MÃSURA CREDINTEI SI CREDINTA MÃSURII ÎN
VERSURILE LUI NICHIFOR CRAINIC
Cunoastem cu totii faptul cã poetul Nichifor Crainic, desi si-a
“scris”, dacã se poate zice asa, multe din poezii în închisoare,
a avut o mare grijã pentru redactarea ulterioarã a scrierilor
sale, dovadã fiind si poemul Ucenicul, care a cunoscut cel putin
trei variante, deosebindu-se din acest punct de vedere de creatiile lui
Radu Gyr.
CHIPUL SI ASEMÃNAREA POETULUI
Faptul cã vîrsta lui Hristos este scrisã intentionat
gresit din punct de vedere ortografic în titlul volumului de poezii
Treizecisitrei este scuzat de nevoia de întregire a fiintei personale
a poetului Ioan Cioba, care la aceeasi vîrstã cu vîrsta
de tainã a Mîntuitorului, compune poeme cu tentã religioasã,
fin topitã în cuprinsul cãrtii asa dupã cum
putem citi: “mestecenii albesc/ împãcarea/ Dumnezeu aprinde/
bulgãrii din/ gutuiul cunoasterii/ se lasã/ seara”.
ALB SI NEGRU ÎN “NOPTI LA VIISOARA”
În afara faptului cã ne prilejuieste o desfãtare
prin prezentarea graficã deosebitã, în pagini cu nuante
alternative de gri si alb, aproape ca un element de paratext, cartea Nopti
la Viisoara de Ioan Cioba, apãrutã la Napoca Star, ne oferã
si satisfactii de ordin literar.
“COCHETÃRIA CU FULGERUL” SAU JOC PERICULOS CU MUZA INSPIRATIEI
Micul volum Cochetãria cu fulgerul de Nicolae Sârbu poartã
un titlul oximoronic si autorul are o anume preferintã pentru acest
trop încã de la începutul cãrtii, în poezia
Unde sã te caut?: “si intri cu zãngãnit de cirese”,
si pînã spre sfîrsit în Ora exactã a derutei.
Rezultã, astfel, de aici, si o predilectie pentru o stare ostentativã
in absentia, subliniatã în special în poezia Nu sînt:
“Nu sînt, vreau sã fie clar/ pentru nimeni azi pe planetã”.
CINE LOCUIESTE ÎN CAPITALE CELESTE
Devot al oximoronului, Nicolae Sârbu, pãstreazã
si în Provinciile cerului un fel de afectare plebee care provine
din faptul cã este totodatã si publicist.
ASCULTÎND CEASORNICUL ÎN BAIE SI PURIFICAREA DE TIMP
Este destul de dificil sã ne dãm seama de ce volumul Ascultînd
ceasornicul în baie de Nicolae Sârbu poartã acest titlu.
Poate fi vorba de o purificare de timp prin poezie, cu atît mai mult
cu cît apare si subtitlul facil, însã fals facil, de
fapt grav, 77 de poeme pres. Ori poetul încearcã sã
ne ducã “cu presul”, ori sub “pres” (citeste poezie!) se ascunde,
probabil, ceva mai adînc.
“Frunzã verde de albastru/ Mã
doare un cal mãiastru”. Acest binecunoscut vers stãnescian
pare a sta la baza plachetei de versuri scrise de Indira Spãtaru.
