Cristina ZETU
Înãltarea eliberatoare
Dupã volumele de poeme Laudã formei
(1969), Constelatia Hyperion (1978), Orfeu si Euridice (1986) si Initieri
(1999), noua culegere, Înãltarea mai sus de sine (ed. Cugetarea,
2002) marcheazã o nouã treaptã în creatia poetului
si eseistului George Popa.
Invitînd cititorul la introspectie, ceea ce caracterizeazã
lirica lui George Popa este deschiderea metafizicã, menirea ei fiind,
în viziunea autorului, inducerea atît a unei emotii a sensibilitãtii,
a inimii, cît si o emotie intelectualã.
Volumul Înãltarea mai sus de sine este structurat
în trei sectiuni, fiecare cu încãrcãtura sa emotionalã,
poeziile completîndu-se între ele dupã o ritmicitate de
clar-obscur pentru a alcãtui un tot unitar, al cãrui fir conducãtor
este eliberarea spiritualã prin experienta poeticã.
Poezia figurînd drept motto - Glasul îngerului, are rolul de
a ne introduce în acest univers poetic nou-creat, deschis cititorului
pentru a “gãsi acel cuvînt” scris “pe pagina fecioarã”,
capabil sã reintegreze sufletul în armonia cosmicã, astfel
cã “Vor fi din nou ca-ntîia oarã / pãmînt
si cer si Domnul Sfînt.” Metafora “paginã fecioarã” are
si un rol cheie nu numai în volumul de fatã, ci si în
întreaga operã a lui George Popa, prin ea poetul scotînd
în evidentã sacralitatea creatiei, singura valorizantã,
singura putînd asigura perenitatea.
Entitãti aflate alternativ în confruntare
si reintegrare, omul si universul, cu taina de aici si cea de dincolo, sînt
cele douã teme centrale ale poeziilor din prezenta culegere. Dupã
ce reaminteste ivirea lumii din haos, din neant, referindu-se la geneza omului,
poetul afirmã, asemenea unui vechi mit indian, cã omul
s-a nãscut din luminã: “omul dintîi era luminã
purã, / iubirea sa - luminã din luminã”, si purta
în el un miez de divinitate. În continuare, poetul evocã
marile dimensiuni ale universului - cerul, pãmîntul - coborînd
apoi la microcosmos, lucrurile mãrunte ale lumii materiale, de care
se apropie cu nesfîrsitã duiosie, fiind si ele fragmente din
divinitate: “Atîtea gîze-n jurul meu / pe flori se joacã
si în soare, / se joacã-n tandra mea mirare / fãrîmele
din Dumnezeu... Pe-un fir de iarbã irizarea / de rouã scaldã-o
buburuzã. / Filozofia mea confuzã / nu-i descifreazã
încîntarea” (Primãvarã).
Copilãria apare, în conceptia poetului, ca
un moment culminant al fiintãrii umane. Singurul, de altfel,
în care sufletul nu se simte închis, intemnitat în cotidian,
ci, fascinat, se contopeste cu minunile lumii: “Îti amintesti copilãria
/ cu ale sale fine vicii ? / Schimbam pe stele licuricii, / vindeam pe-aripi
de îngeri via”. Fãrã a cunoaste progresele stiintei sau
complicate teorii despre univers, copilul, în îngenuitatea si
puritatea sa, îsi creazã o viziune proprie, pe care poetul
pare sã o prezinte ca pe o solutie optimã de reintegrare a
omului în universal - “Zbor învãtînd si vesnicia”
(Copilãrie).
În urma purificãrii spirituale, prin detasarea
de cotidianul nesemnificativ si înãltarea spre culmile abrupte
ale unei cunoasteri mistice, poetul vorbeste despre posibilitatea unei conexiuni
pînã la contopire între viatã si moarte, depãsindu-se
orice delimitare, idee valorizatã într-un raport aici-dincolo
stabilit prin iubirea mamã-fiu: “O, mamã, ce vedeai cereste,
/ adîncul tau vizionar / cu-adîncul meu nu se-ntalneste / dincolo
de orice hotar? (Invocare).
