Amalia VOICU
POEZIA MARAMURESULUI
Este en vogue, acum, ca poetii sã fie grupati pe zone geografice:
existã astfel colectia Poetii urbei, care cuprinde Poetii Clujului,
Poetii Sãtmarului, Poetii Botosanilor etc.
Am selectat dintre Poetii Maramuresului pe Ion Bogdan, ªtefan Cãmãrasu,
Vasile Muste, Gheorghe Pârja, si pe Echim Vancea. Sînt “poetii
unei zone”, nu crepusculare, ci uniti printr-o obsesie colectivã relativã
la zei (în cel putin cîte o poezie a fiecãruia din acesti
poeti se face apelul la zeu), obsesie care face parte din nostalgia acelui
“Dumnezeu a murit” si care se concretizeazã, în epoca post,
post, postmodernistã, dupã atîta post (!), în inevitabila
întoarcere la adevãratul Dumnezeu.
Coordonatorul colectiei ne avertizeazã, în continuare, cã
“desi poate fi receptatã drept o colectie restrictivã (prin
arealul de lirism dispus geografic), nu îsi propune sã formeze
tipologii, nici sã închege o unitate stilisticã, ci sã
mizeze pe deplina individualitate a poetului citadin”.
*
Pentru Ion Bogdan, Spatiu posibil, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 2002, avem
o microantologie de autor împãrtitã în capitolele
cerb alb, spatiu posibil, zoon politikon, mileniu provizoriu, memoria Sfinxului.
Prima parte, cerb alb, este alcãtuitã din versuri “obstructionate”,
dupã cum aflãm din “note biografice”, volumul cu acelasi nume,
obtinînd, în 1976, premiul Editurii Albatros. Autorul sãu
este si coordonatorul unor reviste efemere din spatiul Timocului si al Tisei,
dar eternizate prin intentie.
Ion Bogdan (Dumitru Iuga) este “un elev al lui Lucian Blaga de la care vine
ideea de a sacraliza natura”, practicã “o poezie însufletitã
de ethos vizionar si uman”, poeziile sale fiind “meditatii calme într-un
peisaj de reverie interioarã, exprimînd un sentiment perseverent
de identificare cu valorile morale”, dupã cum citim în “Referintele
critice” din final.
La acest poet distingem o tendintã cãtre universal, ea putînd
fi bãnuitã si din intercalãrile paratextuale – citate
din Elytis, “pentru cã poezia ne dezvatã de lume”, din Rilke,
“Trãiesc acum când veacu-i pe sfîrsite./ Simt suflul unei
file mari ce-adie/ Pe care eu si tu si Domnu-o scrie/ ªi mîini
strãine o întorc grãbite”. Din Rilke si poetii germani
vin si reverberatiile autumnale din autumnalã, nostalgie, aripile
toamnei, pastel de toamnã, cum vine toamna. Adept al relativismului,
scriitorul Ion Bogdan se dovedeste a fi un blînd rãzvrãtit
al poeziei: “împart/ adevãrul/ între/ real/ si/ iluzie//
nicicînd/ realul nu/ va/ fi/ mai/ adevãrat/ ca/ iluzia// cea/
sigur/ pre/ vestitoare” (mc2).
*
ªtefan Cãmãrasu scrie Turnul înclinat al zilei,
la Editura Universitãtii de Nord, Baia Mare, 2000, o carte în
care se profeseazã o sensibilitate francã, dacã se poate
spune asa, fãtisã. În 1974, se spunea despre el: “Cînd
i-am citit primele versuri a fost pentru mine o bizarerie. De unde atîta
viatã la numai douãzeci si unu de ani, de unde atîta
experientã existentialã condensatã într-o singurã
fiintã si la o vîrstã care marcheazã, în
mod obisnuit, abia începutul unei personalitãti” (Ben Corlaciu,
“Luceafãrul”). Aceastã sensibilitate îsi lasã
amprenta în poeme precum Cer (“Rãmîne mereu cer deasupra
noastrã/ oricît l-am irosi spãlînd viori,/ mai
pierdem cîte o pasãre mãiastrã,/ mai zboarã
neprimite cirezile de ciori”), Cînd poezia, Am fost un visãtor
precoce, Îmblînzitorul de cuvinte, Comparatie cu albina, Fãrã
titlu, Acuma, când pe apa serii, Ca sã fie cuvintele, Mi-e limba
ca un tun în gurã, Totdeauna Manole, Întîlnire pe
hîrtie.
