Elena VULCĂNESCU

 

URI, Duhul Muntelui

 

se arată cînd harul suisului ti se recunoaste, nimeni

nu-l povesteste, pelerinul se multumeste cu blîndetea

minimă a diminetii, cu vorba tărăgănată de arbori

cuminti deprinsi cu întunecimile, auzul i se umple

de clopot, ochiul înoată, amintiri placentare delimitează

uscatul, duhul îi pare strigoiul blînd, crescut în frica

atîtor mînii pe bietii strămosi Uriasi, Uri l-au si

alintat sumerienii pentru că era frumusel si emancipat,

stia să scrie pe piatră, si nu plîngea în văzul nimănui;

privindu-i elongările metalului superior, grecii l-au adoptat

după prima probă de foc zicîndu-i pe bune Uriah – Aheianul.

Egiptenii l-au adorat de cum i-au văzut arama lucind,

i se prosternau chemînd în ecouri pe U-Ré!

dăruindu-i-l pe Pan ca tovarăs de joacă.

Si mai nostimi păreau preotii brahmani aflati pe

treapta cersetorului peregrin, plini de milă găsindu-l

singur pe lume, desi Uri avea veri scandinavi

de maximă influentă, prim-vizitii la carele Soarelui

si al Lunii, dar asta nu se pune cînd e vorba de

rigoarea brahmană care află numai ce-i foloseste

încît Uri a devenit Yon al Lingam-ului, după ce au

luat aminte si au lăudat pentru parastase îndestulătoare

menhirul de la căpătîiul părintilor Uriasi, îi făceau

o mare favoare căci Yon nu avea nici o legătură cu

originalul Yoni, adică nu era nici o piatră găurită

pentru bucuria lui Lingam, dar putea fi, pur cum era,

acea cunună delicată de nori în culori sacralizante

aducătoare de ploi, se întelege, la pofta Lingam-ului.

 

Lăudau nobletea stirpei din Ares, carnea aramei pure

cu toate avantajele topirii în forme convenabile unei

celebrităti asigurate chiar dacă părintii se simteau mai confortabil

în lapis naturali. Carisma lui Yon tulbura într-atît

pe Traian, că l-ar fi pus la sînul lui Isis, dacă gnomul

precoce aproape profet nu s-ar fi declarat vegetarian

după moda samanului siberian. Ce mai! o istorie

lungă de vorbă, altfel mănoasă!

Cu celtii s-a înfrătit de drag ca si copil de trupă, buni

camarazi si oameni de cuvînt, cînd îi împrumutau

bani cu termen scadent în lumea cealaltă

băteau palma cu Druri, suficient jurămîntul pe vîsc!

Previzibil darul lui Uriko de la megiesii din jugulară pe

traseul aortei, dar si mai dulce-i porecla dinăuntru,

chiar onorantă acoperind întreg panteonul,

Zdamăs-Uri pe secetă mai ales cînd foloseau grătarul

cu furci îl chemau să bată cazanele, să acopere huiduielile,

maică-sa Uriesita apucase să-i spună că moartea din

huiduială e cu menhire ca în Stonehenge si Pieptănari,

din lapislazuli sufletul nu mai apucă lumina

nici pentru turisti martieni.

 

Uri stia cel mai bine, căci asta îi rămăsese lui de stiut,

calea către menhire, axa răsăritului la solstitiul de vară

pînă cînd oamenii l-au uitat, nu de tot, s-a trezit cu ei

la începutul lui august, văzuse multe la viata lui,

după unele mai face pipi în pat, obiceiul de a fi viu

e ca scobitul în nas trăiesti cînd nu te vede nimeni!

Cu darul sustragerii din vizorul public orfanul mistic

din eneolitic a fost acceptat de unde începe copilăria

pînă unde începe istoria delimitărilor emblematice

cînd Azilul vergurilor devine latomie de taină

si stînca tombală din pisc un subtil hemoroid.

 

Urcă mereu la ai săi, umbra piramidală a tatălui

lavă sleită în miracolul înăltării mai are multe de spus,

dincolo de perdeaua de foc a muntelui nu-l asteaptă nimeni

uneori găseste urmele răvăsirii, ale singurătătii de drag,

alteori nu propune nimic, se reazemă de neant rămîne

în bătaia soarelui pînă asudă arama pe el, obiceiul

de a fi viu te uită ferecat ti-e teamă să slăbesti gîndului

are teribila viziune a funiei lărgite de-a curmezisul

pieptului un cordon al escamotării în culorile cerului

de o ardoare piezisă, cu săgeată la ambele capete

pînă la multiplicarea Sfîntului Duh în armuri,

cu un singur ciorap de dragul jartierei ajustabil la care pe care...

Unde au zidit oasele lupilor piatra pute se scarpină

noaptea, Pan îl asteaptă afară îi dă să guste din toate

izvoarele frică, nădejde si moarte...

 

La dionisiace bătea în cazane de bucurie,

de ce să nu bată, le tinea hangul tipete fluiere

si chimbale în dans furios învîrtejit cu serpii de gît,

cu iezi ori puii lupoaicei la sîn, se aseza în directia

vîntului să nu surzească, aveau ele o figură

care-i plăcea cînd ridicau vesmintele din piele

de cerb garnisite cu blănuri fluturătoare nu se mai

sătura de senzatia îndesirii fără să stie cum

pînă muntele a încăput pe mîna muierilor!

Murea de ciudă metamorfic privind, tropia lui Pan

relationa indiferent de regim...