Douã poezii avînd acelasi titlu - Comuniune
-, au întelesuri opuse. În primul poem apare nevoia de solidaritate,
de împãrtãsire a suferintei aproapelui, purtatã
la cea mai înalã puritate prin metafora “o razã muribundã”:
“Îmbrãtisãri, sãrut, alinturi pure / de mîini
suave si priviri mirate, / cu ele vindeci de singurãtate / o stea
uitatã-n adîncimi azure. // Sau dintr-o constelatie pierdutã
/ o razã muribundã se trezeste / si-duiosatã-n ultim
gest sãrutã / o sorã ce apune pãmînteste.”
În al doilea poem nu mai apare bucuria apropierii de o alteritate,
ci dimpotrivã, se reliefeazã conditia umanã de a fi
parte a unui întreg, fãrã se putea desprinde vreodatã
din acest întreg vãzut de astã datã cu un destin
neîndurãtor, o tesãturã de circumstante strãine
care ne manipuleazã ca pe o jucãrie: “Hazardu-n joacã
naste si stelele si roza, / iar muzica si moartea din prea multã risipã”,
- o lume cu o ordine prestabilitã care ne consumã fiintarea:
“te cheltui prin sute de fereste”.
În spiritul viziunii mioritice a mortii, George
Popa evidentiazã la rîndul sãu rolul mortii în
cãlãtoria sufletului cãtre eliberarea mult rîvnitã,
asemãnînd-o unei punti ce, odatã trecutã, te înaltã
spre absolut: “Iar lebãda se-ndeamnã sã cînte
doar odatã / cînd nota vesniciei cu-a vietii i-acordatã”
(Acorduri); “Cu-o nemurire moartea ni-i datoare” (Rãnile nasc vesnicie).
În acord cu titlul acestei poezii, în poemul Nasterea sublimului
George Popa afirmã cã sublimul este fapta angelicã a
poetului rãnit de coroana de spini pe care i-o întinde destinul,
suferinta fiind marea roditoare a înãltãrilor.
Leitmotiv al poeziilor lui George Popa, îngerul
are rolul de a purifica si sui inima si spiritul spre absolut: “Mesteacãnul
un înger a visat. / ªi a fost alb: tãgadã si-nceput.
/ Negare-a tot ce nu e preacurat / si nouã încercare de-absolut.”
În vîltoarea creatã de goana timpului,
în care omul este aruncat fãrã sansã de rãgaz,
a te desprinde echivaleazã cu un act sacrificial. Dar menirea poetului
în lume este tocmai de a se detasa de nesemnificativ, de viata de rînd,
pentru a putea “cînta” esenta secretã a lucrurilor nezãritã
de ochiul comun si a spori în felul acesta grãdina minunilor
create de divinitate: “Dar dacã-am nãzuit cereste / si-a
doua fire mi-a fost cîntul, Izvorul nu se-mbogãteste / si Dumnezeu
nu primeneste / c-un suflet mai suav pamîntul ?”; cuvîntul “Izvor”
are aici semnificatia de început, se înaltã deasupra oricãrui
Verb pentru a releva posibilitatea creãrii unei lumi primenitã
si îmbogãtitã spiritual.
Dacã în prima parte a volumului pluteste o atmosferã
linistitã, dominatã de pace si armonie cosmicã, în
cea de a doua parte se deslãntuie parcã o furtunã iscatã
de multimea de întrebãri, care mãrturisesc resentimentul
poetului fatã de destinul uman, lipsit de libertate si rãspunsuri.
Raportul dintre Creator-creatie constituie nucleul acestei furtuni, punctul
de plecare al tuturor întrebãrilor.
Începutul acestei pãrti are loc printr-o
serie de “comedii”: comedia facerii, a rãsfrîngerii, a existentei,
a geometriei - poeme care dezvoltã într-un mod gradat problema
conditiei umane. Caracteristica primei “comedii”, a Facerii, constã
în faptul cã, desi omul a fost creat “dupã chipul si
asemãnarea lui Dumnezeu”, i s-a refuzat starea divinã, nemurirea;
dimpotrivã, a fost osîndit dintru început pieirii, datoritã
conditiei sale, finitudinea -: “Cãci formelor li-i dat sã poarte
/ osînda vietii întru moarte”.
În Comedia rãsfrîngerii, omul se aflã
deja în mijlocul nedumeririlor care pun sub semnul întrebãrii
pînã si conditia de dincolo: “O, fîlfîiri de-aripi
de îngeri, / vã luati avînt? Sînteti înfrîngeri
?” Comedia existentei vede omul ca pe o pãpusã în mîinile
Cerului, care se amuzã modelîndu-i destinul dupã propriul
capriciu: “În joaca de-a exista / vrînd vecie-a cîstiga,
/ Cerul riscã viata mea. // În joaca de-o vesnicie / zeul riscã
si-a mea stea.”