Scriitorul ªtefan Cãmãrasu, ca mai toti maramuresenii,
se întoarce la tãrani, pe care nu se sfieste sã îi
numeascã întocmai. În schimb, fatã de altii, este
marcat de un surplus de continut, pe care încã nu reuseste pe
deplin sã îl îmbrace în formã, asa cã
vesmintele lumii sale poetice devin neîncãpãtoare. Sã
dãm, în cele din urmã, un exemplu: “Cad lacrimi din ochii
luceferilor,/ în palmele mele roua e din luminã,/ treziti-vã
si vedeti cum plîng luceferii/ când cocosii cîntã
sã-i stingã”. În vreme ce poetul îsi alege astfel
de elemente, cititorul trebuie sã fie atent la metafora frumosului,
dar periculosului, “turn înclinat”, de fildes, al poeziei.
*
Cu volumul Înstelarea frigului, Editura Cybela, Baia Mare, 1997, poetul
Vasile Muste a obtinut un premiu la Festivalul International de Poezie de
la Sighetu-Marmatiei – 1996. Dupã cum vedem, poetii maramureseni,
chiar dacã nu sînt cuminti ca atitudine poeticã, aproape
toti sînt premianti... Am citit cu interes poeziile si ne-am aplecat
îndeosebi asupra urmãtoarelor – Bibliografie selectivã,
Lemuria, Vînzãtorul de icoane, Cimitirul Sãracilor, Stele
pe Tisa, Oras cu biserica neterminatã, Haiku, Apelul de searã,
Împãcarea cu mine, Duminica în zori, Vis cu maci.
Poetul re-creeazã Maramuresul, plai de basm si de suferintã,
aducîndu-ne aminte de locuri pe care le stim, Sighet, si de locuri
pe care le putem vizita prin intermediul privirii lirice, cum este Cimitirul
Sãracilor, de lîngã Sighet, loc de unde se încearcã
sã se reconstituie identitatea si alteritatea noastrã, ca sã
nu ne “alterãm” ca români, sau, mai rãu, sã putrezim
pe vecie. Ne mai înveseleste poetul cu poeme precum Vîntul de
martie si plutoane de frig, pe care îl redãm integral: “în
numele cui îsi îngãduie merii speranta/ mîine plutoane
de frig vor face de gardã-n grãdinã/ cînd va veni
primãvara pentru cîti au murit/ copacii rãmasi vor striga
sã se facã luminã// sau va fi doar o tãcere pãtatã
de verde/ în grabã zvîrlind peste trunchiuri cearsafuri
de var/ sã nu bãnuiascã nimic despre toate acestea/
vîntul de martie betiv si curvar// si nu-i mai îngãduiti
sã muste de sfîrcuri/ tinere ramuri-ajunge desfrîul-si
ziua sã cînte pe dig/ în numele cui îsi îngãduie
merii speranta/ sau revocãm retragerea plutoanelor noastre de frig”.
Poetul îsi permite un soi de veselie sarcasticã, fiindcã
nu degeaba trãieste într-o zonã a nordicului “frig înstelat”
si nu tocmai departe de Cimitirul Vesel din Sãpînta, unicul
tintirim din lume unde poti citi, fãrã eratã si fãrã
erori, de pe cruci, varianta adecvatã a Eccleziastului, apocaliptic
si mustind de voios carpe diem, deopotrivã.
*
Un alt maramuresean de exceptie, distins cu mai multe premii printre care:
Premiul revistei “Tribuna” pentru poezie pe anul 1987, Premiul Uniunii Scriitorilor
din România la Festivalul International de Poezie de la Sighetu-Marmatiei,
Premiul “Nichita Stãnescu” al Seriilor de poezie din Desesti, este
Gheorghe Pârja, initiator, de asemenea, de numeroase publicatii literare.