Însã aici, Marele Albastru, care este si titlul volumului,
este partial sinonim cu Marele Anonim, caracterizat fiind de o culoare
specificã spatiilor celeste. Doar în poemul redat si pe coperta
ultimã a cãrtii, El este numit în mod direct: “Scufunda-m-as
cu totul în sortul mortii/ ce vinde fragi vietii.// Scufunda-m-as
si m-as mai trezi decît trãgînd cu ochiul/ la
cel ce vegheazã din turn de fildes/ înmormîntãri/
salubre.// În tineresti pantaloni cu dungã/ plimba-m-as cu
bãtrînetea la butonierã/ m-as duela pentru-o grecoaicã/
si craniul ei mãrunt ascuns sub sal.// Iubi-m-as cu paradisul tãu/
si-n cimitir marin as zace încã-o viatã putrezitã/
ciugulitã de Idei.// Streangul l-as agãta ca pe-un imens
trofeu/ rostindu-te cu fosforul caselor – Poezie/ în matca ta as
arde ca-n arenã – tortã vie!// Scufunda-m-as cu totul/ în
tine Doamne –/ Nu-mi permiti decît funia sã jertfesc.” (Marele
Albastru – poemul cu titlu omonim cu cel al volumului).
Altãdatã existã o dozã de persiflare în
poezia autoarei, astfel Cititorul îsi permitea sã întrebe
nonsalant: “Cînd te iau odatã/ vreo douã zile îm
blue-park?” (Întîlnire în utopia). (Din nou, obsedanta
culoare albastrã revine.) Poeta oscileazã între atitudinea
paradoxalã a mentorului Wilde care spunea despre divinitate cã
“nu poate construi un gard peste care sã nu poatã sãri”,
divinitate invocatã tot cu ajutorul unui paradox în Gustul
sãrii: “O vreme ar trebui sã zacem în ploile umilintei/
precum Wilde abandonat pe un peron spre hazul celor de plîns”
si o stare plinã de credintã asa cum este revelatã
în Rãgaz: “Un strãin veni la masa mea/ sub umbra colosului
stejar/ a sîngelui apus mantaua/ pogora mult cãtre pietre/
cearcãnele rupte din dogoarea sãrbãtorilor erau”.
De aici, o atmosferã nostalgicã si o naturã poeticã
crepuscularã, în poezii ca Amurg si Ruginesc – “În ore
lãptoase metropola iveste/ pînze cu tãtãroaicele
lui Iser/ trîntite-n paturi de cãmin”, multe din desenele
artistice aglomerîndu-se ca într-o colectie de lucruri contingente
(“frigul-ucigasul”) amestecate cu referiri la realitãti transcendente,
la sfinti contemporani (“nuntile solare”, “de Sf. Niculae – Cleopa
a murit”). Iarã si iarã, albastrul în viziunea poetei,
unic precum cel de la Voronet, reapare – “Mi-e dragã masina bleu
de scris”, “sclipirile albastre” în Scriba sau Privit-ati vreodatã
marea. Poezia, dacã o asociem altei arte, devine un antract si,
de altfel, multe din poezii poartã titluri precum Actor, Între
acte s.a.m.d. Pe de altã parte, poezia înseamnã incantatie,
asa cum apare în Sirag, Parfum si în Orgã – “un dram
de melancolie”. Ea, poezia, e închinatã astfel unui anumit
scop, si anume celui kathartic, asa cum se poate vedea în poeziile
Cuvînt, Femeie-tu-bãrbat, Rugã (“Doamne, cît
mã mai supui îndoielilor tale”) si, mai mult, coincide cu
nevoia de dialog cu divinitatea.
Dintre numeroasele poezii ale lui Nichifor Crainic, care prezintã
interes sub aspect prozodic, ca bunãoarã, sonetele Copacul,
Alma Mater, Euthanasie, Seceris precum si altele: Trup de fum, Cîntec
de pescar, Searã murgã si Lacul (aceasta prezentînd
similitudini cu poemul eminescian avînd titlu omonim si cu Melancolie
de Tudor Arghezi), am ales poezia Toamna.
Totusi, alegerea noastrã obiectiveazã cîteva caracteristici
prozodice specifice creatiei lui Nichifor Crainic, în general, un
oarecare echilibru al versificatiei compensînd, într-o anumitã
mãsurã, dezechilibrul sufletesc provocat de spatiul concentrationar
în care si-a creat poeziile.