Conditia fiintei umane pare a fi o crudã ironie,
cãci omul nu dispune de posibilitatea realei interactionãri
spirituale - nici cu semenul sãu si nici cu propriul Creator. Din
acest motiv, el îsi construieste o lume interioarã, ca o carapace,
sub care se ascunde de necunoasterea si nepãtrunderea esentei lumii.
Rãmas singur, doar destinul este cel care ghideazã viata omului,
fãrã a tine seamã de idealurile lui: “Dintr-un cer tãcut,
cu sete, / numai moartea doar / peste inimi se repede / perpendicular” (Comedia
geometriei).
Sansa de mîntuire, de desprindere si înãltare
spre absolut, dãruitã de divinitate omului, este iubirea. Bucuria
iubirii este cea care, “inundîndu-le”, dãruieste fiintelor sens
si strãlucire. Si, totusi, relevã George Popa, existã
douã feluri de iubiri, diadã lovitã de o aporie ; una
fulgerîndu-ne cereste dintr-o insondabilã tainã, astfel
cã rãmîne de neînteles, si alta, clãditã
de noi, ce pare mai trainicã, dar care rãmîne captivã
teluricului: “Iubirea-i sau un fulger, sau este o zidire. / Cereascã
de-i arsura, de ne-nteles misterul. / Zidirea-ntemeiazã mai trainicã
iubire, / dar ce clãdeste omul nu poate-atinge cerul “ (Aporie).
Spre deosebire de unii eurocentristi care considerã
cultura europeanã superioarã altor spiritualitãti, George
Popa apare fascinat de Orient, dovadã traducerile din lirica persanilor
Omar Khayyãm si Hãfez precum si din poezia celui mai celebru
poet al Indiei moderne, Rabindranath Tagore, la care adãugãm
traducerea cãrtii cunoscutului filosof indian, Ananda K. Coomaraswamy
- Hinduism si budism, prefatatã de un amplu studiu în care traducãtorul
face apropieri semnificative între gîndirea europeanã
si cea indianã. În volumul de care ne ocupãm, pot fi
descifrate corezonante indiene. Asa are loc cu mitul “eternei întoarceri”,
omul fiind fragment din divinitate, din Brahman: “Întoacerea în
increat / fãrã de margini mai bogat, / întoarcerea în
prefiintã / mai este, Doamne, cu putintã ?” (Comedia facerii).
Un simbol central al hinduismului este Zeul Shiva, numit
si Natarãja “regele Dansatorilor”. Prin dansul sãu cosmic,
Shiva, pe de o parte, experimenteazã extatica propriei naturi divine
si secrete, iar pe de altã parte, desfãsoarã cele trei
activitãti cosmice care se interconditioneazã: creatie, distrugere,
re-crearea din nou a universului. Numindu-l “zeu al spumii”, datoritã
conceptului Mãya, care constituie a patra sa activitate, “ascunderea”,
adicã acoperirea lumii reale sub vãlul aparentelor, poetul
se adreseazã lui Shiva: uimirea în fata splendorii universului
nu este oare acea sansã prin care omul compenseazã destinul
sãu al durerii si al mortii: “Frumosul lumii / ce-adînc mã
bîntuie ! O, zeu al spumii, uimirea mîntuie // rãni
si durere / a ta lucrare // si-a ei ruinare / spre înviere ?”
Aceastã întrebare face trecerea cãtre partea a treia
a volumului. Acum atmosfera sumbrã si dramaticã se risipeste,
apare înseninarea, rearmonizarea omului cu idealurile sale de eliberare
spiritualã, iar muzicalitatea versurilor amplificã acea îndoitã
emotie - a sensibilitãtii si a intelectului.
Poezia este marea mîntuitoare, se afirmã
în poemul Minciunã si Poezie, dedicat lui Omar Khayyãm:
“La începuturi Cerul a amãgit Vecia, / fãgãduind
o lume eternã-a fericirii. / Dar a creat o lume nefastã a pieirii.
