos desen al
cãrui continut este trecerea omului prin templul cunoasterii, construit,
la figurat, din cãrti, o reprezentare ce aduce aminte de frumoasa
bibliotecã din Alexandria, dar si de cea nouã, modernã,
care s-a re-zidit în acelasi oras.
Volumul scos la numita editurã are douã secvente: una introductivã,
mai scurtã, a articolelor privitoare ele însele la lucrãri
de anvergurã, dictionare, istorii si antologii, precum Antologia poeziei
române în secolul XX, în viziunea si traducerea lui Marco
Cugno, Istoria criticã a lirismului bucovinean, Antologia poetilor
bãnãteni; o alta, mai amplã, care include 107 nume de
autori, din care am selectat cîteva, nu neapãrat realizînd
un top poetic – Constantin Abãlutã, Florenta Albu, Adrian Alui
Gheorghe, Daniel Bãnulescu, Ruxandra Cesereanu, Ion Chichere, Aura
Christi, Ioana Crãciunescu, Simona Grazia-Dima, Stefan Augustin Doinas,
Ioan Flora, Gheorghe Grigurcu, Cleopatra Lorintiu, Angela Marinescu, Gellu
Naum, Anais Nersesian, Nicolae Panaite, Marta Petreu, Aurel Rãu, Florentin
Smarandache, Marin Sorescu, Cassian Maria Spiridon, Liviu Ioan Stoiciu, Arcadie
Suceveanu, Nicolae Tone, Matei Visniec, George Vulturescu.
Titlurile propuse de Geo Vasile fiecãrui articol sînt în
“cifru metaforic” si desconspirã pozitiv, caracterizînd sintetic
activitatea literarã a scriitorilor inclusi în dictionar, chiar
si celor care au auzit mai putin de unele nume – Îngerul cãzut,
pseudonimul poetului, Debutul unui amant totalitar, Combustia clipei de gratie,
Poezia tare de înger si demon, Ceaiul desvrãjirii, Reciclarea
hazardului, Voluptatea imperfectiunii, Kamikadze: arenã sau altar,
Homeopaticã, ludicã stupoare – titluri corespunzînd poetilor
Adrian Alui Gheorghe, Daniel Bãnulescu, George Chirilã, Ioana
Crãciunescu, Cleopatra Lorintiu, Gellu Naum, Florentin Smarandache,
Cassian Maria Spiridon, Matei Visniec.
Îngãduitor si surprinzãtor în acelasi timp, autorul
doreste sã afle cine a mai rãmas în poezia de dupã
fundamentala, îi zice, “ruptura” (chiar asa!), înainte fiind,
bineînteles, optzecistii. În Posfata numitã Autori, directii
si sensuri în poezia de azi apare o altã întrebare care
a stat la baza dictionarului si anume: “Care sînt individualitãtile
poetice ale prezentului, din mantaua cãrora se contureazã principalele
directii ale poeziei de mîine?!
Directiile pe care le subliniazã însusi autorul Geo Vasile sînt
cele descrise de scriitori precum Gellu Naum, Stefan Augustin Doinas, Geo
Dumitrescu, Virgil Mazilescu, Marin Sorescu, Aurel Rãu, Dan Laurentiu,
Cezar Ivãnescu, C. Abãlutã, Grete Tartler, O. Doclin,
Mircea Bârsilã, Iolanda Malamen, Nora Iuga, Angela Marinescu,
Ioana Crãciunescu, Ioan Tepelea, Dimov, Daniel Turcea, Marian Drãghici,
Adrian Popescu, Vasile Dan, Stefan Ioanid, Nicolae Popa, Marin Mincu, Ioan
Flora, George Vulturescu, Ion Stratan, Liviu Ioan Stoiciu, Pavel Susarã,
Adrian Alui Gheorghe, Cassian Maria Spiridon si multi altii.
Unii dintre acesti poeti au un rol de “diafragmã”, cãci atunci
când rostesti “poezia românã între milenii”, te
gîndesti la un prag, iar simbolistica pragului detine douã laturi
contrarii, dar nu contradictorii: conteazã nu numai faptul cã
se iese dintr-un spatiu, cît mai ales cã se intrã într-altul.
Într-adevãr, surprinde putin faptul cã sînt omise
unele nume precum Ileana Mãlãncioiu, Mircea Ivãnescu,
Ana Blandiana, Mircea Dinescu, Mircea Cãrtãrescu, Mariana Marin
etc. si cititorul îsi poate pune, la rîndul sãu, întrebarea
“de ce lipsesc acesti poeti?”, iar rãspunsul partial stã si
în motivatia dictionarului de a se prezenta ca ceva cu totul si cu
totul nou si foarte plin de vervã.
Faptul cã etichetele puse si propuse, mai bine zis chiar articolele
cãrtii, abundã în sintagme substantivizate, este si o
dovadã a altui fapt, cã volumul de fatã se vrea o lucrare
plinã de substantã, cum nici nu poate fi altfel ca sã
reprezinte ceva consistent la trecerea dintre milenii.