Continutul ideatic si prozodic al poemului Toamna ne va edifica în
acest sens:
“O iederã mlãdie mijlocu-i înfãsoarã
Cu pasi agale trece pe vestede poteci
Lumina lui Octombre îi tremurã usoarã
Pe pleoapele perlate de douã lacrimi reci.
Cum gîlgîie în aer un cîntec din podgorii
Si-n sufletu-i nostalgic se moaie-ntr-un suspin,
Simbol al veseliei din vremile de glorii
Ea poartã pe-albul umãr o amforã de vin.
Dupã cum putem observa, chiar fãcînd partial abstractie
de fenomenul ideatic, la o primã vedere se remarcã în
acesti alexandrini românesti, preeminenta peonilor de douã
tipuri: peon II si peon III, corespunzînd unei anumite amplitudini
a ritmului, asociat crepusculului temporal ce îl reprezintã
toamna. Pe de altã parte, alternanta celor douã categorii
de peoni ne îndreptãteste sã bãnuim o încercare
de echilibrare, o cumpãnire tot la modul temporal în zodia
acestui anotimp, numitã explicit Octombre. Dovadã, în
acest sens, este si alegerea respectivului tip de vers, cu cezura mediana
(//). La nivel lexical, peonul II (v-vv) corespunde substantivelor însotite
uneori de determinãri adjectivale – o iederã, pe vestede,
pe pleoapele, si-n sufletu-i, din vremile, o amforã, continuînd
cu verbele îi tremurã, se moaie-ntr-un, cum gîlgîie,
constructii în care universul senzorial alunecã usor spre
cel meditativ.
De altminteri, peonul III (vv-v) reprezentat de cuvintele înfãsoarã,
lui Octombre, din podgorii marcheazã trecerea spre planul abstract,
contemplativ.
Urmeazã apoi cu regularitate amfibrahul (v-v): mlãdie,
mijlocu-i, agale, lumina, usoarã, perlate, în aer, un cîntec,
nostalgic, de glorii, ea poartã, care creeazã în plan
prozodic adevãratul echilibru produs de toamnã si este indicat
tot exprès, de numeralul douã. Totodatã, egalizarea
ritmicã de la nivelul amfibrahului corespunzînd ideii de destin
uman în fata trecerii timpului sugereazã o senzatie clarã
de liniste.
În fine, alternanta iamb/ troheu (v-, -v) la nivel macropoetic
configureazã o imagine aparte: este vorba de cuvinte precum cu pasii,
poteci, suspin, simbol, cu vin prin care “iambii sãltãreti”
care sugereazã vivacitatea, atmosfera usor dionisiacã sînt
atenuati ulterior de dipodia trohaicã (-v-v), situatã parcã
anume în finalul ultimului vers – pe-albul umãr, senzualitatea
fiind înlocuitã discret de o prezentã apolinicã
a zeitãtii feminine numitã toamna (v. albul).
În ceea ce priveste sintagma “lacrimi reci”, un amfimacru (-v-),
singura celulã de acest fel din întreg cuprinsul poeziei,
ea este pozitionatã exact la mijlocul poemului, cumpãnind
cele douã tendinte de care vorbeam – celebrarea naturii si înclinatia
reflexivã, accentul ideatic mutîndu-se pe ultima dintre ele.
Chiar dacã, initial, expresia douã lacrimi reci ar fi
putut pãrea structuratã ca un lant alternativ de silabe neaccentuate
si accentuate, simbol al vioiciunii, totusi amfimacrul este de sine stãtãtor
si schimbã prima impresie, astfel cã vinul, licoarea ce apare
si la Khayyam, nu diminueazã, ci dimpotrivã, sporeste starea
de luciditate fatã de trecerea timpului.