- / Ci omul antidotul aflat-a: Poezia”: “Poetu-ntemeiazã din
nou Cuvîntul Prim” Cãci “în lumea cetii Cîntul e
singuru-adevãr”. Metaforele “Minciunã Primã”, “Cuvîntul
Prim”, al “Cunostintei Pom” conferã Poetului statutul de demiurg,
de fãuritor al unei alternative la destinul tragic al omului. Nu mai
primeazã recea ratiune, ci ea se îmbinã cu vibratia vizionarã
a inimii pentru a crea o idealã ipostazã de fiintare: “Se logodesc
simtirea si gîndul cu sublim”. Numai în acest mod, omul devine
centru, iar viata i se supune: “Si-astfel poetic viata îl meritã
pe om.”
O poezie semnificativã din partea finalã
a volumului este Nocturnã hyerionicã. Ea este construitã
pe douã planuri: cel de jos, întruchipat de metafora “vãile
umbrelor”, si cel de sus, aflat la intrepãtrunderea Cerului cu Pãmîntul.
Poetul se situeazã undeva la granita celor douã planuri: “Dansez
pe ramurile cele mai inalte ale focului” - focul reprezentînd crestele
vietuirii întru sublimitatea trãirii poetice. Adverbele “departe”,
“sus” constituie o pereche antinomicã dimensionînd distanta
dintre cele douã planuri, cãci primul poate fi interpretat
ca un infern, plin de ispitele, - “corului strãlucitoarelor solduri”...
care încearcã sã-l ademeneascã pe poet prin iluzia
absolutului: ...”mimeazã absolutul”. Însã cealaltã
sferã se aflã undeva dincolo de finit, de existenta comunã
- “Sus, la lumina fulgerelor dialogînd cu crestele”: este lãcasul
spiritului pur, al “printului”, Hyperion. El este cel care conferã
poetului inspiratia divinã: “Brusc, se descoperã fata strãvezie
a printului”. Si miracolul are loc: poetul simte fulgerul dicteului
divin: “Graiul lor în mine si-l aminteste”. Îsi aminteste verbul
primordial.
Dacã Glasul îngerului, poezia care deschide
volumul, marcheazã chemarea poetului în jocul sacru al stihurilor
care sã dea o nouã icoanã si un nou sens lucrurilor,
poemul “Mai sus de sine” marcheazã sfîrsitul si, în acelasi
timp, un nou început. Cãci sublimul, absolutul însemneazã
un drum în desfãsurare care nu se încheie niciodatã.
Acest poem constituie o chemare pentru cel care, desi simte greul, tragicul
vietii, vrea sã fie cãlãuzit de “cînt”, nãzuieste
sã se semnifice poetic.
Absolutul, starea ontologicã supremã a atins-o
cineva vreodatã ? A izbutit acest lucru Magistrul Eckhart prin conceptul
extrem de Deitate, aflatã dincolo de Dumnezeu, sau Bouddha prin conceptul
aneantizãrii în Nirvana ? “Ajuns-au oare acei doi - / unu-n
Apus în Deitate, / la Rãsãrit altu-n Nirvana ?’
Cãci oare “e stingerea deplinatate ?” sau este doar “o fulgerare
/ strãluminînd vidu-absolut, / extaz acut al liberãrii
/ de rest, sfîrsind cînd a-nceput.”
Dar dacã omul a fost aruncat într-o lume
sortitã izolãrii, prin necunoastere si finitudine, el poate
sã se mîntuie de aceste servituti prin transfigurarea
poeticã: “Ci dizolvînd nesansa-n cînt, / întregul
gol o sã disparã. / Vei fi deasuprã-ti, înafarã,
/ mai sus de Cel dintîi Cuvînt.” Aceste versuri par sã
dezvãluie acel mister cu care poemele de pînã acum, pe
de o parte, pare sã fi “jonglat”, ascunzîndu-l dupã cortina
metaforelor, întretinînd necontenirea în a cãuta
adevãrul uman, - iar pe de altã parte, au pregãtit suisul
cãtre acest adevãr, care este unul singur - cel poetic.
Prin Înãltarea mai sus de sine, vocea aparte
a poetului George Popa initiazã cititorul în eliberarea spiritualã
prin magia fascinantã a experientei poetice, initiere culminînd
cu chemarea: “La capãtul culmii sã nu spui: “Destul-mi-i !”
/ Pura depãsire fã-ti-o sens si fire, / dezrobirea-n sine-i
unicul tãu sine, / - sinele de unde sui mai sus de tine.” Cãci
experienta poetico-metafizicã nu este atît un nivel final atins,
cît bucuria parcurgerii suisului, extatica continuei depãsiri.