Incercînd sã lãmurim raportul
dintre constrîngere si libertate în poezie, ne vom referi la
creatia lui Odysseas Elytis, poet destul de cunoscut pentru iubitorii de
artã, care, dupã cum se stie, a obtinut premiul Nobel pentru
literaturã. Cu volumul de acum celebru To axion esti (Cuvine-se
cu adevãrat), poetul a dovedit cã implicita frictiune între
interdictie autoimpusã/alegere liberã în procesul creatiei
poate fi, de multe ori, extrem de fructuoasã.
ACESTA e imnul dintîi”.
Vom analiza, deci, prima parte a poemului, respectiv primul imn, cãruia
i-am oferit o imagine unitarã si al cãrui motto, psalmul
I, 28, oglindeste un fel de orgoliu creator, dar pus în slujba Celui
Nenumit. În Facerea, autorul reia geneza într-o viziune proprie,
a Poetului, nemaiurmãrind întocmai etapele creatiei, ci doar
simbolurile care au semnificatie aparte pentru el. Asadar, prima etapã
este marcatã de splendida sintagmã „La început lumina
si ceasul dintîi”. Verbul lipseste, nu însã si Verbul
divin care îsi dezvãluie prezenta tocmai prin acest predicat
eliptic. Autorul are în vedere surse patristice („Dumnezeu este luminã”)
si le exprimã cu ajutorul unui desen suprarealist, foarte modern
– „lumina” si „ceasul”, „cînd buzele încearcã gustul
lucrurilor lumii”. Elytis îsi trãdeazã afinitãtile,
pronuntate si cu altã ocazie, pentru un cromatism paradoxal, dar
plin de sugestii puternice „sînge verde si-n glie bulbi de aur”,
vizînd o sintaxã în care elementele creatie si primãvara
se combinã armonios.
Dãm prilejul cititorilor, dacã mai era nevoie, sã
ia cunostintã de aceste libertãti de gîndire si exprimare
din poemul amintit.
De multe ori lovitu-m-au în tineretea mea
Si niciodatã nu mã biruirã
(Psalmul I, 28)
FACEREA
La început lumina si ceasul dintîi
cînd buzele încã în lut
încearcã gustul lucrurilor lumii
Sînge verde si-n glie bulbi de aur
Preafrumos în somnu-i se desfãsurã si marea
nealbit borangicul eterului
sub roscovi si sub marii palmieri
Acolo singur am privit în fatã
lumea
cu jale plîngînd
Sufletul meu tînjea dupã Semn dupã Crainic
Zãrit-am atunci mi-amintesc
cele trei Femei Negre
cum mîinile îsi ridicau spre Rãsãrit
Dauritã le era spinarea si norul ce-l lãsau în
urmã
încet-încet stingîndu-se
în dreapta si ierburi dupã alt tipar
Era soarele cu osia-i în mine
întreg tepos de raze cel care dã glas Si
acela care în adevãr eram Cel cu veacuri mai’nainte
Cel încã verde în flacãra Neruptul din cer
Simtii cum a venit si s-a plecat
peste leagãnul meu
aidoma amintirii devenite prezent
si glas împrumutã de la arbori si valuri:
„Porunca ce-ti fu datã, zise, e aceastã lume
si scrisã în rãrunchi îti este
Citeste-o si te strãduie
si luptã”, spuse
„Fiecare cu armele lui” grãi
Si mîinile-si întinse – asa cum face
un tînãr zeu de obste plãsmuind totdeodatã
suferintã si desfãtare
Mai întîi s-au tîrît cu putere
si sus deasupra crenelurilor s-au desprins cãzînd
cele Sapte Securi
dupã asemãnarea furtunii
la punctul zero unde simti mireasma
reînceputã iar a unei pãsãri
curat încã o datã sîngele revenea
iarã dihãniile cãpãtau chip omenesc
Atît de-ndreptãtit Neîntelesul
Apoi toate vîntoasele din neamul meu sosirã
bãietii cu obrajii umflati
si cu latele verzile cozi asemenea Gorgonelor
si ceilalti, mosnegii demult cunoscuti
cu piele de cochilii si bãrbi lungi
Si norul îl tãiarã-n jumãtate si jumãtatea
în patru
iar putinul rãmas îl suflarã si-l gonirã
la Miazãnoapte
Se lumina linia zãrii
vizibilã si deasã si de nepãtruns
Se articuleazã apoi cu usurintã o imagine deosebit de
sugestivã, cu aluzii, de asemenea, la copilãria lumii: „Preafrumos
în somnu-i se desfãsurã si marea”. Somnul devine metaforã
a creatiei, asa cum, mai tîrziu, i se va aduce acel faimos elogiu
de cãtre Blaga. El reprezintã, de fapt, aici, în acest
context, o stare de trezie, de trezire la viatã. Este explicabil,
în acest sens, versul „nealbit borangicul eterului”.
Însã poetul nu se depãrteazã prea mult de
sensurile biblice, de conotatiile intertextuale, apelînd la versul
„sub roscovi si sub marii palmieri”. Ceea ce este original la Elytis este
intercalarea permanentã în poezie a vocii auctoriale care,
deocamdatã, nu stim dacã întruchipeazã pe Dumnezeu
sau pe om (sau se raporteazã la omul care trebuie sã devinã
Dumnezeu) – „Acolo singur am privit în fatã”, iar urmãtorul
vers „lumea cu jale plîngînd”. Pînã aici, dupã
cum am spus, se poate descifra cu greu mesajul poetic. Apare versul revelator,
subliniat si de cãtre autor: „Sufletul meu tînjea dupã
Semn dupã Crainic”. La acest nivel, ne dãm seama, cel putin,
cã este vorba de om, cãci Dumnezeu îsi este suficient
siesi. Omul de care mentionam zãreste pe cele „trei Femei Negre”,
ineditã metaforã a Dumnezeirii, conceputã în
ipostaza maternitãtii si fertilitãtii, cãci, imediat
dupã aceea, avem versul implicînd semnificatii religioase
„cum mîinile îsi ridicau spre Rãsãrit”.