Fatã de o altã iluzie autumnalã dintr-o poezie
a lui Minulescu, intitulatã Cîntec mediocru, în care
prezenta tutelarã femininã era marcatã de rimele paroxitone
(feminine), aici ea este subsumatã eului liric, printr-un fel de
relationism pascalian, al mintii si al inimii, implicit prin finalizarea
versurilor într-un superb sir de rime oxitone (masculine), cuvintele
de rimã creînd un adevãrat micropoem în poemul
original: înfãsoarã/ usoarã/ poteci/ reci; (din)
podgorii/ în glorii// suspin/ cu vin (!)
Arome diverse se întîlnesc, ca o tãmîie oferitã
Creatorului în jertfa scrierii poetului – grilajele vii/ si glasul
cernelii/ adînc tãmãduitor/ cu o rugãciune/
Dumnezeu aburind/ de/ tristete”. O poezie misticã, în care
totul e destul de tainic pentru acest mileniu, în care poetul dezvoltã
o relatie personalã cu Dumnezeu în versuri precum “noiembrie/
respiratia icoanelor/ rãcoreste/ turla bisericii/ ninge”.
Necesitatea întregirii ontologice se face simtitã în
acest volum ca si în Nopti la Viisoara de acelasi poet: “Frigul/
sîngereazã alburiu/ toamna si-a uitat harponul/ în mine/
mã clatin”. Incantatiile verbale vin sã sustinã acest
permanent apetito de Dios – “treizeci-în-trei/ treizeci-din-trei/
treize-spre-trei/ treizecisitrei/ pragul cuvîntului/ prin cununa
mea/ înspinatã/ înfloreste. Existã o imagine
obsedantã la poetul Ioan Cioba care mai apare si în alte volume
– Dumnezeu ne priveste/ din spate”, o imagine care îmbina si frica,
dar mai ales dragostea pentru divinitatea protectoare, pentru un Iisus
teandric si trinitar.
Este vorba de o poezie în care metafora supremã este Dumnezeu,
Mysterium tremendum fiind numit chiar “metaforã tremurãtoare”
si pus în legãturã cu versurile urmãtoare: “mîna
mea dreaptã, în schimb, cernelii”. Cele treizeci si trei (!)
de poeme, inclusiv poemul initial singurul care poartã titlu, Povîrnisul
Golgotei, reprezintã un urcus spre reîntregirea fiintei artistice
oglinditã în fiinta Artistului divin. Într-un mileniu
în care vizualul este captat cu ajutorul televizoarelor sau antenelor
parabolice, Ioan Cioba încearcã sã prindã cu
alt fel de antene, mai sensibile, chipul celui Nevãzut, fãcîndu-l
vizibil prin intermediul metaforelor.
Nu doar în prezentare, elementul vizual predominã de-a
lungul macropoemului cu o structurã ineditã, cele 17 poeme
intersectîndu-se pe tematica drumurilor toamnei si succedîndu-se
într-un ton minor, ca de ecou, odatã cu ultimul poem într-un
vers, specie cultivatã si de altii: “Mã întunec Doamne
ca un con de pin” (mã întunec). Scrise cu litera initialã
micã, toate versurile reprezintã o texturã dintr-un
întreg mai mare, reflexiv si cu sugestii psihanalitice, în
care regressus ad uterum este asociat cu anotimpul autumnal: “si tãceri
de frunze stau sã mã îngroape/ nopti cînd umbra
mamei nu mã mai încape” (nopti la Viisoara), “colt în
care mama zãbovea-n descînt/ umbra luminoasã toatã
în frãmînt” (cu patru foi).
Sinestezia e adîncã, favorizînd chiar fantezii lexicale:
“geamul cu gutuie înlunat si nins/ albi în trupul noptii scãpãrãm
aprins” (îngerul cuminte), “alungite stele ard în vîrf
de pin/ rugãciunea mamei cerul meu calin” (în floare ploaia),
“noaptea zãbreleste luna în gutui/ pinii ard în focul
negrelor statui” (patrafir de sare), “timpul se arginte peste flori de
pai/ cu nevindecate rãstigniri în scai” (tãceri).