 

 

Pan

 

Cum erai plîns în jocul de-a visele iubitei,

cîntînd din trestii ca din oasele-i firave păreai

de o tragică sublimitate, atîtea inimi te chemau la rampă,

atît de omenească ofranda evlaviei din sunet

că divinul scădea sub limita secretului acord

muntele se întuneca la fată, treptele izvorului încremeneau

de la o emotie la alta cersind eresul lunii spăsitelor ectenii,

prindeai din ele har omilic, te întremai din plîns si jocul

de-a îngerul păros visîndu-se în piele de efeb…

Sărmane Pan, îti lasă pleoapa să tină visului de cald,

oricît de gîngav behăitul, te vei trezi mereu de ispita

întoarcerii, de ocările inimii ducînd la gură naiul

atît de pur, pe dinăuntru gol si fără vorbe într-o limbă anume.

Mahmuri si mai spre sine întorsi de ziuă, le va fi dor

de limpezimea sluteniei de acuitatea duhorii de hotarul

vertiginos al memoriei subjugate conceptului de zeu…

 

Tot n-ai aflat dacă zeii au fost inventati pentru vremuri mai

bune nici pentru cine călătoreau pelerinii dintîi, din staulul

norocoaselor paradigme crezi că lupul vine si pleacă pînă blana

i te încape idol rătăcit în culori cenusii presimtind neclarul

andreonului matricial, zorii îsi încearcă urletul pe verbul tău

pînă hotul din măruntaie atipeste, îsi face somnul de lustru

rămîi în seama furului de ziuă disimulant si pervers,

i-ai zice Pan, cît de cît zeu decolorat în suvite scufundat

în golul molîu al defrisărilor, încalecă cioate mimează actul

istoric, vine si pleacă, dirijează din pedum turma păstorilor

fără capre, îi dai dreptate pentru austeritatea peticită cu zen

au trebuit milenii de umblat cu cîntarea în cap, uite cum

din concurenta derivelor reformatoare toamna se desăvîrseste!

 

Îndurase destul! Horatiu îl făcea libidinos si lasciv

si Freud! cînd vindeca de sindromul plînsului din nimic

motivat de hermeneutica emotională prin abandonul matern,

o nimfă denaturată care păzea ghinda de gorile si de mistreti

în loc să alăpteze la casa ei!

Fuge biata de negru si buhos ce era, mai ied decît prunc,

sigură că Hermes bănuia pîntecele saturat de pe cînd

vuia Egiptul de hierodule prostituate cu tapi…

Din hieroglifă reiese că si Hermes – Thot, semnase

colaborarea cu grecii, l-au coplesit l-au renăscut Trismegist

i-au ajustat sosie cu pălărie, baston si sandale de colo dincolo!

prima firmă de pompe funebre cu servicii complete, cu mortul lor

îmbălsămat în perle si jad plimbat dintr-un sarcofag în altul

pentru sporul turmei, l-au pricopsit si cu Pan, după modelul egiptean

al zeului-capră încît confuzia jonglează între Marele Thot si sosia

roburantă a lui Hermes cu toată nonsalanta mistificării.

Ca fiu legitim, Pan mosteneste raiul Arcadiei care nu avea

cum să rămînă nici pură nici rai de vreme ce fiecare

se laudă că a trecut pe acolo…

 

Cum să nu pară obosit pocitul faun purtînd povara

unei diforme fălosenii! Zis în Carpati Silvanus, era

iubit de daci, tăblite ca icoane în marmură sculptate

le norocea coliba, în pas de dans îsi poartă ca pe o parteneră,

un pedum, cîntă din sirinx ori are-n mînă o pateră,

cel mai ades plîngînd din ochiul dinlăuntru, urmat

de-o umbră parentală inexpresivă, dar sigură de capră

ori de tap, semn că renuntase la baliverne dihotomice,

alesese recunoasterea păcatului genuin al strămosilor…

Pan vine si pleacă săltînd coroana din ace lungi de pin

în ritmul rugăciunilor de toamnă, hăul si gîndul pietroase

si grave pradă zeul noapte de noapte…

 

La o recentă aparitie părea de tot erodat, buze retrase

gingii parodontotice vizibile năpîrliri, nu-ti vine să crezi

că mortificările lui mai interesează adunătura nu întelege

că nu putea fi în toate zilele zeu, că senzatiile tapului

ce-l mai tin! restul, depreciere progresivă ca la oricare

domesticit prin castrare si nu e nici o sectă, nici o patină

incendiară, e negru cu coarne si-atît!

Cînd si cînd dispare cu tabla învătăturii de minte, dar

revine cu si mai mult fast! La sale blănită crudă de ied,

cînepă în prize sau inhalatii, mai ales scufundări

în baie căprească îl umplu de energie ca rîia, încărcat

ciucure pînă la cealaltă moarte, vivifiantă…

Obiceiul de a fi viu combină, melanj convenabil unei duplicităti

la limita flerului! De hramul Ceahlăului îl beau la găleată

ca pe galezul detronat înecat în cazanul sacrificării!

 

 

epoca de tranzitie între neolitic si bronz pe cînd se folosea arama pură

 

andreon – sala subterană construită de Zalmoxis pentru invitatii importanti cu care discută despre nemurire, asemănătoare aceleia în care Pythagoras predica la Crotona

hierodulă – sclavă grecoaică din temple egiptene

sirinx (muz.) – nai

pateră (ant.) – vas plat folosit pentru libatii

 

 

 

Home