Radu G. Teposu apreciazã despre acesta cã “desi prin venele
poemelor lui Gheorghe Pârja mai curge un suvoi subtire din sîngele
traditionalistilor, sunetul pur al modernitãtii izbuteste sã
înfrîngã cliseul, tot astfel cum picãtura de apã
gãureste piatra. În urma acestei tenacitãti sfredelitoare,
numai bijuterii naturale: imagini somptuoase, cristaline, precum florile
de minã”. Într-adevãr, poetul nu s-a despãrtit
îndestul de Valea Mãtrãgunii, spatiu al acelei “la belle
dame sans merci” – atropa beladona, denumire care ne induce în auz
versurile populare “mãtrãgunã”, doamnã bunã”,
dar si epifania lui Atropos, ultima dintre cele trei Ursitoare-Parce, care,
dupã ce celelalte douã au desfãsurat firul vietii, îl
taie definitiv si fãrã milã. Asa stau lucrurile în
Cartea din valea Mãtrãgunii, apãrutã la Editura
Echim, Sighetu-Marmatiei, 2000, o carte în care percepem într-un
fel aparte poeme ca Elegie din Valea Mãtrãgunii, Învinsul
din bãtãlia cîstigatã, Orasul de brumã,
Un tren în provincie, Îngerul rãtãcitor, Inima
lui Chopin, Crucea de luminã, O pace esteticã, Steaua de noiembrie.
Poposim în luna lui noiembrie, luna în care facem si noi reflectii
pe marginea acestei cãrti – “Eu urmãream pe cer steaua de toamnã/
Gata coaptã ca o gutuie/ Un armistitiu între cer si pãmînt”
si asemenea versuri soptesc cititorului, “mon hypocrite semblable”, sã
fie cu luare aminte, asa cum ar fi cu mãtrãguna si sã
deguste cu atentie, în doze mãsurate, din poezia lui Gh. Pârja,
amestec de imbold retoric si tensiune potolitã.
*
Ultimul poet, numai în ordine alfabeticã, de care ne vom ocupa,
este Echim Vancea, cu al sãu volum de poezii Mîta pe spini,
ce apare la Editura Limes, Cluj, 2001; cartea are un titlu ludic-luciferic
si prilejuieste în acest fel, cititorului, o pozitie de lecturã
usor incomodã. Ion Pop ne ajutã sã ne redresãm
din perplexitatea initialã – “Sub un titlu jucãus si ironic,
Echim Vancea scrie, de fapt, versuri grave si foarte concentrate în
expresia lor metaforicã, împinsã uneori pînã
în pragul unui fel de ermetism (...). Cu cît înaintãm
spre mijlocul volumului, ajungînd îndeosebi la paginile ce poartã
titlul jurnal, limbajul îsi gãseste libertãtile, împrumutînd
sprinteneala expresiei cotidiene, se dedã intertextualitãtii,
repune în drepturi o ironie rafinat aplicatã locului comun,
noteazã, cu o anumitã detasare, derizoriul”.
Pisica, pretextul cãrtii, are conotatii pozitive, date de o anumitã
simetrie a corpului sãu, si conotatii mai mult sau mai putin negative,
senzualitate si erotism. Ea e pusã sub semnul a trei butade – “Douã
lucruri sînt perfecte pe lume, din punct de vedere estetic – ceasul
si pisica” (Emile-Auguste Chartier), “De-ar fi-n lume-un sat de mîte,
zãu! cã-n el te-as pune vornic...” (Mihai Eminescu) si “Pisica
are prea mult spirit ca sã nu aibã suflet” (Ernest Menault).
De aceea Echim Vancea este un fel de maestru recunoscut de destul de multi
alti poeti maramureseni, gratificat fiind cu titlul si apelativul “castelane”.
Existã la el o zicere mai mult ceremonioasã, chiar si atunci
cînd întocmeste un jurnal poetic, din care, spre final, spicuim
– “doamne nu-i uitare pe care sã nu o-nveti/ din urmã frigul
mã pãtrunde usor si grãbit/ nu se vãd urme de
vii ci doar cel mult/ de negutãtori de vreme si zîmbet umbrit./
nu lipsesc cei pe care din altã lume-i ascult” (20 septembrie a.c.**).