Din periplul toamnei nu lipsesc nici dragostea (“sarpele-ndoielii prin
argint de rouã/ umbrã si iubire cît din amîndouã”
(jurãminte mute), si nici iubirea misticã: “de la cer prin
mine norii trec fîsii/ pîn’ la rãstignirea în
zãpezi tîrzii” – pat de piatrã; “altoieste piatra rãstignitã-n
vie” – lemn domnesc; “cresc în labirinturi pietre-ngîndurate/
le priveste parcã Dumnezeu din spate” (drumuri înspre). Sînt
sugestii de ordinul finetii în versuri precum “urma tãlpii
cade sîngereazã must” (lemn domnesc).
Uneori apar desene suprarealiste: “pasãre atinsã galben
dor oval/ ard oranj icoane picurînd spre mal” (umbramamei), “umbra
pune-n sitã asfintit carmin/ plîng carafe goale oazele cu
vin” (lumînãri). Si din nou, spre sfîrsit: “cumpãnã
se-apleacã spre nemîngîiere/ mama înveleste frigul
în tãcere” (izibie toamnã); “teascul vechi mã
strînge sîngerez pelin/ mã întunec Doamne ca un
con de pin” (sîngerez pelin).
Contrapagina fiecãrei pagini include traduceri în francezã,
uneori frumoase, alteori infidele, cãci tãmîiosului
i se zice vin muscat, iar iubirilor desculte – amours nu-pieds. Alegînd
distihurile, poetul a dorit sã sugereze încã o datã
dihotomia zi-noapte, cuvintele-cheie fiind topite în matricea din
cuprins, de la sfîrsitul cãrtii pe care vã invitãm
s-o cititi, cãci se aflã oarecum la limita dintre traditional
si modern.
În aceste atitudini se desluseste o acrobaticã a mortii,
pe care mai putin au cultivat-o (în aceeasi poezie Unde sã
te caut?: “pe care sare moartea coarda) si, de asemenea, a vietii poetice,
precum în poezia În balans pe curcubeu, ale cãrei gesturi
initiale pornesc de la Eminescu: “lacrima sa ca un corn chemînd”.
La un moment dat, acrobatica de care vorbeam devine riscantã: “Cãrti
ce se aruncã dezinvolt în fata autobuzelor” (Inimi care ies
prin zid), ajungînd la misteriosul titlu si vers Visul sare peste
vitralii.
În acest caz, Poezia devine un fel de platonism mascat:
“Cum te vãd prin întuneric venind
cu felinare stinse între doi iepuri
al treilea dintru început nu existã”.
O artã poeticã în micro este prezentatã
si în poemul Trezit subit: “primul rug în primul vers” sau
în Lumina de pe pod – “pod cutremurat, papirus/ sub sterse sigilii//
Aer aprins de tobe”.
De aici, destul de des se cade în contingent, într-o usoarã
vulgaritate; asadar în Deschid ochii mari, se spune ”lighean de lauri”,
în Trezit subit – “presiunea clorofilei”, în Intuitia ta –
“Intuitia ta, înjunghiatã pe la spate”, asa cum în Pari
strigînd dupã capete se joacã un joc morfologic fals
inocent.
Mereu si mereu, poetul vrea sã prindã esenta fulgerului,
adicã a poeziei, în Trenã fãrã mireasã
zburînd, referindu-se la “temperatura cu citate”, “versul ca o fosilã,
totusi” (Inimi care ies prin zid), iar în Obligat mereu: “cîine
verde”, “poemul acesta/ cu pãrul cãzut si cãrunt”.
Existã în versurile lui N. Sârbu ceva din poezia-lenesã,
dar nu în sens peiorativ – Nostalgii de primãvarã “lenjerie
usor sanscritã”, “nostalgie cu cremã”; Sã nu ne descopere
“sentimentul, harpon”.