„Dauritã le era spinarea si norul ce-l lãsau în
urmã” este o structurã de ordinul implicatiilor si simbolurilor
regalitãtii, a puterilor supraomenesti. În sfîrsit,
soarele este un alter-ego al omului, un aspect care „obligã” pe
om si provoacã, mai mult sau mai putin, suferintã – „Era
soarele cu osia-i în mine/ Întreg tepos de raze cel care dã
glas”.
Iatã cã deodatã viziunea se mai limpezeste: aflãm
cã e vorba totusi si despre Dumnezeu: „acela care în adevãr
eram Cel cu veacuri mai’nainte/ Cel încã verde în flacãrã/
Neruptul din cer”, unde atributele dumnezeirii sînt clare.
Stihul „Peste leagãnul meu” vine sã întãreascã
ideea de Genezã, de Nastere, iar „amintirea devine prezent” contureazã
un scenariu postmodern. Vorbele soarelui sînt sibilinice: „Porunca
ce-ti fu datã/ (...) e aceastã lume/ si scrisã în
rãrunchi îti este/ Citeste-o si te strãduie/ si luptã”.
Interesant este cum eul liric/ poetul conciliazã aspecte ale religiei
crestine (poruncile) cu unele elemente mitologice, referitoare la destinul
prometeic („scrisã în rãrunchi”). Modalitatea sotiriologicã
este accentuatã de trei verbe: citeste, te strãduie, luptã.
Formula se ambiguizeazã tot mai mult; verbe precum spuse, grãi
apar din ce în ce mai des si ne duc cu gîndul la Cuvîntul
divin. Noutatea constã în faptul cã Dumnezeul Vechiului
Testament nu mai este separat foarte clar de cel al Noului Testament. Ipostaza
aparent rãzboinicã – „Fiecare cu armele lui” este de fapt
pasnicã: „si mîinile-si întinse”.
Puterea apartine iubirii, tineretii („asa cum face un tînãr
zeu de obste plãsmuind totdeodatã suferintã si desfãtare”).
Încã o datã, maniheismul semnelor slujeste, de fapt,
unei idei unice: „Mai întîi s-au tîrît cu putere
si sus deasupra crenelurilor s-au desprins cãzînd/ Cele Sapte
securi”, unde securi este o metaforã rarã pentru cele sapte
zile ale sãptãmînii. Odysseas Elytis converteste un
semn avînd conotatii negative într-unul pozitiv (secure=delimitare=„zi”),
acordînd limbajului valente noi si vrînd sã demonstreze
si în contextul poeziei ce înseamnã forta Cuvîntului.
Chiar Facerea este vãzutã din perspectiva unor noi si
noi forte – „curat încã o datã sîngele revenea”.
Animalele capãtã o aurã nobilã: „iarã
dihãniile cãpãtau chip omenesc”. Ne rãspunde
de ce tot un vers „Atît de-ndreptãtit Neîntelesul”,
cam asa fiind conturatã lumea misterului (orizontul misterelor,
ar spune Blaga). Pentru cã Dumnezeu este Tatãl tuturor, în
ierarhia cereascã urmeazã vîntoasele, bãietii
cu obrajii umflati „si cu latele verzile cozi asemenea Gorgonelor”. În
contextul referitor la creatie, evocarea Gorgonelor nu mai este deloc înspãimîntãtoare.
Enumerarea continuã – „Mosnegii demult cunoscuti,/ cu piele de cochilii
si bãrbi lungi” si recreeazã imaginea acumulãrii fortelor
vînturilor, ca în mitul lui Ulysse.
Epicul slujeste la delimitarea imaginii vizuale a „facerii” celor patru
puncte cardinale: „Si norul îl tãiarã-n jumãtate/
Si jumãtatea-n patru”. „Creatia” la Elytis este caracterizatã
prin surplus – „iar putinul rãmas îl suflarã si-l gonirã
la Miazãnoapte”.
Între cele douã lumi – Dumnezeu si om – se face o demarcare
strictã – „se lumina linia zãrii/ vizibilã si deasã
si de nepãtruns”. Se creeazã un oximoron multiplu, fãrã
explicatii inutile, urmat îndeaproape de formula sententioasã
„ACESTA este imnul dintîi”.
Fidel mottoului de la început, autorul uziteazã expresia
elogiului, dar nu sub forma psalmului, cum pãrea la început,
a tînguirii foarte personale, ci sub formã directã,
plinã de fortã si întrucîtva orgolioasã,
de speta anticã, tragicã, a imnului. Astfel, elementele genezei
din primul imn sînt lumina (focul), pãmîntul („lut”),
apa („marea”), eterul (aer/nor), vîntul. Acest amalgam de elemente
care urmãresc logica biblicã si, în acelasi timp, pe
Timaios – Platon, face parte dintr-o mitologie proprie poetului. Este mai
mult „reconstructie” creatoare decît „deconstructie”, Elytis reusind
sã clarifice acea nuantã care diferentiazã între
„facere” si „genezã”.
|