Cu fiecare nou titlu si imagine poeticã – Tot crosetînd,
Aprinderea vidului, Rãsucitã cheia metaforei, Viata romantatã
(“inima mea se teme de mine”), Sã nu mã primesti (“singurul
fulg din meniu”), Hainele împãratului (“... omul de zãpadã
la azil”), De pretutindeni (“Fereastra mea monumentalã floare carnivorã”),
poetul dovedeste cã poate “cocheta cu fulgerul” inspiratiei, realizînd,
mãcar într-o micã mãsurã, apropierea
dintre cer si pãmînt.
Cele trei pãrti ale volumului, intitulate, pe rînd, Locus,
Focus, Lotus, ca într-un joc semnificativ pe axa sintagmaticã
– precum ar spune Saussure – cuprind si un ludic aestheticus interesant.
Dacã în prima parte coordonatele toposului (casa, patria)
sînt unele ce amintesc de zeii lari de la latini prin titluri ca
Sarpele casei (“Sarpele casei moare de foame... ca un flaut la care nimeni
nu stie sã cînte”), Fulg sîngerat, Românie (“Doamne,
cît sînge într-un/ singur fulg de decembrie”), de inspiratie
blagianã precum Satul stînd sã nascã vesnicie
(“Aici e centrul de greutate (...) La dogoarea unui colind”), în
schimb, partea a II-a este mai acut referitoare la un topos interior (v.
poeme precum În vintrele focului, educarea memoriei – “... pretul/
urzicilor metodic/ prescrise/ în educarea memoriei”; Cuie de primãvarã
în palmã – “Celulele mele contin... prea multã apã
de flori”), Tîrîs în transeea Nichita (“atîrnînd
peste margini/ de carte, în colbul/ cel fãrã de moarte”).
Cum s-a spus despre poet cã forteazã limitele, va ajunge
în partea a III-a, Lotus, la un textualism de tip optzecist: Sotron
fãrã pardon – “nemuritor ca pirul/ molfãind steaua/
încã pe boltã.// Necrutãtor zefirul/ smulge
mãseaua/ mult prea învoalatã” – versuri care te lasã
ca la dentist!; Sã tot stai într-un plîns clasa a doua
(“În pivnite sonore se cultivã ciuperci”), Melodie injectatã
de urgentã (“în van învîrt comutatorul candorii”)..
Pentru cã autorul ne încîntã si ne oferã
un moment de perplexitate cu titlul Provinciile cerului, ne întrebãm,
firesc, unde e capitala cerului. Sã fie, oare, poetul însusi?...
Dar sã vedem ce ne spune poezia propriu-zisã prin titluri
ca Semnul cel mic al mirãrii, Dezbrãcarea cãmãsii
de zale, Canini plumbuiti cu aurul înserãrii si prin unele
versuri corespondente: “Uite cã nu mai stiu ce voiam,/ doamne, ce
lucruri nemaipomenite,/ cu acest poem cu solzii calzi”; “vîna de
puroi subtire/ din limba ceasului prelins”; “Cînd dungile pe scoarta
pijamalei... par niste zãbrele”; “Trage, trage, nu te uita, pãmînt
forjat e cearcãnul candorii”.
Chiar dacã apeleazã la sugestii din Dali, încã
de la început (“Si totul în jur deschide drum liber/ pentru
intrarea zorilor în pesteri” – din poemul Drum liber zorilor), credem
cã le filtreazã printr-un poem-epopee numit Ascultînd
ceasornicul în baie, creînd, aidoma lui Joyce, un alt Ulysse,
unde coordonatele sînt traduse în titluri precum Eu, Troia,
Calea Lactee, Cãlcîiul lui Ahile procurat în rate, Bãrbieritul
numelui, Libatii în amurg si multe asemene insule paratextuale.
Asadar, urãm cititorilor drum bun pînã în
Ithaca adevãratei poezii, pînã la care se ajungã
si cu ajutorul prezentului volum.